Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Maja Włoszczowska z trudem rozstawała się z 29” wersją XTC. Tym samym, już całkiem oficjalnie potwierdziliśmy, że w sezonie 2014 będzie ścigać się na średnim kole! My testujemy budżetowy odpowiednik startowego roweru gwiazdy i sprawdzamy, ile mistrzowskich genów mu przypadło.

Z profilu rama ma sportowy i zawadiacki wygląd. Charakterystyczne są nadzwyczaj cienkie górne widełki tylnego trójkąta przymocowane nieco poniżej i z boku górnej rury. Tu też znajdziemy najpiękniejsze rozwiązanie zacisku wspornika siodła, z jakim mieliśmy do czynienia. Jest zupełnie niewidoczne z zewnątrz (zobaczcie zdjęcie na st. 64) i nadaje ramie dodatkową opływowość. Specyficzne połączenie ogona z przednim trójkątem ramy sugeruje, że wstrząs nie jest przenoszony bezpośrednio na cieniutką (27,2 mm) i elastyczną rurę podsiodłową, ale rozpraszany jest przez tylne widełki oraz górną rurę, sukcesywnie rozszerzającą się i przechodzącą w potężną główkę ramy. Jak wykazał test, „strefa siodła” przejmuje, a raczej transferuje całość obciążenia na dolną część roweru. To efekt spłaszczonych w pionie rurek łańcuchowych, sporych rozmiarów suportu, dolnej rury, a także scalającej główki. Ponieważ te elementy zaangażowane są aktywnie w pochłanianie wstrząsów, sztywność ogona i główki jest niższa niż u analogicznej konkurencji. Potwierdziły to nasze testy laboratoryjne.

Podjazdy
Jazda XTC to sama przyjemność. W płaskim terenie, a nawet na asfaltowych dojazdówkach, XTC sprawuje się fantastycznie. Łatwo wkręca się na obroty i z lekkością pozwala zachować wysoką kadencję. Rower jest zwarty, a górna rura dość krótka. Wprawdzie sztyca pozwala wysunąć siodło prawie 80 cm ponad oś suportu, zatem efektywnie jeździć mogą na nim kolarze mierzący do 180 cm, ale ze względu na długość ramy, rozstaw osi i długość ogona, na podjazdach bywa z tym różnie. Testerzy optymalnie dopasowani gabarytami do „emki” – 170-175 cm – mówili, że rower dobrze trzymał trakcję tylnego koła i nie odrywał przedniego (...)

Pełny test znajdziecie w magazynie bikeBoard 3/2014 (gdzie kupić)

Możesz też kupić e-wydanie magazynu

Kolekcja GIANT 2014 w katalogu on-line

Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanego modelu oraz dodatkowe zdjęcia.

Giant XtC Advanced 27.5 4
Cena: 7499 zł
Rama: carbon Advanced
Rozmiary: S/16”, M/18”, L/20”, XL/22”
Rozmiar testowany: 440 mm – M
Baza kół: 1095 mm
Długość tylnego widelca: 430 mm
Długość górnej rury: 595 mm
Wysokość osi suportu: 302 mm
Wysokość kierownicy: 990 / 975 mm (mostek na plus/minus w tym 25mm podkładek)
Kąt główki ramy: 68,7°
Kąt rury podsiodłowej: 73,2°
Masa kompletnego roweru: 11 500 g*
Masa ramy: 1325 g
Masa przedniego koła: 1820 g
Masa tylnego koła: 2570 g
Skok amortyzacji:100 mm
Przedni widelec: Rock Shox Recon Gold RL Solo Air 27,5, aluminiowa, stożkowa rura sterowa 1820 g
Koła:Giant SXC-2 27,5
Opony: Schwalbe Racing Ralph Performance 27,5x2,1 (537 g, dętka: 190 mm)
Korby: Shimano Deore FC-M615 38-24 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano SM-BB71-41
Kaseta: Shimano CS-HG62-10 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: KMC X10-93
Przerzutka przód: Shimano Deore FD-M616
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M786
Manetki: Shimano Deore SL-M610
Hamulce: Shimano BL-M445/BR-M446, tarcze: Shimano SM-RT56 180 / 160 mm
Kierownica: Giant Connect , 31.8x690 mm
Wspornik kierownicy: Giant Connect , 90 mm
Łożyska sterów: FSA 1i1/4”-1i1/2”
Wspornik siodełka: Giant Connect (27,2x375 mm)
Siodełko: Giant Contact
Pedały:
* masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl

Dodano: 2014-03-04

Autor: Tekst: Michał Urbankowski

Tagi: Giant, 27,5"

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści