Łańcuch to, podobnie jak opisana wcześniej szekla, zapięcie uznawane za gwarantujące wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Oczywiście mowa o łańcuchach specjalnie stworzonych do chronienia przed kradzieżą, jeżeli ktoś przypnie rower za pomocą zwykłego „krowiego” modelu, to nie powinien być zdziwiony brakiem roweru po powrocie. Stopień odporności łańcucha zależy od tego, z jakiego materiału są wykonane jego ogniwa, jaki jest ich kształt, grubość i sposób połączenia. W decydującym stopniu zależy także od tego, czym spięty jest łańcuch, ponieważ często nie są wyposażone we własny zamek. Na nic zda się nawet najgrubszy łańcuch, jeżeli zostanie spięty kłódką, którą otworzy byle patałach. Łańcuch przewyższa U-Locki łatwością zapinania, jest co oczywiste elastyczny i pozwala dopasować się do skomplikowanych kształtów. Do wad należą duża masa, często kilkukrotnie większa niż szekli oraz trudności związane z transportem. Łańcuch trzeba wozić w torbie lub plecaku lub owinąć go wokół ramy co jednak nie wszyscy lubią. W takim przypadku łańcuch musi mieć osłonkę z tworzywa zabezpieczającą ramę przed uszkodzeniami. Do zakupu tego typu zabezpieczenia może także zniechęcać wysoka cena.
Cena: od 80 do 700 zł
Poziom bezpieczeństwa: 4-5
Linka - chyba najpopularniejszy rodzaj zapięcia, występujący w dziesiątkach odmian. Oferta rozciąga się od bardzo drogich modeli, dorównujących poziomem ochrony szeklom czy łańcuchom, po bardzo tanie, których skuteczność jest znikoma. Najlepiej zabezpieczone są modele, w których gruby stalowy kabel składający się ze splotu wielu cieńszych linek znajduje się w dodatkowym pancerzu składającym się ze stalowych łusek (dzwonek). Takie połączenie nie dość, że wzmacnia konstrukcję zapięcia, to na dodatek zwiększa średnicę kabla, przez co nie można przeciąć go zwykłymi nożycami. Generalnie w przypadku linek dobrze sprawdza się zasada, że im jej grubość jest większa (linka jest plecionką z większej ilości cieńszych), tym poziom bezpieczeństwa wzrasta. Warto o tym pamiętać, ponieważ ten typ zapięcia jest szczególnie narażony na atak nożycami. Niewątpliwą zaletą linek jest ich długość z reguły oscylująca w przedziale 100-180 cm. W połączeniu z dużą giętkością i stosunkowo niewielką średnicą kabla daje w efekcie najbardziej
uniwersalne zapięcie umożliwiające przypięcie roweru praktycznie w każdej sytuacji. Jednym zapięciem można bez trudu spiąć dwa rowery lub wszystkie ważniejsze elementy, tj. ramę i oba koła. Dalszymi zaletami linek są jeszcze: stosunkowo niewielka masa i cena, ale trzeba pamiętać, że te dwie cechy są odwrotnie proporcjonalne do poziomu bezpieczeństwa, jaki zapewnia zapięcie! Największą wadą tego typu zapięcia jest duża podatność na przecięcie. W przypadku dłuższych modeli pojawiają się także problemy z przewożeniem ich na ramie. Zwinięta linka zajmuje na tyle dużo miejsca, że trudno ją tak umiejscowić, aby nie przeszkadzała przy pedałowaniu.
Cena: od 10 zł do 500 zł
Poziom bezpieczeństwa: 2-5


Strict Standards: Only variables should be passed by reference in /home/bikeboard/domains/bikeboard.pl/public_html/smarty/plugins/function.x_paginator.php on line 35

Dodano: 2006-06-30

Autor: autor: Paweł Kisielewski, zdjęcia: bikeBoard, arch. producentów

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

    Piszemy m.in. o:
  • lekkie koła do maratonu
  • Road Tour 2019
  • Andy - Apu Wamani
  • testujemy: Fulle XC, Ghost Kato 3.9 AL, KTM X-Strada 20, Trek Madone SLR 9 Disc eTap,Merida Silex 200, Scott Ransom 920