Nowy w pełni zawieszony rower od Scotta był oczekiwany od dawna, ale naprawdę trudno sobie wyobrazić lepszy moment na premierę niż rok olimpijski. Projekt otoczony był ścisłą tajemnicą.

W końcu pojawił się, a my mieliśmy się na własnej skórze przekonać jak jeździ. Ponieważ jest to wyścigowy bolid najlepszym poligonem testowym okazała się trasa Pucharu Świata. W Lenzerheide mieliśmy okazję nie tylko przetestować nową maszynę Nino Schurtera ale także zmierzyć się z nim w czasówce. Jak jeździ nowy Spark oraz jak wypadł nasz naczelny w pojedynku z Mistrzem możecie przeczytać w bikeBoard 7/2016.


Tak wyglądała poprzednia wersja, do pierwszej na białych oponach nawet nie chcemy jej porównać.
Najważniejszą różnicą jest całkowite przemodelowanie wahacza. W nowym rowerze damper oparty jest o mufę suportu, co obniża środek ciężkości i pozwala na znaczne oszczędności w masie – górna rura może być maksymalnie „wycieniowana” Wzmocnienie suportu pozwala na lepszą transmisję sił kolarza.


Nowy rower wykonano przy użyciu nowego dla branży rowerowej rodzaju materiału które Scott nazwał HMX SL. Stanowi miks włókien o różnych parametrach. Jak widać na wykresie jego parametry są szokująco lepsze od standardowych rozwiązań.


Jak powiedział nam Dan Roberts, Scott nadal będzie produkował ramy z włókna T700 znanego w Scottcie pod nazwą HMF. Reprezentujący dotychczas najwyższe parametry HMX (T800) także będzie stosowany. Jednak topowe ramy Wyróżnione przyrostkiem SL łączą właściwości mocnego i sztywnego MR70 z HR40 o znakomitych parametrach sztywności oraz zapewniającego niewiarygodną sztywność YS60. Dlaczego nie wykonać całej ramy z HR 40 albo YS60? Pierwszy jest astronomicznie drogi, a jeśli chodzi o YS60 to zwróćcie uwagę na poprzedni wykres: to włókno daje struktury supersztywne ale kruche o małej wytrzymałości. Projektowanie w oparciu o FEA (Metoda Elementów Skończonych) wykazało jak i gdzie umieszczać konkretne włókna ażeby rama połączyła w sobie zalety wszystkich zastosowanych rodzajów włókien.


Zastosowanie wyrafinowanego materiału bez pogorszenia parametrów pozwoliło użyć go znacznie mniej. Porównajcie grubość ścianek poprzedniej wersji po lewej i nowej po prawej. Cienkość ścianek jest tym bardziej imponująca gdy weźmie się pod uwag fakt że łożyska steróy w nowym rowerze wciskane są bezpośrednio bez udziału metalowych misek.


Nowa rama Spark produkowana będzie w dwóch wersjach: 1x i 2x. Zdecydowano się na ten zabieg ponieważ pozbycie się przedniej przerzutki zdecydowanie ułatwia zaprojektowanie sztywniejszego poprzecznie ogona. Na rysunkach przedstawiono Poprzedniego Sparka z przerzutką mocowaną w systemie E. Jak widać, wymusiła ona daleko posuniętą asymetrię łożysk i ich małe rozstawienie co uniemożliwiło rozwinięcie pełni mocy struktury. W nowym Sparku pozwalającym na montaż przerzutki FD łożyska rozsunięto maksymalnie, ale jak widać na prawym rysunku przerzutka wymusiła asymetrię samego wahacza. Rama Spark RC 1x (po prawej) jest lżejsza od wersji z przednią o 60 g, ma szeroko rozstawione łożyska, a jej wahacz jest symetryczny co wpływa na polepszenie sztywności bocznej.


Na żywo widać to jeszcze dosadniej.


Ten slajd przedstawia elementy starego wahacza. Dużo tego i całkiem dużo aluminiowych części. Dlatego żeby poprawić osiągi wahacza całkowicie zmieniono jego koncepcję. Wyeliminowano łożyska z okolic haków koła, ich rolę przejmuje wprogramowana elastyczność nowego wahacza. Ten zabieg pozwolił wyeliminować niezwykłą komplikację konstrukcji.

To nowy wahacz wersji 1x. Produkowany jest z dwóch elementów spajanych w okolicy suportu i mostka ponad oponą. Trzecim elementem jest aluminiowy hak hamulca. Oś piasty stabilizuje go do wahacza, a śruba mocuje go do dolnej rurki.


Badania wykonane w zgodzie z metodologią Zedler pokazały że wszystkie te zabiegi pozwoliły uzyskać poprawę wyników względem ubiegłorocznej wersji MY16 (u dołu).


Inne usytuoweanie dampera pozwoliło także zmienić kinematykę wahacza w nowym Sparku. Zwiększenie przełożenia pozwala cieszyć się większa odpornością na ugięcie we wstępnej fazie ugięcia oraz przeciwdziałaniem dobicu w ostatecznych milometrach ugięcia.


Damper w nowym Sparku podparty jest w zgodzie z nowym systemem Trunnion – zamiast ucha u dołu dampera śruby wkręcane są z boków cylindra. Wszystkie osie to ślizgi Igus. Nino Schurter jeździ na DT, ale seryjnie będą montowane Foxy.


Głowka w nowym Sparku 900 jest osadzona na tyle nisko, ze Nino wreszcie zaakceptował twentyninera, jednak jak widać na zdjęciu mostek ma dość radykalny kąt nachylenia.


Trzeciego lipca 2016 nowe Sparki zrzuciły barwy ochronne prototypów i po raz pierwszy zaprezentowały się w boju. Jenny Rissveds osiągnęla na nim tytuł Mistrzyni Świata U23, a N1NO Schurter został Mistrzem Świata.


Dodano: 2016-07-07

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki

Tagi: Scott, 2017

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Nowości 2019

Raport z Pucharu Świata XC

Specialized Stumpjumper Expert 29
NS Bikes Snabb 29 Plus 2
Marin Rift Zone 1 29
Trek Full Stache 8
Cannondale Synapse Carbon Disc Red eTap