7,5 miliona obrotów

Kontakt: Ar-Mar, tel. (0-22) 639-91-66, www.skleprowerowy.com
Cena: 1099 zł
Masa: 770/1061 g (przednie/tylne z zaciskami)

Mało jest firm, które specjalizowałby się w produkcji wszystkich elementów potrzebnych do budowy kół. Najczęściej ograniczają się do wytwarzania jednej lub dwóch części, pozostałe zamawiając u branżowych specjalistów. Jeszcze do nie dawna takim branżowym specjalistą była szwajcarska firma DT Swiss, znana głównie z produkcji wysokiej klasy szprych i piast. Wiele marek budowało swoje koła w oparciu o ich komponenty. Ale w 2003 roku nastąpił przełom, jakim w kolekcji Szwajcarów było pojawienie się pierwszej obręczy MTB. Od tego roku firma, prócz roli dostawcy komponentów dla innych, dołączyła także do grona producentów kół. Wprawdzie kompletne zestawy budowane od początku do końca w fabryce DT pojawiły się dopiero rok później, ale już w momencie pojawienia się obręczy XR 4.1 możliwe stało się zestawienie kompletnych kół z komponentów DT. I właśnie takie koła z „okresu przejściowego” są obiektem naszego testu.

Budowa
Koła zbudowane zostały na piastach Onyx i wspomnianych wcześniej obręczach XR 4.1 w wersji do hamulców szczękowych. Komponenty te połączono za pomocą 32 cieniowanych szprych, w przednim kole: modelu Revolution (2.0-1.5-2.0 mm), a w tylnym Competition (2.0-1.8-2.0 mm). W obu kołach szprychy zapleciono na trzy krzyże, a do zamocowania ich posłużyły aluminiowe nyple także DT.

Test
Na co dzień koła założone do hardtaila XC „współpracują” z bikerem o masie 72-77 kg, szczękami XT i klockami Kool Stop (czarnymi). Większość z przejechanego dystansu spędziły w lekkim terenie okolic Krakowa, ale nieobce są im także szlaki Beskidu Sądeckiego. Służbę pełnią całorocznie w różnych warunkach pogodowych, także w sezonie zimowym. Można powiedzieć - klasyczne zastosowanie XC.

0 km (A.D. 2003)
Koła zostały złożone przez warszawską firmę Ar-mar. Informacja o tyle istotna, że firma ta, jako przedstawiciel DT Swiss, dysponowała specjalnym programem komputerowym pozwalającym idealnie dobierać długości szprych zależnie od komponentów składowych koła. Precyzyjne tensometry pozwoliły także na bardzo dokładny ich naciąg. W efekcie powstały koła mogące śmiało konkurować z wyrobami światowych potentatów.

150 km
Koła mają niską masę, w połączeniu z oponami Schwalbe Light Skinny Jimmy 1.9 ważącymi 435 g i dętkami light (70 g) dało to masę 1275 g przedniego koła i 1850 g tylnego (z kasetą Shimano XT). Dzięki temu rower bardzo dobrze przyspiesza i łatwo utrzymać prędkość.

600 km
Piasty mają bardzo małe opory toczenia. Przy swobodnych zjazdach, gdy za towarzysza posiadam kogoś o podobnej masie, na podobnym rowerze (w tym ogumienie), mój rower zjeżdża szybciej i jedzie zdecydowanie dłużej bez konieczności pedałowania.

1400 km (A.D. 2004)
Koła przeżyły pierwszą zimę. A chcąc być precyzyjnym, to tylko tylne, przednie przez ten czas „odpoczywało”, a ja katowałem tańszego zamiennika (stare koło z poprzedniego roweru). Podobnie postępowałem we wszystkie kolejne zimy dlatego na końcu testu przednie koło ma w efekcie o ponad 1000 km krótszy przebieg od tylnego. Przy okazji zmiany opon na „letnie” przeprowadziłem dokładne oględziny, które nie wykazały żadnych odchyłek od normy.

5500 km (A.D. 2005)
Sezon minął bez żadnych zdarzeń, o kołach nawet nie myślałem, tylko jeździłem. Przejeździłem także drugą zimę w karierze kół. Nadal żadnych widocznych śladów uszkodzeń, żadnych rozcentrowań, żadnych luzów, piasty kręcą się jak nowe. Wskaźniki zużycia obręczy nadal bardzo dobrze widoczne (nawiasem mówiąc to super patent). Szprychy bez zarzutu, żadna nie wymaga wymiany. Sądzę, że gdyby komuś bardzo zależało na dodatkowym odchudzeniu tylnego koła, to w nim także można by z powodzeniem zastosować szprychy Revolution cieniowanie 2,0-1,5 mm.

Poniżej prezentujemy zaś zdjęcia z ich przeglądu po przejechaniu 15 tys. km.

Dodano: 2007-03-02

Autor: Opracował: Paweł Kisielewski, zdjęcie: bikeBoard

Tagi: 1000+, koła, DT

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920