
Dura Ace R9100
Pozwala na obsługę dwóch przerzutek jedną manetką, pomiar mocy, ma opcję hamulców tarczowych, nowe profile kół i bezprzewodową komunikację... pomiędzy sterownikiem a tabletem lub telefonem.
Mocomierz
Nowe korby Dura Ace są większe i jak podaje Shimano o 7 g lżejsze od poprzedniej wersji. W wersji P zintegrowano je z mocomierzem. Jesli pamiętacie to bodajże pięć lat temu pytaliśmy kiedy rozwiązanie które Shimano kupiło wraz systemem bikefitting.com znajdzie się w produktach do jazdy. Proces adaptacji trwał jak zwykle u Japończyków długo. Ale efekt - monolityczna korba Hollow Tech z zagnieżdżonym pomiędzy ramionami pająka mocomierzem i czujnikami naprężeń umieszczonymi w korbach robi wrażenie. System pozwala na wymianę koronek bez wpływu na dokładność pomiaru. Nie wystaje na zewnątrz, nie rzuca się w oczy i podobno jest najlżejszy na rynku. W pełni uszczelniony mocomierz ładowany jest przy pomocy magnetycznie przywierającego konektora więc nie trzeba nic otwierać, nie ma zaślepek itp.
FSSS i SSSS
Dura Ace R9100 wykorzystuje technologię przetestowaną już w świecie MTB i pozwalającą na sterowanie obiema przerzutkami wykorzystując tylko jeden guzik. Synchronized Shift pozwala uprościć wybór przełożenia w warunkach walki na trasie. Shimano twierdzi że im mniej decyzji zawodnik musi podejmować tym jest spokojniejszy i mniej podatny na popełnianie błędów. System automatycznie dobiera ustawienie łańcucha na suporcie i kasecie według wcześniej ustalonego mapowania przełożeń. Będzie można wybuierać pomiędzy Full Shimano Synchronized Shift i Semi Shimano Synchronized Shift. FSSS bazuje na pełnej zależności przedniej przerzutki od wyboru przełożenia przy pomocy tylnej manetki. Dlatego druga manetka jest po prostu zbędna – wystarczy jedna. SSSS wykorzystuje obie manetki a zmiana przy pomocy przedniej może wywoływać zmianę przełożenia na kasecie dla optymalizacji przełożenia. Może się to przydać kiedy zawodnik planuje zmianę koronki i chce się przygotować np. do sprintu.
FSSS najbardziej przydaje się w czasówkach i triathlonie i dlatego specjalnie dla startujących w tych zawodach przewidziano specjalne przełączniki satelitarne. Wybór działania i pełna indywidualizacja realizacji przełożeń dostępna jest przy pomocy E-Tube - shimanowskiego systemu komunikacji pomiędzy elementami grupy a (bezprzewodowo) smartfonem czy tabletem.
Przerzutka Shadow
Kolejną z mtbowskich technologi przeflancowanych do Dura Ace jest przerzutka tylna Shadow, na zdjęciach widzimy bardziej przylegający do ramy profil i nieco dłuży niż dotychczas wózek. Nowa przerzutka będzie także reagować na przeciążenia i „przytulać” się do ramy w razie kraksy.
Hamulce
Nowe mechaniczne zaciski pozwalają na stosowanie opon c28 i jak podaje Shimano są aż o 43% sztywniejsze od poprzedniej wersji i zapewniają lepszy opływ powietrza. Zaciski tarczowe mocowane w systemie Flat Mount współpracują z całkiem nowymi tarczami. Dzięki większemu rozmiarowi adaptera poprawiono odprowadzanie ciepła co zaowocowało 30°C różnicy względem tarcz Ice Freeza.
Szerokie obręcze!
R9100 z węglowymi obręczami C60 i C40 mają obręcze o szerokości 28 mm wraz z wersją C24 mają wariancje do szytek, opon i opon bezdętkowych i dają się zapinać szybkozamykaczami lub opcjonalnie osiami wkręcanymi 12 mm.
Reklama