Oto nowa odsłona Oiza. Rower wizualnie został odświeżony, jednak największe zmiany są niewidoczne gołym okiem. Orbea stworzyła najlżejszą ramę z pełnym zawieszeniem do XC. Według danych producenta rama z damperem waży jedynie 1830 g, co jest lepszym wynikiem od dotychczasowego lidera Scotta Sparka.


Zastosowano najlepsze włókna węglowe używane przez Orbeę czyli OMR, które układane są wokół rdzenia z EPS. Łącznik wahacza również wykonano z carbonu, dzięki temu waży jedynie 59 g i pracuje w systemie UFO znanym z poprzedniego modelu. Kompletny rower w topowej wersji waży jedynie 9250 g.


Kinematyka zawieszenia została nieco zmieniona ze względu na większy skok tyłu. Obecnie Oiz ma 100 mm skoku a nie 90 jak było w poprzedniej wersji. Ale unikalna jest technologia Two Stroke, która umożliwia zamontowanie dwóch długości dampera 190x40 mm lub 190x45 mm, co daje wartość skoku 100 lub 120 mm. Dało to możliwość stworzenia lekkiej wersji TR o powiększonym skoku, która jest idealna do jazdy w trudniejszym terenie. Inżynierowie twierdzą, że dzięki zmienionej charakterystyce dampera rower najlepiej spisuje się przy ustawieniu niskiej wartości SAG. Liniowa praca umożliwia efektywne wykorzystanie całej wartości skoku a dodatkową zaletą jest utrzymanie geometrii podczas jazdy. Mocowanie dampera do górnej rury przedniego trójkąta umożliwia przewożenie dwóch bidonów, co docenią maratończycy.

Orbea Oiz M10 TR


Nowoczesna geometria uwzględnia stromy kąt podsiodłowy 75° dla zwiększenia efektywności jazdy pod górę. Dodatkowo krótki tył 435 mm poprawia jazdę po ciasnych łukach. Kąt główki 69° jest kompromisem pomiędzy stabilnością roweru a szybką reakcją na impulsy skrętne.

Oczywiście w topowej wersji funkcjonuje program myO, który umożliwia stworzenie własnej kompozycji kolorystycznej.

Zobacz nasze testy rowerów Orbea


Dodano: 2018-06-28

Autor: Tekst: KCh, zdjęcia: Orbea

Tagi: Orbea

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści