W marcu pisaliśmy o pierwszych nowościach Shimano 2011. Przy tej okazji wspomnieliśmy o poza grupowych korbach i nowym systemie napędu Dyna-sys. Nadszedł czas, aby wytłumaczyć w czym rzecz.

Shimano musiało zareagować na działania konkurencji żeby nie zostać w tyle. Nie trudno się domyśleć, że nowością w napędzie Shimano dla rowerów górskich będzie kaseta z dziesięcioma trybami. Jednak ta zmiana to nie tylko dołożenie kolejnego biegu, wiąże się z tym nowa koncepcja napędu. Można spekulować czy owa koncepcja jest następstwem konieczności wprowadzenia kasety 10 rzędowej, bo konkurencja już taką ma (np. w grupie XX), czy na odwrót, nowa kaseta jest dopasowaniem do nowej idei. Na razie przekazujemy Wam teoretyczną wiedzę, jaką uzyskaliśmy na prezentacji, ale jak tylko będziemy mieli okazję to podzielimy się wrażeniami z jazdy.
Założeniem napędu DYNA-SYS jest zwiększenie dynamiki przekazywania mocy, zminimalizowanie strat energii kolarza podczas zmian przełożeń (ile jest potrzebnych przełożeń w MTB pisaliśmy TUTAJ), a to wszystko dzięki ich ciaśniejszemu zestopniowaniu. Głównie chodzi tu o korby, których tryby można było zmienić dzięki dziesiątej zębatce na kasecie.

Kasety
XT – ma być dostępna w 3 konfiguracjach: 11-36T, 11-34T, 11-32T, dwie grupy po trzy tryby będą osadzone na pająkach, pozostałe 3 zębatki będą oddzielne, kaseta będzie mocowana aluminiowym pierścieniem
SLX – tańsza wersja kasety 10 rzędowej, tylko 3 największe tryby będą na wspólnym pająku, dostępna w dwóch konfiguracjach: 11-36T, 11-34T

Korby
Oprócz kasety, modyfikacji uległy korby. Najczęściej używana środkowa tarcza pozostaje bez zmian, czyli nadal ma 32 zęby, natomiast zmianą podlegają skrajne tryby. Dzięki wprowadzeniu dziesiątej zębatki na kasecie, można było zwiększyć ilość zębów na małym trybie korby. Jednocześnie zmniejszono liczbę zębów na blacie, o czym pisaliśmy przy okazji prezentacji Alivio i innych nowinek. Wprowadzenie tych zmian sprawia, że wielkości trybów korby są do siebie bardziej zbliżone (mniejsza różnica liczby zębów, teraz różnica pomiędzy małą a średnią tarczą wynosi 10 zębów, w nowym napędzie będzie to 8 zębów), co ma w efekcie spowodować gładszą zmianę biegów. Łańcuch będzie miał mniejszą odległość do pokonania. Dzięki temu kolarz będzie odczuwał mniejsze szarpnięcia, zmiana biegu będzie bardziej płynna, co w efekcie ma przynieść mniejsze straty energii kolarza i skrócony czas na zmianę biegu. Dodatkowo nastąpi zmniejszenie różnicy wielkości przełożenia czyli nie będzie dużej różnicy w kadencji po zmianie biegu. Teraz często, gdy redukuje się bieg na korbie to i na kasecie zrzuca się łańcuch o np. 2 tryby gdyż jest duża różnica przełożeń. W nowym napędzie ta różnica będzie mniejsza i na kasecie wystarczy zrzucić łańcuch np. o 1 tryb, aby nie zwiększyć drastycznie kadencji.

Korby XT i SLX będą tylko dostępne z nowymi wielkościami trybów: 42-32-24 zęby, duża koronka będzie z aluminium, środkowa ze stali usztywniona kompozytem, a mała aluminiowa (XT) lub stalowa (SLX).

Dodatkową korzyścią wynikającą ze zmniejszenia różnic wielkości trybów korby jest mniejsza różnica w wysokości, na jakiej znajduje się łańcuch na poszczególnych biegach, co ma znaczenie w rowerach z amortyzacją tylnego koła, w których zawieszenie zostało zoptymalizowane dla środkowej tarczy. Dzięki tym zmianom np. może się zmniejszyć uczucie cofania korb przy ugięciu zawieszenia.

Łańcuch
Efektem wprowadzenia kasety z dziesięcioma trybami musiało być zaprojektowanie innego łańcucha. Nowe łańcuchy są tzw. kierunkowe, mają specjalnie ukształtowane płytki zewnętrzne i wewnętrzne tak, aby zmiana biegów była gładka i płynna. Zmiany wiążą się z tym, że łańcuch może być założony tylko w jeden sposób, gdyż jedne płytki odpowiadają za współpracę z kasetą, a drugie z bolcami dual-spike znajdującymi się na korbie.

Trwałość takiego napędu, wbrew obawom malkontentów wcale nie musi być niższa, a to dla tego, że łańcuch współpracuje z większymi zębatkami czyli z większą ilością zębów na koronce. Shimano zapewnia, że wytrzymałość łańcucha jest taka sama jak tego dla 9 rzędów.

Przerzutki i manetki
Zmieniając napęd, należało przebudować przerzutki i manetki. Są to jednak kosmetyczne zmiany polegające na umożliwieniu współpracy z szerszą kasetą i korbą o innych trybach.
Tylna przerzutka
XT - będzie dostępna w dwóch wersjach o różnych pojemnościach (43T lub 35T) czyli z długim i krótkim wózkiem, ze względu na możliwość wyboru korb dwu lub trzy tarczowych.

Więcej informacji znajdziecie również TUTAJ

Dodano: 2010-04-12

Autor: bikeBoard

Tagi: 3x10, Shimano, XX, XT, SLX

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920