Shimano proponuje korbę o symbolu FC-4550-S, która wyposażona jest w zębatki 50/34T. Korby mają zewnętrzne łożyska, prawa zintegrowana jest z osią, a lewa na tej osi zaciskana. Nie są jednak wykonane w technologii Hollowtech II. Dla lepszego zobrazowania w tabeli zestawiamy teoretyczne wartości przełożeń uzyskiwanych na klasycznych rowerach górskich i szosowych oraz z piastą Alfine. Zarówno do tylnej (wielobiegowej), jak i do przedniej piasty za pomocą wielowypustu Center Lock mocowane są standardowe tarcze hamulcowe o średnicy 160 mm (SM-RT62). Współpracują one z hydraulicznymi zaciskami identycznymi z grupą Deore LX. W grupie Alfine zastosowano w nich żywiczne okładziny. Zapewniają porównywalną siłę hamowania, są jednak cichsze od metalicznych. Są także mniej trwałe, ale w założeniu firmy Alfine nie będzie wystawione na ekstremalne warunki pracy. Hamulcuruchamiane są dźwigniami, które w naszej zgodnej opinii nie pasują do stylu tej grupy. Są za długie! Czteropalcowe klamki są dla staruszków, a nie dla energicznej młodzieży w różnym wieku. Naszym zdaniem, chcąc stworzyć grupę bardzo uniwersalną, konstruktorzy poszli tu na zbyt duży kompromis.

Działanie
Na początek jedyna wada Alfie, żeby mieć to od razu z głowy. Manetka zmiany biegów jest nieergonomiczna! Nie znaleźliśmy takiej jej pozycji na kierownicy, żeby dało się wygodnie naciskać cyngle. W obu kierunkach trzeba wykonywać dziwne ruchy palcami i dłonią w nadgarstku. Szkoda także, że kierunek działania jest zamieniony. Wszystkim, którzy używali kiedyś Rapidfire, będzie trudno się przestawić. Brakuje również możliwości redukcji o więcej niż jedno przełożenie. Ale tyle marudzenia, teraz plusy. Szybkość zmiany biegów jest rewelacyjna! Niech się schowa XTR, X.0, Dura-Ace czy Record. Zmieniać biegi można także pod dużym obciążeniem i nie wpływa to ani na redukcję, ani na przyspieszanie. Dodatkową zaletą, szczególnie w rowerze miejskim, jest możliwość zmiany przełożeń bez kręcenia korbami. Oznacza to, że możemy dojechać do skrzyżowania nie redukując i stojąc wybrać odpowiedni bieg do ruszenia. To kapitalna sprawa przy dynamicznej jeździe w mieście. Bardzo ułatwiają ją także hamulce. Są mocne i mają dobrą modulację. Na szczęście długie klamki nie przeszkadzają w obsługiwaniu ich dwoma palcami. Ale ten, kto je ściśnie mocno wszystkimi palcami, wykona efektowny lot nad kierownicą. To hydrauliczne tarczówki - mocne, a bez modulatora siły - nie ma „przebacz”.

Dodano: 2006-08-27

Autor: Tekst: Piotr Kisielewski, zdjęcia: bikeBoard, Shimano

Tagi: Shimano, napęd, test

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920