
SRAM AXS
Nowe grupy AXS to przede wszystkim sterowana bezprzewodowo grupa Eagle w dwóch wersjach XX1 przeznaczona do XC oraz X01 o przeznaczeniu enduro. Pojawiła się także sterowana bezprzewodowo sztyca. Nowy będzie też RED eTap AXS. Do poprzedniego RED eTap podobny będzie jednak wyłącznie ze względu na nazwę i zastosowane do sterowania hardwarem baterie i akumulatory.
AXS reklamowane jest jako technologia sterowania bezprzewodowego w MTB. Podkreślana jest także możliwość personalizacji działania i zmniejszenie komplikacji. SRAM akcentuje także że grupy górskie AXS opierają się na pryncypiach systemu Eagle z 12 rzędową kasetą o 500% zakresie przełożeń, jednak w miejsce dźwigni którą dla zmiany przełożenia trzeba "przepchnąć" pojawia się przełącznik który wystarczy dotknąć.
W Eagle AXS tylna przerzutka tylko wygląda jak mechaniczna. Ma tak dobrany kształt wózka żeby łańcuch bardziej owijał się na kasecie bo górne kółeczko umieszczone jest wyżej i bardziej z przodu. Wózek jest też krótszy o 10 mm niż w mechanicznym Eaglu co poprawia precyzje zmiany biegów i zwiększa prześwit. Przerzutka wyposażona jest w Overload Clutch sprzęgło rozłączające napęd pantografu. Przeciwdziała to zniszczeniu w razie uderzenia ponieważ przerzutka poddaje się naciskom, a po jego ustąpieniu automatycznie wraca do działania. Manetka ma całkiem nową ergonomię i pozawala na dowolne programowanie działania przycisków zarówno dla redukcji, multiplikacji przełożeń ale i obsługi nowej sztycy Reverb AXS. Górny przełącznik manetki może być aktywowany skłonieniem nadgarstka bez konieczności odrywania dłoni od kierownicy. Cały system automatycznie wygasza się i po naciśnięciu manetek lub poruszeniu roweru aktywuje dla oszczędzania prądu. Skoro mowa o akumulatorach - stosowane są dokładnie te same co w w grupach eTap nowej i poprzedniej generacji. Ważą po 25g i wystarczają na 20 h jazdy ale najciekawsze że naładowanie ich do syta trwa zaledwie godzinę. Poprawiono kształt zębów koronki suportu. Nowa X-Sync2 jest bezpieczniejsza i wolniej się zużywa. Przerzutka XX1 ma carbonowy wózek i tytanowe śrubki. XX1 dla crosscountrowców łatwo zidentyfikować po tęczowej kolorystyce kasety i łańcucha pokrytych azotkiem tytanu.
Nastawiona bardziej na enduro X01 ma kuty z aluminium wózek przerzutki i śrubki ze stali nierdzewnej. SRAM twierdzi że znacznie ułatwiono instalację i regulację grupy ponieważ po przykręceniu części wystarczy tylko ustawić skrajne limity przerzutki i kąt opasania łańcucha a reszta reguluje się automatycznie co czyni napędy AXS niezwykle cichymi.
Cały system jest wodo i pyłoodporny zgodnie z normą IP69K i producent twierdzi że mycie ciśnieniowe napędu jest dopuszczalne ale nie należy przekraczać zasad z jakim obchodzi się z łożyskami w rowerze.
Ceny
XX1 Eagle AXS* - 2100 EUR
/*przerzutka z baterią, manetka z obejmą, suport. łańcuch 116, kaseta XG-1299 10-50 z., ładowarka i przyrząd regulacji "śrubki B"
X01 Eagle AXS** - 2000 EUR
/**przerzutka z baterią, manetka z obejmą, suport. łańcuch 116, kaseta XG-1295 10-50 z., ładowarka i przyrząd regulacji "śrubki B"
Reverb AXS
Naczelnym ułatwieniem jest lekkość uruchomienia zmiany wysokości sztycy. Producent twierdzi ze wystarczy dotknąć guzika. Nie zauważenie zmieniono jednak wnętrze bezprzewodowego Reverba. Nowy pływający tłok oraz inny płyn i smar wymagają mniejszej siły do zmiany wysokości i szybciej działają niż w wersji mechanicznej. Vent Valve czyni mechanizm odporniejszym i łatwiejszym do odpowietrzania w terenie bez użycia narzędzi. Bateria wystarcza na około 40 jazdy w terenie a czujnik ruchu automatycznie wyłącza konsumpcję prądu i uaktywnia działanie w razie wstrząsów.
ŚREDNICE
30.9mm, 31.6mm, 34.9mm
SKOK
100mm, 125mm, 150mm, 170mm
DŁUGOŚĆ
340mm, 390mm, 440mm, 480mm
BATERIA
sztyca: SRAM Battery
manetka: CR2032
KOMPATYBILNOŚĆ
Zero Offset, 7mm Round Rail,
7X9mm Oval Rail, Matchmaker™
or Discrete Clamp
CENA: 800 EUR
RED eTAP AXS
- Bezprzewodowe sterowanie przełożeniami.
- Możliwość konfiguracji zmiany przełożeń sekwencyjnie, kompensacyjnie także z automatycznym doborem ustawienia łańcucha na suporcie i manualnym wymuszaniu wyboru mniejszej lub większej koronki suportu.
- Całkiem nowa filozofia doboru przełożeń X-Range dostosowana do poszerzonego zakresu przełożeń oferowanego w konfiguracji z 12 rz. kasetą.
- Bardzo szeroka uniwersalność i dopasowanie do przeróżnych rodzajów ram.
- Całkowicie nowe hamulce: tarczowe oraz szczękowe o poprawionej aerodynamice i mechanice
- Łańcuch Flattop o szczególnym kształcie ogniw dla optymalnej wytrzymałości mimo zmniejszonej szerokości.
- Korby DUB dla wszelkich dostępnych na Ziemi ram.
- Bębenek XDR szerszy o 1,85mm pozwalający stosować dwunastorzędową kasetę.
- Tylna przerzutka z amortyzatorem wózka działającym w oparciu o płyn, dla stabilności łąńcucha na szosa i szutrach nie utrudniającym montażu i demontażu koła.
- Pomiar mocy DZero nazwany od DØ Experiment jednego z najdokładniejszych i najbardziej wyrafinowanych projektów wykrywania subatomowych cząstek poruszających się z prędkością światła.
CENY
GRUPY* EUR (z VAT)
2x Hydrauliczne tarczówki, z pomiarem mocy €4,118
2x Hydrauliczne tarczówki €3,618
2x Hamulce szczękowe, z pomiarem mocy €4,018
2x Hamulce szczękowe €3,518
1x Hydrauliczne tarczówki, z pomiarem mocy €3,668
1x Hydrauliczne tarczówki €3,168
1x Aero, hydrauliczne tarczówki, z pomiarem mocy €3,764
1x Aero, hydrauliczne tarczówki €3,264
1x Aero, hamulce szczękowe, z pomiarem mocy €3,368
1x Aero, hamulce szczękowe €2,868
*/Grupa zawiera: tylną przerzutkę, przednią (jeśli dotyczy), manetki, zaciski hamulcowe, tarcze (jeśli dotyczy), suport/lub suport z mocomierzem, kasetę, łańcuch, baterie i ładowarkę
Dodano: 2019-02-06
Autor: Miłosz Kędracki, foto: SRAM
Reklama