Któż z nas nie borykał się z czyszczeniem i naprawami napędu zapchanego błotem? Grzegorz Zieliński, wielokrotny mistrz Polski w downhillu, od 2008 r. rozwijał swój projekt roweru ze szczelnie zamkniętym napędem. - Na ten pomysł wpadłem podczas jednego z zimowych treningów XC w trzebnickim Lesie Bukowym. Wiadomo, jakie warunki do jazdy są w zimie - błoto, roztopy - to wszystko dawało mi w kość od zawsze – mówi Grzegorz. Rower jego pomysłu to hardtail z 16-biegową przekładnią planetarną, umieszczoną przy suporcie i łańcuchem szczelnie zabudowanym w ramie. Grzegorz nie szedł na łatwiznę i nie korzystał z gotowych rozwiązań. - Początek drogi był bardzo trudny. Dopiero po dwóch latach znalazłem odpowiednią osobę, która dysponowała wiedzą i potencjałem do stworzenia 16-biegowego gearboxa. Skrzynia IDS to autorski projekt, który powstał we współpracy z jedną z polskich firm specjalizujących się w produkcji kół zębatych. Rozpiętość przełożeń to 570% i odpowiada napędowi z korbą 22-42 i kasetą 11-33. Prawa manetka służy do redukcji, a lewa do multiplikacji biegów. A jak było z ramą? - zapytaliśmy Grzegorza: - Rama powstawała w kilku etapach. Pierwszy rok w Berlinie – kwestie designu - później już w Polsce. We wdrożenie wersji carbonowej zaangażowana jest jedna z topowych polskich marek, specjalizująca się w produkcji carbonowch rowerów. Szacowana masa roweru to 10,7 kg (na kołach 26”). Grzegorz planuje również produkować fulle z IDS. Do sprzedaży trafią w pierwszej kolejności fulle do XC i enduro: - Mamy nadzieję, że uda się je wprowadzić na rynek już w 2016 r. Trzymamy kciuki za powodzenie tego projektu.

Dodano: 2014-11-05

Autor: Tekst: MW

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB