
Blokada: zapięcia rowerowe
Bordo 6000 - nowy rodzaj zapięcia wprowadzony w tym roku przez niemieckiego Abusa. Stanowi swoiste połączenie najlepszych cech opisanych wyżej zapięć, czyli odporności szekli i uniwersalności linki. Bordo składa się z sześciu stalowych płaskowników o długości 165 mm każdy połączonych grubymi nitami. Jak łatwo policzyć daje to prawie metrowej długości zapięcie, dzięki któremu łatwiej niż w przypadku szekli możemy przypiąć rower w różnych miejskich sytuacjach, a jednocześnie nie jest ono tak łatwe do zwalczenia jak przeciętna linka. Fakt iż Bordo jest wieloczęściowe ma jeszcze jeden pozytywny aspekt. Po złożeniu mieści się w plastikowej kaburze o kompaktowych wymiarach 130x50x35 mm, którą bardzo łatwo można przypiąć do ramy lub schować do plecaka. Słabymi stronami zapięcia jest spora cena i mniejszy poziom bezpieczeństwa niż zapięć typu U-Lock i łańcucha.
Cena: 250 zł
Poziom bezpieczeństwa: 3
Zamek ramowy (szczękowy) - znany z rowerów typu holenderskiego, gdzie często montowany jest jako integralny element ramy. Można go także dokupić i zamontować praktycznie w każdym innym rowerze. Zaletami tego zapięcia są: niewielka masa i duże zintegrowanie z ramą roweru. Największą wadą jest niski poziom bezpieczeństwa. Rower zabezpieczony tylko takim zamknięciem można zabrać „pod pachę” i wynieść w bezpieczne miejsce, gdzie spokojnie będzie można się z nim rozprawić. Dlatego w naszej smutnej rzeczywistości należy tego typu zamknięcie
traktować tylko jako dodatkowe, w zestawie np. z linką lub szeklą.
Cena: od 70 do 125 zł
Poziom bezpieczeństwa: 1
Test
Nie będąc „fachowcem” trudno tak naprawdę stwierdzić, które zapięcie jest trudne do sforsowania, a które nie. Dlatego dobrzy producenci wprowadzają w swoich kolekcjach oznaczenia poziomu bezpieczeństwa, który ma uzmysłowić klientowi do czego dany model jest przeznaczony. W praktyce, posiłkując się zdrowym rozsądkiem, zdaliśmy się na ocenę producenta. Jednak nawet jeżeli producent zadbał, aby jego zapięcie reprezentowało najwyższy możliwy poziom, my możemy
zniweczyć te starania zapinając rower w sposób, który zamiast utrudnić, ułatwi złodziejowi działanie. Oto kilka przykładów: przypinając rower do znaku drogowego upewnijmy się, że jest on wbetonowany w podłoże, a nie tylko wsadzony w dziurę w ziemi oraz czy nie można przełożyć przypiętego roweru górą (np. odkręcając dwie śruby i zdejmując tablicę). Przypinając rower do płotu przewleczmy zapięcie wokół słupka ponieważ pojedyncze szczeble łatwo można wyłamać lub wyciąć kawałek siatki. W przypadku starych elementów stalowych takich jak kratka okienka piwnicznego, rynna, piorunochron upewnijmy się, czy czas nie nadwątlił ich na tyle, że złodziej nie będzie musiał forsować naszego super zapięcia, bo wystarczy jak urwie zardzewiały element, do którego był przypięty nasz rower. I na koniec fundamentalna uwaga, ZAWSZE ZAPINAJCIE ZA RAMĘ A NIE ZA KOŁO. A najlepiej za jedno i drugie naraz, szczególnie jeżeli koła macie na szybkozamykaczach (jeżeli zapięcie nie obejmie obu to za tylne, bo jest droższe). Wybierając zapięcie, prócz wszystkich opisanych wcześniej cech, należy pamiętać jeszcze o jednym parametrze - swobodzie działania. Z kilkoma typami zapięć wybraliśmy się „na miasto” wynajdując różne często spotykane lokalizacje, umożliwiające „przycumowanie” roweru. Szybko okazało się, że nie każdym zapięciem w każdym miejscu da się rower przypiąć. Poniżej znajdziecie opisy kilku najpopularniejszych miejscówek (a także tabelkę z podsumowaniem wyników testu). Warto także o tym pamiętać, zanim wybierzemy się na zakupy.
Cena: 250 zł
Poziom bezpieczeństwa: 3
Zamek ramowy (szczękowy) - znany z rowerów typu holenderskiego, gdzie często montowany jest jako integralny element ramy. Można go także dokupić i zamontować praktycznie w każdym innym rowerze. Zaletami tego zapięcia są: niewielka masa i duże zintegrowanie z ramą roweru. Największą wadą jest niski poziom bezpieczeństwa. Rower zabezpieczony tylko takim zamknięciem można zabrać „pod pachę” i wynieść w bezpieczne miejsce, gdzie spokojnie będzie można się z nim rozprawić. Dlatego w naszej smutnej rzeczywistości należy tego typu zamknięcie
traktować tylko jako dodatkowe, w zestawie np. z linką lub szeklą.
Cena: od 70 do 125 zł
Poziom bezpieczeństwa: 1
Test
Nie będąc „fachowcem” trudno tak naprawdę stwierdzić, które zapięcie jest trudne do sforsowania, a które nie. Dlatego dobrzy producenci wprowadzają w swoich kolekcjach oznaczenia poziomu bezpieczeństwa, który ma uzmysłowić klientowi do czego dany model jest przeznaczony. W praktyce, posiłkując się zdrowym rozsądkiem, zdaliśmy się na ocenę producenta. Jednak nawet jeżeli producent zadbał, aby jego zapięcie reprezentowało najwyższy możliwy poziom, my możemy
zniweczyć te starania zapinając rower w sposób, który zamiast utrudnić, ułatwi złodziejowi działanie. Oto kilka przykładów: przypinając rower do znaku drogowego upewnijmy się, że jest on wbetonowany w podłoże, a nie tylko wsadzony w dziurę w ziemi oraz czy nie można przełożyć przypiętego roweru górą (np. odkręcając dwie śruby i zdejmując tablicę). Przypinając rower do płotu przewleczmy zapięcie wokół słupka ponieważ pojedyncze szczeble łatwo można wyłamać lub wyciąć kawałek siatki. W przypadku starych elementów stalowych takich jak kratka okienka piwnicznego, rynna, piorunochron upewnijmy się, czy czas nie nadwątlił ich na tyle, że złodziej nie będzie musiał forsować naszego super zapięcia, bo wystarczy jak urwie zardzewiały element, do którego był przypięty nasz rower. I na koniec fundamentalna uwaga, ZAWSZE ZAPINAJCIE ZA RAMĘ A NIE ZA KOŁO. A najlepiej za jedno i drugie naraz, szczególnie jeżeli koła macie na szybkozamykaczach (jeżeli zapięcie nie obejmie obu to za tylne, bo jest droższe). Wybierając zapięcie, prócz wszystkich opisanych wcześniej cech, należy pamiętać jeszcze o jednym parametrze - swobodzie działania. Z kilkoma typami zapięć wybraliśmy się „na miasto” wynajdując różne często spotykane lokalizacje, umożliwiające „przycumowanie” roweru. Szybko okazało się, że nie każdym zapięciem w każdym miejscu da się rower przypiąć. Poniżej znajdziecie opisy kilku najpopularniejszych miejscówek (a także tabelkę z podsumowaniem wyników testu). Warto także o tym pamiętać, zanim wybierzemy się na zakupy.
Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35
Dodano: 2006-06-30
Autor: autor: Paweł Kisielewski, zdjęcia: bikeBoard, arch. producentów
Reklama