Kąt do góry
Występuje praktycznie tylko i wyłącznie w kierownicach giętych. Im większe gięcie do góry, tym większa izolacja w regulacji kątów wychylenia do tyłu. Minusem tego rozwiązania jest mniejsza wygoda uchwytu podczas jazdy na stojąco, co przekłada się oczywiście na efektywność. Stąd kierownice gięte nie znajdują poklasku u europejskich kolarzy, którzy wolą zaopatrzyć swoje rowery w rogi. „Amerykańscy” kolarze stosujący miękkie przełożenia i wysoką kadencję radzą sobie także w przypadku sporego wygięcia końcówek kierownicy do góry, gdyż podczas jazdy na siedząco nie ma on aż takiego wpływu na wygodę. Koniecznie poeksperymentuj z ustawieniami nowej kierownicy. Nawet niewielkie przekręcenie jej w przód czy w tył wywołuje znaczące zmiany w pozycji nadgarstków. Mają one wpływ na wygodę i prowadzenie się roweru.

Zastosowane materiały
Większość współczesnych kierownic wykonana jest nadal z aluminium. Coraz więcej jest jednak kierownic kompozytowych, ale najczęściej są one drogie. Kierownice wykonane ze stopów serii 6000 są najczęściej cięższe, niż te ze stopów 7000 czy 2000. Nie bez znaczenia jest także obróbka cieplna czy wykończenie, np. anodyzacja czy śrutowanie. Im materiał jest twardszy, tym lżejsza może być kierownica. Warto jednak pamiętać o tym, że kierownica ma też tłumić wibracje, czemu twardość ewidentnie przeszkadza. Producenci stosują zatem cieniowanie, a ostatnio także bardzo intensywne kształtowanie - tłoczenie rurek. Im lżejsza kierownica, tym mniejsza jest jej żywotność. 3T zaleca wymianę ultralekkich kierownic raz na cztery sezony. Jeśli mało jeździsz, może to być przesada, natomiast „szlify”, nacięcia czy poważniejsze „dzwony” bezwzględnie wyłączają kierownicę z dalszego użytku. Szczególną ostrożność trzeba wykazać w przypadku kierownic z kompozytów. Carbon bowiem może pęknąć od środka i choćby na zewnątrz nie było widać uszkodzeń, mogą one znajdować się po niewidocznej stronie. Implant zęba to koszt kilku tysięcy złotych. Warto to przemyśleć.

Średnica mocowania
W naszym porównaniu znakomitą większość stanowią kierownice OS, czyli 31,8 mm. Wciąż całe mnóstwo kierownic ma średnicę jednego cala, czyli 25,4 mm i wcale nie uważamy ich za przestarzałe. Większa średnica to lepsze połączenie i sztywność, ale i bardziej bezpośrednie przenoszenie wibracji na nadgarstki. Różnice w masie obu systemów występują, ale nie są zasadnicze.

Dopasowanie i zamiana
Lepiej jest kupić szerszą kierownicę, bo łatwiej ją będzie „obcinkować”. Zanim dojdzie do ostateczności i przycięcia, warto po pierwsze zapoznać się instrukcją obsługi (bywają takie kierownice, których obcinać nie wolno!), a następnie sprawdzić, czy na obciętej kierownicy pozostanie dość miejsca na gripy, klamki i manetki. W niektórych kierownicach, zwłaszcza tych standardu OS, przetłoczenie w środku zaczyna się na tyle wcześnie, że zamocowanie niezbędnych „kontrolerów” może okazać się niemożliwe. Przyciąć można piłką do metalu o drobnym uzębieniu posługując się specjalnym przyborem do cięcia pod kątem prostym lub starą końcówką przykręcanego gripa. Obcinaczka do rur jest dobrym rozwiązaniem zawsze, z wyjątkiem kierownic o cienkich ściankach. Łatwo je zgnieść, a wtedy kierownica jest do wyrzucenia. Jesteśmy wielkimi zwolennikami stosowania rogów do prostych kierownic. Chcąc je zamontować należy zostawić dostatecznie dużo miejsca do montażu ich zacisków. Zatem skracając kierownicę należy brać pod uwagę chęć założenia konkretnego modelu rogów. W przypadku ultralekkich kierownic, zwłaszcza węglowych, koniecznie należy się upewnić, czy producent kierownicy brał ich zamocowanie pod uwagę. Łatwo zmiażdżyć końcówki. Przekładka kierownicy giętej w miejsce prostej wymaga najczęściej wydłużenia linek i pancerzy. Jest też wielce prawdopodobne, że po zamianie prostej kierownicy na giętą potrzebny będzie krótszy wspornik kierownicy. W przypadku kierownic węglowych koniecznie należy dokręcać śruby mostka posługując się kluczem dynamometrycznym. Widzieliśmy już kilka razy rozpacz w oczach miłośnika carbonu.

Szczegółowe tabelki z masami i pełnymi wymiarami znajdziecie w papierowym wydaniu bB.


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2010-04-30

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki, zdjęcia: bikeBoard

Tagi: maratony, XC, enduro, carbon, dopasowanie, test porównawczy, ergonomia, kierownica prosta, kierownica gięta

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920