Spis treści


Możesz kupić e-wydanie

Gazeta dostępna w sprzedaży od 13.01.2017


AKTUALNOŚCI
Ultralekkie buty szosowe

W walce o wynik liczy się każdy detal. Mając do wyboru szeroki asortyment butów różnych producentów, możemy zdecydować, który parametr jest dla nas najważniejszy. Topowe modele szosowe przy rozmiarze 43 ważą w granicach 500 g. Są jednak wersje dla osób, które ponad wszystko cenią sobie niską masę.

Ilu przełożeń potrzebujesz?
Ile masz przerzutek? Ja mam 21, a ty? Kto nie pamięta podwórkowych dialogów, ten widać jest za młody. W rowerze przerzutki są najwyżej dwie. Za to liczba przełożeń jest już większa. Obecnie sprawa jest prosta – kto ma napęd 1×, to ma tyle przełożeń, ile ma zębatek w kasecie. W napędach z dwoma lub trzema trybami z przodu jest już trudniej i jak ktoś ma szalony napęd 3×11, to wcale nie ma 33 przełożeń, ale nadal kilkanaście. Po co nam tyle biegów i ile nam naprawdę potrzeba?

TEMAT
Nowy Lab

Kiedy na wiosnę 2012 roku opublikowaliśmy opis metody, według której od pewnego czasu opracowywaliśmy testy rowerów, wstawiliśmy jedno zdanie-bezpiecznik: Procedura jest ciągle unowocześniana i nie możemy obiecać, że jutro nie wywrócimy jej do góry nogami. Napisaliśmy tak, ponieważ już w chwili publikacji chcieliśmy zaproponować nową, bardziej radykalną wersję testów laboratoryjnych, nad której koncepcją myśleliśmy intensywnie. Była szczególna, bo badała rower jako całość, a nie zbiór części przykręconych do ramy. [więcej]

Projekt ścieżka
Wielu domorosłych filozofów i znawców wróży rychłe zakończenie możliwości swobodnej jazdy po polskich górach ze względu na gwałtowny rozwój sztucznych ścieżek rowerowych. Ja bym z tym pesymizmem nie przesadzał. Według mnie aktualnie trudno realnie ocenić ich wpływ na możliwość poruszania się po górskich szlakach pieszych. Dlaczego? Bo choć wśród nas – rowerowych aktywistów – budzą nieprawdopodobne emocje, u postronnych, czyli także władz, są praktycznie niezauważone. Dlaczego? Bo jest ich mało, tyci, tyci – ot Świeradów i Bielsko Biała. Dlaczego? [więcej]


Stoisko szyte na miarę
20 lat to szmat czasu, a zarazem piękny jubileusz, który należy odpowiednio uczcić. „Porcelanowa” rocznica bikeBoardu idealnie pokryła się z terminem Targów Kielce Bike-Expo 2016. Rok rocznie na nasze stoisko przybywają tłumnie wierni czytelnicy, sławy kolarskiego światka oraz osobistości „z branży”. Dla nich wszystkich chcieliśmy stworzyć uniwersalne stoisko, które będzie przyciągało zwiedzających oraz zainspiruje wartościowe (w wielu znaczeniach tego słowa ☺) rozmowy o rowerach wszelkiej maści.

Wyłączenie ultrafioletu
Kiedy w trakcie targów Eurobike na stoisku Uvexa natknąłem się na zgromadzone w gablocie produkty pochodzące z pionierskich czasów, kiedy plany podboju Himalajów, wyczynowe narciarstwo czy wyścigi samochodowe według formuł dopiero się rodziły, dotarło do mnie, że mamy do czynienia z długą ścieżką rozwoju produktu.

Oczy zamydlone bezpieczeństwem
Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI) od niedawna za priorytet postawiła sobie dbanie o bezpieczeństwo kolarzy. Niemniej jednak należy zadać sobie pytanie, w jaki sposób UCI będzie sobie radzić z tym problemem? Organizacja zarzeka się, że dba o bezpieczeństwo kolarzy za wszelką cenę i deklaruje wiele działań, które mają znacząco na nie wpłynąć. Warto tu wskazać choćby głośny protokół pogodowy, czyli dokument traktujący o rozgrywaniu wyścigów w arcytrudnych warunkach meteorologicznych. Ale nie tylko.

Geometria wyścigowa czy wytrzymałościowa?
Przez lata rower szosowy służył wyłącznie do ścigania się lub szybkiej jazdy po gładkiej szosie. Miał być lekki i szybki. Nie dbano o wygodę, a jeśli kolarze jechali po szutrach czy kostce brukowej znanej z wiosennych klasyków, to po prostu musieli swoje wycierpieć. Ale jeszcze zanim Tom Boonen zdziwił się, że po Paris Roubaix nie musi przez tydzień sikać krwią, szosówki zaczęły się zmieniać. Pojawiły się wersje comfort, powszechnie odrzucone przez… amatorów. Rynek potrzebował nowej nazwy dla kategorii rowerów wygodnych, ponieważ także zawodowcy (jak wspomniany Boonen) zrozumieli, że „szybko” wcale nie musi oznaczać „niewygodnie”. [więcej]


Rodowa ceramika
Spora część topowych komponentów – takich jak koła, piasty, suporty czy kółka od przerzutek – wyposażone są w ceramiczne łożyska. Z czego wynika ich przewaga względem stalowych odpowiedników?

EKWIPUNEK
Kurtka i spodnie Bontrager Velocis Stormshell oraz Softshell

Kosztują prawie tyle samo. Pochodzą z kolekcji Profila oraz zastosowano w nich technologię 37,5 wykorzystującą ciepło ciała do odprowadzania wilgoci. W szosowej kolekcji Bontragera oba są nowością. W katalogu oba zestawy przeznaczono na okres jesień-zima, ale przewidziane są do całkiem innych warunków pogodowych, co najlepiej definiuje grubość materiału, z którego je wykonano oraz ich ciężar.

Kurtka EKOI Competition9 Thermal
Competition9 z materiału Thermo Droptex dobrze chroni przed wiatrem, a wysoki kołnierz i ciasny pas dodatkowo zapobiegają wwiewaniu zimnego powietrza, chroniąc przed wychłodzeniem. Krój jest umiarkowanie dopasowany.

Rękawice EKOI G5 3 Fingers
Trójpalczaste rękawiczki D5 pozwalają pogrupowanym po dwa palcom ogrzewać się nawzajem. Szkoda tylko, że kciuk jest samotny. W odróżnieniu od jednopalczastych pozwalają jednak na jazdę rowerem, a w zasadzie obsługę hamulców i manetek. Trzeba się jednak do nich przyzwyczaić, bo operacje klamkomanetkami są trudniejsze.

Ochraniacze na kolana Endura FS260-PRO i Windchill II
Mamy tutaj dwa modele ocieplaczy na kolana, wykonane są z tych samych materiałów. Tkaninę Thermoliter wzbogacono trwałym zabezpieczeniem DWR odpychającym wodę. Test potwierdził tę funkcję. Podczas lekkiej mżawki krople nie wsiąkają w ocieplacze, lecz z nich spływają, co przy dużej wilgotności zapewnia wysoki komfort termiczny. Jednak trzeba zaznaczyć, że nie są one całkowicie wodoodporne. Po ubrudzeniu błotem pozostawiony do wyschnięcia DWR wystarczy wyczyścić, by ochraniacze z powrotem wyglądały jak nowe. Obu używałem w przedziale temp. od 14 do 0 stopni Celsjusza, kolana chronione były bardzo dobrze przed wychłodzeniem, jednak przy niższych temperaturach dopiero podkolanówki zapobiegały marznięciu w łydki.

Kurtka Endura Women's FS260-Pro Jetstream
To subtelnie ocieplana kurtka, która nadaje się na wiosenne i jesienne przejażdżki. Biorąc pod uwagę postępujące zmiany klimatu, niewykluczone, że można w niej będzie przejeździć większą część tej zimy.
Zapewnia komfort cieplny w przedziale od 0 do 15 stopni Celsjusza. Gdy temperatura spada, wystarczy założyć cieplejszą bieliznę termiczną pod, a gdy aura skłania się ku wiośnie, wnętrze wysłane przyjemnym w dotyku polarkiem umila jazdę w krótkim rękawku.

Opona Bontrager Barbegazi 4,7” i Kenda Juggernaut Pro 4,5”
Rynek opon do fatów – czyli gum w rozmiarze 26×4'' i więcej – nadął się w ciągu ostatnich 2 lat wprost niewiarygodnie. Prawie każda marka ma obecnie przynajmniej jeden taki model w ofercie. Do przodu poszła też technologia wielkich opon – zwiększył się wybór bieżników, a same opony nieco schudły. Konkurencja wymusiła też spadek cen, choć naszym zdaniem jeszcze niewystarczający – nadal metki pokazują kwoty podobne do tych w sklepach z ogumieniem samochodowym.

Błotniki Simpla Ubiquit SDS Chameleon
Radykalny wyznawca rowerowej „stylówy” uważa, że nic tak bardzo nie szpeci jednośladu z pedałami jak błotniki. Takiego wyznawcę zawsze można łatwo rozpoznać po charakterystycznym szlaczku zaczynającym się w okolicach tyłka, a kończącym często nawet na potylicy. Nie każdy jednak lubi mieć mokre gacie, zwłaszcza gdy jedzie rowerem tylko na zakupy albo do pracy. Z dobrymi błotnikami nie musimy bać się jazdy po kałużach czy błocie, wyprawy wcale nie muszą być również brzydkie i beznamiętne.

Błotniki Widget Blades
„Brytolskie” błotniki wyróżnia unikatowy sposób mocowania, który nie wymaga żadnych otworów montażowych. Są one stabilizowane prętami, które za pomocą plastikowych uchwytów przypinane są do ramy gumowymi paskami. Bardzo istotnym elementem składowym uchwytów są profilowane, gumowe wkładki, które jako jedyne stykają się z ramą, chroniąc lakier przed uszkodzeniem.

Bielizna EKOI Morphologik
Testowałem koszulkę z długim rękawem, którą wykonano z włókien będących mieszanką 80% polipropylenu i 20% poliamidu. Po założeniu jest bardzo przyjemna w noszeniu i delikatna w dotyku, nie ociera i nie „gryzie”, a dzięki swojej elastyczności zapewnia bardzo wysoki komfort.

Komponenty CeramicSpeed
Walcząc o każdy wat zysku, spora część zawodowych kolarzy wymienia klasyczne łożyska na ceramiczne. W peletonie, gdzie każdy detal ma znaczenie, stosowanie tego typu łożysk zupełnie nie dziwi, ale biorąc pod uwagę ich wysoką cenę, czy w amatorskim ściganiu ma to znaczenie? Wzięliśmy pod lupę renomowaną duńską markę CeramicSpeed i postanowiliśmy sprawdzić nie tylko ich łożyska ceramiczne, ale również charakterystyczny wózek tylnej przerzutki z ogromnymi kółeczkami.

Siodło Syncros XR1.OSL
Siodło jakie jest, każdy widzi, ale poczujemy je na własnej skórze, a w zasadzie poczują je nasze cztery litery, dopiero wtedy, gdy na nim usiądziemy. Jest to moim zdaniem najbardziej indywidualny element wyposażenia roweru. Dlatego najlepiej dobrać tę część, poddając się stosownemu fittingowi, dzięki któremu bezbłędnie zostanie dobrane nam siedzisko rowerowe, uwzględniające nasze uwarunkowania anatomiczne. W innym przypadku pozostaje metoda testowania i próbowania do skutku.

Siodło Bontrager Ajna Comp
Budżetowe siodełko z pełnym wycięciem strefy komfortu Contour Relief Zone Plus to propozycja dla rowerzystek górskich i szosowych, które cenią komfort jazdy na równi z agresywną, sportową pozycją. Do wyboru mamy trzy szerokości siodła: 144, 154 i 164 mm przy stałej długości 270 mm.

Siodło Fabric Scoop Radius Race
Testowane siodełko o okrągłym i lekko wklęsłym profilu, przeciętnej długości 282 mm i niemałej szerokości – 142 mm. Wykonane jest w unikalnej technologii, w której pokrycie połączono ze specjalną technologią próżniową. Nie udało nam się nic na jej temat dowiedzieć, ale skrupulatne obdukcje wykazały, że elementy połączone są w niewidoczny sposób.

Kaseta Sunrace CSMX8
Koronka 42 daje za twarde przełożenie? Sunrace ma na to receptę. Kaseta CSMX8 ma jedenaście rzędów i ciasne różnice między poszczególnymi biegami (więcej o tym na stronie 92). Praktycznie tylko przejście pomiędzy trybem 15 z. a 18 z. stanowi aż 20% przeskok, co może utrudnić dobór biegu, bo jest albo za twardo, albo za miękko. W jeździe enduro da się z tym żyć, w maratonach nie.

Konwersja napędu One Up Shark
Ponieważ rama w moim rowerze uniemożliwia montaż przedniej przerzutki, jestem zdany na napędy jednorzędowe. Kaseta XT x11 w wersji 11-42 pozwala podjeżdżać mi w górach z owalną koronką 30 z. Ale nie jestem z nią w stanie dokręcić na co bardziej płaskich odcinkach ęduro. Założenie większej z przodu uniemożliwia podjeżdżanie, więc pcham, a nie lubię.

ROWER
Czy 2000 zł wystarczą? Test 10 modeli MTB
B'TWIN Rockrider 540
Cube Aim Pro
Fuji Nevada 27,5 3.0 LTD
Giant Talon 3
GT Aggressor Expert
Kross Level B2
Orbea MX50
Romet Rambler 2.0 27,5
Specialized Rockhopper Sport 29
Trek Marlin 6

Gdzie leży granica ceny, która umożliwia zakup wartościowego w jeździe popularnej roweru? Przeprowadziliśmy badania na różnych uczestnikach rynku – producentach, importerach, handlowcach, klientach, a nawet uczestnikach zawodów sportowych. Okazuje się, że twierdzą oni, iż dwa „tysie” to budżet minimum. Rower tej klasy przeznaczony jest najczęściej dla osób rozpoczynających swoją przygodę z jazdą terenową. Żeby ułatwić wybór początkującym, dla których te rowery zaprojektowano, dołączamy też krótki poradnik kupującego z wypunktowaniem cech, na które w pierwszej kolejności powinien zwrócić uwagę. Proponujemy porównanie dziesięciu najtańszych rowerów, które naszym zdaniem są godne miana MTB.

Kross Soil 2.0 EX
Założenie było proste. Wziąć zwykłego Soila 2.0 – czyli wszechstronnego ścieżkowca o skoku 130 mm – i nieco go nasterydować.
W EX(tended – wydłużonym) pojawił się więc Pike o skoku 140 mm, szerokie opony nawleczone na równie szerokie obręcze i homogeniczny osprzęt XT. Po pierwszych jazdach, które odbyły się w Świeradowie, wersja EX wydaje nam się bardziej uniwersalna. Skąd wiemy? [więcej]


Bianchi Oltre XR4 Super Record
Kolarze utożsamiają się z kulturą i historią, jaką przez wieki wypracowuje marka. W Bianchi można tak powiedzieć, nie przesadzając. Liczą się emocje, jakie wywołuje logo na ramie. Świadomość potęgi tradycji jest jak espresso przed wyruszeniem na Stelvio czy trójkolorowe caprese rozdzielone wielkimi falami emocji z jazdy. Bianchi to jednak nie zramolałe wełniane koszulki, tylko marka, która odważnie stosuje innowacyjne technologie. [więcej]


Najtańsze gravelówki w Polsce
Fuji Tread 1.5
Giant Anyroad 3
GT Grade Claris
Specialized Diverge A1

Przyjęło się je nazywać z angielska „gravelówkami”, wywodząc ich przeznaczenie od możliwości jazdy także poza asfaltem, w domyśle po drogach szutrowych. To dobre skojarzenie, chociaż niesprawiedliwie zawęża myślenie o tych rowerach tylko do wycinka naprawdę szerokiego wachlarza ich możliwości. Naszym zdaniem określenie tej kategorii powinno brzmieć „wielofunkcyjne” lub „uniwersalne”, ponieważ zdecydowanie lepiej oddaje czym faktycznie są. Niestety marketing by tego nie puścił, bo brzmi za mało hipstersko.

PRZYGODA
Rycerska wyprawa

Szlak do Morskiego Oka, pomimo swej niezwykłej urody, to teren zakazany dla rowerowej braci. Wiedziałem jednak, że będąc osobą niepełnosprawną, dla której rower jest swego rodzaju wózkiem inwalidzkim, mam cień szansy na specjalne traktowanie. A zatem napisałem prośbę do dyrektora Tatrzańskiego Parku Narodowego i tak to się wszystko zaczęło. Legendy średniowiecznych zamków już w dzieciństwie rozbudziły moją wyobraźnię do tego stopnia, że od tamtej pory marzyłem o zetknięciu się z magią starych murów... Ale to było dawno, dawno temu. W międzyczasie przyszło mi się zmierzyć z wyjątkowo zabójczym nowotworem. Ceną za wygraną walkę stała się amputacja nogi powyżej kolana.

ROVESTORY
Giant Trance Advanced w Kanadzie

Zatem wyobraźmy sobie to tak: wyjazd w dzicz. Whistler? Egzotycznie, w miarę dziko, trzy godziny samochodem z Vancouver. A gdyby tak przeskoczyć przez przełęcz Pemberton? Dwie godziny wodnopłatem z Vancouver w kierunku Alaski. Uuu. Naprawdę dziko. [więcej]

SPORT
Wiosenne klasyki – poradnik kibica

Definicja wiosennych klasyków nie jest bardzo ścisła – wszyscy zgadzają się, że chodzi o jednodniowe, najczęściej brutalnie długie wyścigi szosowe odbywające się od kilkudziesięciu lat mniej więcej na tych samych trasach w zachodniej Europie – we Francji, Belgii, Holandii i Włoszech, rozgrywane pomiędzy lutym a kwietniem. Klasyfikacja poszczególnych imprez jako klasyków bywa kontrowersyjna.

PORADY
Treningowy rower zimowy

Zimowe rowerowanie wymaga ogromnego zaangażowania, odporności i motywacji. W środowisku mówi się, że treningi na świeżym powietrzu przy niesprzyjających zimowych warunkach pogodowych to dla wyczynowców bułka z masłem. To nieprawda! Muszę szczerze przyznać, że nawet najbardziej zaprawieni w bojach kolarze, w tym oczywiście i ja, oprócz potężnej siły woli w trakcie treningu angażują niezbędne gadżety. Jednym z nich jest odpowiednio przystosowany treningowy rower zimowy.

Trening i dieta kluczem do odporności w zimie
Zmęczenie, nawracające infekcje, katar, reakcje alergiczne, brak energii – to tylko niektóre z symptomów obniżonej odporności w zimie. Na szczęście można z nimi walczyć: treningiem i dietą. O infekcje w okresie zimowym nietrudno. Wystarczy trening na świeżym powietrzu przy marznącej mżawce z kilkoma nieplanowanymi postojami i sprawa załatwiona, a raczej zdrowie. [więcej]

Przepis na makaron z łososiem i pietruszkowym pesto
Proste i zawsze smaczne danie, które nadaje się również na wykwintną kolację.
Wędzony łosoś nie jest szczytem zdrowia, gdyż zawiera rakotwórcze węglowodory aromatyczne. Za to świeży, przygotowany na parze będzie najzdrowszy, ale przy wyborze ryby pamiętaj, że obecnie na polskim rynku najlepszym wyborem będzie łosoś dziki z Alaski, łowiony w wodach Pacyfiku. Zawiera on najwyższej jakości mięso, witaminy, minerały oraz odpowiednią zawartość kwasów z rodziny omega-3.

Trening obwodowy. Zestaw 3
Nie jest jeszcze za późno, żeby odpowiednio wykorzystać zimowe miesiące na wzmocnienie się przed nadchodzącym sezonem. Poniższy zestaw ćwiczeń pozwoli na poprawę ogólnej wydolności organizmu w zaciszu własnego domu, nawet wtedy, gdy pogoda nie zachęca do aktywności na świeżym powietrzu.

Kolejny sezon na celowniku
Dekalog sportowca powinien zaczynać się od przykazania: nowy sezon zaczynaj od wyznaczenia celu treningowego. Twarde postanowienie to świetne lekarstwo na lenistwo i brak motywacji. Jeżeli więc jeszcze nie zacząłeś przygotowań do sezonu (a już najwyższy czas), zrób to zgodnie z zasadami sztuki kolarskiej. Zanim wskoczysz na rower – usiądź i pomyśl o tym, co chcesz osiągnąć.

Przygotowania do sezonu. Część 2
Styczeń i luty to jedne z najtrudniejszych miesięcy w okresie przygotowawczym. Pot leje się strumieniami z... nad trenażera. Perspektywa wczesnego zachodu słońca zmusza nas do dobrej organizacji dnia. Zresztą i tak lampki oraz błotniki to podstawowe wyposażenie aktualnie najlepszego bolidu, czyli „zimówki”. W grudniu trzeba było wykonać pierwsze kroki, czyli zdefiniować mocne oraz słabe strony, na podstawie badań wydolnościowych lub testów terenowych wyznaczyć aktualne strefy treningowe oraz zdecydować się na ustawienie treningu pod konkretną dyscyplinę, a więc XCM, XC czy szosa. Silna motywacja oraz jasne cele pomogą przetrwać najtrudniejszy okres. Czas wykonać kolejny krok.

A co jeśli nie rower?
Zima dla wielu osób oznacza zmianę rodzaju aktywności. Aura nie zawsze sprzyja jeździe na rowerze, a przecież powszechnie wiadomo, że „wyścigi wygrywa się zimą”. Pozostaje zatem trenażer. Jednakże nie wszyscy są w stanie wytrzymać psychicznie jazdę w miejscu. Dlatego warto urozmaicać treningi i wprowadzać np. bieganie, pływanie, gry zespołowe czy treningi stabilizacyjne. Zmiana monotonnego ruchu kręcenia na rowerze na aktywność angażującą większą część ciała może przynieść wiele korzyści.

Trening w mieście
Miasto daje wiele możliwości do treningu. Na wyciągnięcie ręki są siłownie, baseny, ścieżki rowerowe, parki. Problemem jest jednak znaczne zanieczyszczenie powietrza. O ile wysiłek fizyczny potrafi odstresować po pracy i wzmocnić organizm, o tyle smog miejski skutecznie może przyprawić nie tylko o ból głowy. Marzeniem wielu aktywnych osób jest praca w ściśle określonych godzinach (i najlepiej niezbyt długo) i mnóstwo wolnego czasu, który można poświęcić na trening. Najlepiej, gdyby jeszcze dało się szybko wyskoczyć za miasto, a może w góry, nad morze… Rzeczywistość jest jednak dużo mniej przyjemna. Praca po godzinach zmusza albo do treningów o świcie, albo późno wieczorem. Zamiast lasu (nawet miejskiego) są siłownie, ulice, chodniki bądź trening stacjonarny w domu. I tak źle, i tak niedobrze. W klimatyzowanych pomieszczeniach, czyszczonych chemikaliami, zdrowo być nie musi, a na ulicach i wzdłuż nich o czystym powietrzu można pomarzyć.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1