Protoplastę tego roweru już testowaliśmy i był to pierwszy w historii test bikeBoardu opublikowany w 1996 r. Byliśmy młodzi, ale jak widzę nieporadne zdjęcia - wcale nie piękni. Jednak już wtedy wiedzieliśmy, o co kaman i w zasadzie wstęp mógłbym przepisać.
Co zmieniło się w Heliusie względem Mongoose Amplifier Team 2? Jeśli nie stoi bokiem to z odległości 20 metrów nic zgoła. Dopiero patrząc na geometrię i detale widać, jak strasznie dużo pracy musiano włożyć w udoskonalenie. Tytułem wyjaśnienia: Nicolai oferuje same ramy ze skrzynką, komponenty zamontowane w tym testowym rowerze są dobrane indywidualnie, więc ich opis będzie minimalny.

Zawias
Test rozpocząłem od ustawienia dampera w górnym otworze łącznika. Podczas jazdy po nierównościach zawieszenie łatwiej reaguje na „kanciaste” przeszkody. Potrzebuje szybkiego impulsu, żeby się ugiąć. Muldy raczej przejeżdża niż połyka. Przy sagu 25% (wygodna podziałka na tłoczysku dampera), amortyzator prostuje zawieszenie, a koło z łatwością wypełnia wyrwy w ścieżce. Jednak najfajniejsze jest to, że na podjazdach amortyzacja zawsze działa tak samo. Nie ma zjawiska częstego w tego typu czterozawiasowcach, polegającego na kompresji zawieszenia wywołanym mocnym naciskaniem na pedały przy twardym przełożeniu oraz na usztywnianiu amortyzacji podczas jazdy na miękkich biegach.

Po pełen artykuł zapraszamy do papierowego wydania bikeBoard 5/2013 (gdzie kupić)
Ponizej znajdziecie pełną specyfikację testowanego modelu oraz film z Nicolaiem w roli głównej.


Nicolai Helius AC Pinion
ok. 14 000 zł (rama ze skrzynią i manetką)

Rama: aluminium
Rozmiary: S, M, L, XL, XXL
Rozmiar testowany: 495 mm – M
Baza kół: 1125 mm
Długość tylnego widelca: 425 mm
Długość górnej rury: 605 mm
Wysokość osi suportu: 347 mm
Kąt główki ramy: 68/68,3°
Kąt rury podsiodłowej: 71,9/72,1°
Masa kompletnego roweru: 14 210 g*
Masa ramy: 6603 g (z damperem)**
Masa przedniego koła: 1690 g
Masa tylnego koła: 1810 g
Skok amortyzacji: przód - 140 mm, tył: 145-95 mm
Przedni widelec: Fox 32 Float RL, aluminiowa rura sterowa (1880 g)
Damper: Rock Shox Monarch RT3 (267 g)
Opony: Schwalbe Fat Albert 26x2,25”/Continental Rubber Queen 26x2,2”
Korby: Pinion 30 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Pinion
Kaseta: Pinion (28) 1-rz.
Łańcuch: SRAM PC-991
Przerzutka przód: Pinion P1.18
Przerzutka tył: -
Manetki: Pinion P1.18
Hamulce: Formula RX, tarcze Ashima AiroTor 180 mm
Kierownica: FSA SL-K Carbon, 31.8x685mm
Wspornik kierownicy: Reverse, 45 mm
Łożyska sterów: Cane Creek Forty 1i1/8”-1.5”
Wspornik siodełka: Accent Carbon, 31.6x350mm
Siodełko: Commencal
Pedały: -
* masa opisanej konfiguracji osprzętowej, bez pedałów
** masa ze skrzynią, korbami, manetką i damperem, www.rowerowawaga.pl

Dodano: 2013-05-17

Autor: Tekst: Marcin Wielkiewicz

Tagi: full, Nicolai, Pinion

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Santa Cruz High Tower LT

Canyon Neuron AL 8.0

Rockrider XC100s

Fuji Supreme 1.1

Merida Scultura 5000

Bloki szosowe vs MTB