Jak daleko mogę pojechać e-bikiem? To jedno z podstawowych pytań, zadawanych sprzedawcom w sklepach oferujących rowery ze wspomaganiem. Część producentów podaje wartości zasięgów dla swoich rowerów, inni nie. Dlaczego?

Zasięg zależy od wielu czynników i różnice mogą sięgać nawet kilkudziesięciu kilometrów. W branży motoryzacyjnej obowiązują znormalizowane zasady pomiarów spalania, a mimo to każdy użytkownik samochodu wie, że w normalnej jeździe rzadko kiedy udaje się uzyskiwać wartości podane w specyfikacji samochodu.
W przypadku rowerów ze wspomaganiem jest jeszcze trudniej.

Z jednej strony nie ma żadnych ogólnie obowiązujących zasad określania zasięgu. Z drugiej strony, parametry podawane w specyfikacjach nie są wyznaczane na podstawie testów, ale teoretycznych wyliczeń w oparciu o parametry systemu elektrycznego. Wyliczenia takie nie uwzględniają bardzo istotnego czynnika, jakim jest użytkownik. Nieraz miałem okazję przekonać się o tym w trakcie prasowych prezentacji nowych e-rowerów. Gdy grupa dziennikarzy ruszała na testową trasę na takich samych modelach rowerów, jedni wracali z ledwie „naruszoną” baterią, podczas gdy inni na ostatnich „amperogodzinach” albo już tylko „amperosekundach”.


PARAMETRY SYSTEMU
Zasięg roweru w największym stopniu zależny jest od pojemności akumulatora oraz momentu obrotowego silnika. I zależności te są proste, im pojemniejszy akumulator (więcej Wh) tym dalej zajedziemy, im mocniejszy silnik (większa wartość momentu) tym zużycie energii większe, a co za tym idzie, przejedziesz krótszy dystans. To, jaki silnik mamy w rowerze, narzuca producent i nie mamy na to wpływu. Natomiast pojemność akumulatora to element, który często możemy wybrać przy zakupie e-roweru. Większość producentów systemów oferuje dwie wersje akumulatorów: 400 i 500 Wh chociaż pojawiają się już wersje 600 Wh, a Bosch ma w swojej ofercie rozwiązanie zwane Dual- Battery oferujące pojemność 1000 Wh. Wzrost pojemności o 100 Wh to wydłużenie zasięgu o ok. 25%. Przeciętnemu e-turyście pokonującemu szlak GreenVelo lub nadmorskie ścieżki pozwoli to przejechać ze wspomaganiem 15-30 dodatkowych kilometrów (zależnie od trybu wspomagania).

Wszystkie parametry, od których zależy zasięg jazdy na rowerze elektrycznym szczegółowo rozpisujemy w naszym artykule, który znajdziecie w publikacji: Rowery elektryczne - wydanie specjalne magazynu bikeBoard (gdzie kupić)

Możesz też kupić e-wydanie

Pierwsze dni użytkowania e-roweru to okres fascynacji. Jeździmy tylko na najmocniejszych trybach wspomagania upajając się łatwością i dynamiką jazdy. Jest to naturalne i wiemy z własnych doświadczeń, że każdy musi to przejść, jak odrę czy różyczkę. Jednak już w trakcie tego okresu zaczynamy zauważać, że agresywny styl jazdy bardzo szybko wyczerpuje zasoby akumulatora i ogranicza zasięg roweru do niezbyt imponujących 20-30 km. Jak zatem używać e-roweru aby przejechać znacznie większy dystans? W naszym artykule prezentujemy kilka zasad, które mają istotny wpływ na zużycie energii.

Dodano: 2018-07-13

Autor: Paweł Kisielewski, foto: Miłosz Kędracki, Maciek Patrzałek

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

  • Sportful Dolomiti Race
  • Rajdy dla Frajdy 2018
  • Jazda na rowerze a smog
  • Jak przygotować rower do sezonu zimowego?
  • Sygnalizacja w garści