W naszym zestawieniu porównujemy wszystkie najważniejsze parametry i elementy wyposażenia aluminiowych hardtaili mieszczących się w budżecie 7-8 tysięcy złotych. To ostre rowery, którymi można ścigać się na wysokim poziomie.

Planując zakup roweru, większość z nas ściśle określa budżet jaki może na niego przeznaczyć. W tym przedziale cenowym można już znaleźć rowery z carbonowymi ramami. Powraca więc dylemat, czy lepsza jest droższa rama i tańsze komponenty, czy na odwrót.

Ponieważ ten wybór nie jest łatwy prezentujemy atuty i rewersy węglowych odpowiedników testowanych rowerów aluminiowych z naszego porównania, a na samym jego końcu staramy się wytłumaczyć ogólne zasady dotyczące ulepszania i optymalizacji zakupu.


GEOMETRIA I DOPASOWANIE
Do testu zamówiliśmy rowery dla użytkownika o wzroście 170-175 cm. Wszystkie jadą na kołach 29”, ale Cannondale, Canyon i Trek uzależnia rozmiar koła od wielkości ramy czyli ich najmniejsze wersje oferowane są wyłącznie na kołach 27,5”.Jak na sportowe maszyny przystało, wszystkie mają kokpity zawieszone poniżej 1 metra – nisko. W przypadku Treka, Specialized i Fuji można powiedzieć, że nawet bardzo nisko. Dodatkowo w Treku i Fuji niskie położenie kierownicy połączone jest z dużą długością ramy co sprawi, że pozycja jadącego będzie mocno wyciągnięta i nachylona. Pozwoli to lepiej generować moc, gdyż przednie koło będzie dobrze dociążone na podjazdach. Jednak taka geometria stawia większe wymagania gibkości użytkownika. Na drugim końcu znalazł się Wheeler pozwalający na przyjęcie bardziej zrelaksowanej i wygodnej pozycji, co wynika zarówno z wyższego położenia kokpitu jak i stosunkowo niewielkiej długości ramy. Specialized łączy bardzo niskie położenie kokpitu z bardzo krótką górną rurą, przez co pozycja będzie porównywalna do tej z Wheelera. W tych rowerach siedzi się bardziej „w ramie” co korzystnie wpływa na położenie środka ciężkości i ułatwia manewrowanie. KTM i Canyon w porównaniu do pozostałych rowerów oferują rozwiązanie, które można określić jako neutralne.

Długość tylnego widelca ma znaczący wpływ na (...)

W naszym teście szczegółowo omawiamy zagadnienia dotyczące geometrii i dopasowania, analizujemy też budowę i omawiamy przeznaczenie rowerów. Na koniec odnosimy się też do ich carbonowych odpowiedników w kolekcji próbując znaleźć odpowiedź na pytanie: aluminium czy carbon.

Cały test znajdziecie w bikeBoard 1-2/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.

Rowery w naszym teście:

Cannondale Trail 1, cena: 7199 zł, www.cannondalebikes.pl . Więcej testów rowerów Cannondale znajdziesz tutaj


Canyon Grand Canyon AL SLX 9.0, cena: 8002 zł, www.canyon.com. Więcej testów rowerów Canyon znajdziesz tutaj

Fuji Tahoe 1.3, cena: 7149 zł, www.advancedsports.eu. Więcej testów rowerów Fuji znajdziesz tutaj

KTM Ultra 1964 Pro 29.22, cena: 7399 zł, www.ktm-bikes.at. Więcej testów rowerów KTM znajdziesz tutaj

Specialized Chisel Expert 2x, cena: 7999 zł, www.specialized.com. Więcej testów rowerów Specialized znajdziesz tutaj

Trek Procaliber 8, cena: 7999 zł, www.trekbikes.com. Więcej testów rowerów Trek znajdziesz tutaj

Wheeler Eagle 4.9, cena: 7390 zł, www.wheeler.pl. Więcej testów rowerów Wheeler znajdziesz tutaj

Dodano: 2018-01-16

Autor: Tekst: Paweł Kisielewski, zdjęcie: Wiktor Bubniak / Cyklokarpaty.pl

Tagi: hardtail

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB