W gruntownie odświeżonej kolekcji Kellys, naszą uwagę zwrócił nowy, zgrabny full do maratonów na kołach 29”. kiedy poznaliśmy jego parametry bez wahania włączyliśmy go do naszej listy Top15.

O nowym projekcie opowiedział nam Michał Wiesenganger, dyrektor działu rowerów w firmie Kellys. - W odróżnieniu od modelu Tyke, który od początku projektowaliśmy sami (piszemy o nim na stronie 57), w tym przypadku skorzystaliśmy z gotowej ramy. Przebudowaliśmy ją trochę m.in. zmieniając kształt górnej rury, aby zwiększyć przekrok, i modyfikując geometrię. Jednak najwięcej uwagi skupiliśmy na dopracowaniu amortyzacji. Rower ma nowy system amortyzacji, który nazwaliśmy Ratio Trail Control Link. Jego działanie jest zbliżone do VPP (po naszemu nazywamy je Tymczasowym Punktem Obrotu - przyp. red.),jednak Ratio wyróżnia bardzo niewielkie wydłużenie linii łańcucha podczas pracy amortyzacji. Przy pełnym ugięciu zawieszenia wydłuża się zaledwie o 16 mm (tyle co jedno ogniwo łańcucha). Przekłada się to na minimalne odbicie na pedałach wynoszące tylko 6,5°”. Kilka lat temu sprawdzaliśmy tę wartość dla dwóch innych popularnych systemów. W VPP z roweru Santa Cruz Nomad wyniosło aż 17° a w ówczesnym Maestro z Gianta Reign 9°. Po szczegóły odsyłamy do artykułu „Magia - porównanie systemów amortyzacji z tymczasowym punktem obrotu” na naszej stronie internetowej. Wiesenganger wymienił kolejne zalety nowego systemu, którymi są: płynna praca i nieblokowanie się zawieszenia podczas hamowania. Bardzo interesująco opowiadał o kluczowej sprawie, jaką był dobór dampera o optymalnej do zawieszenia i przeznaczenia roweru charakterystyce pracy. Prace nad tym aspektem realizowano we współpracy ze specjalistami z Rock Shoxa w dwóch etapach. Najpierw na podstawie parametrów ramy i zawieszenia przygotowano kilka różnie tuningowanych damperów, które następnie były testowane przez ekipę Kellysa. Dopiero po testach w terenie wyłoniono najlepiej działający. W przypadku dampera, Fox który zamontowany jest najwyższym modelu serii, Michał powiedział, że zamówił takie ustawienie zaworów, aby tryb C platformy blokował zawieszenie. Serie Reyon otwiera model 50, który będzie kosztował 6999 zł. Jak za amortyzację opartą na amortyzatorach Fox CTD, napęd Shimano Deore/SLX i koła Mavic Crossone Disc to nie jest wygórowana cena. Jeżeli wpadł Wam w oko, radzimy się pospieszyć, bo jest to model limitowany. Możemy jeszcze zdradzić, że rower w rozmiarze S realnie waży 13,75 kg. Wiemy to na pewno, bo już na nim jeździmy. Test w jednym z kolejnych numerów. Uzupełnieniem serii są jeszcze dwa modele. Najtańszy - Reyon 10 - kosztuje 4999 zł.

Dodano: 2013-10-31

Autor: Tekst: (PK)

Tagi: full, Kellys, 2014, Eurobike 2013

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści