Teoria i praktyka udowadniają nam, że spośród dostępnych opcji wciąż najsprawniejszy mechanicznie system przekazania energii w rowerze stanowi łańcuch wraz z zespołem trybów i zębatek. Ale proces optymalizacji jeszcze się nie skończył i proponowane są całkiem zaskakujące rozwiązania sterujące przerzutkami.

Z roku na rok na targach Eurobike przybywa nowości i niebanalnych konceptów, a ich selekcja przysparza naszym redaktorom nie lada problemów i obfituje w burzliwe dyskusje. Oto zestaw rowerów, które wywarły na naszej ekipie największe wrażenie. To maszyny o fenomenalnych parametrach użytkowych, wyznaczające trendy, ciekawe, a także po prostu piękne i wyjątkowe.

Cityway i Classicway to nowe miejskie rowery Merida, które zostaną oficjalnie zaprezentowane podczas Kielce Bike-Expo. – Naszym absolutnym priorytetem jest jakość wykonania i montażu, przykładamy też dużą wagę do ich designu – mówi Jacek Wajda, product manager odpowiedzialny w Meridzie za miejskie nowości montowane w Polsce, które trafiają już do sklepów. – Oddźwięk z rynku jest bardzo dobry – dodaje.

Kamery sportowe Garmin VIRB X i XE zarejestrują ekstremalne przygody. Oba modele wyposażone zostały w moduł GPS i akcelerometr, współpracują również z zewnętrznymi czujnikami. Technologia G-Metrix umożliwia automatyczne nałożenie parametrów takich jak prędkość, dystans, wysokość czy przyspieszenie na materiał video.

Nasz test długoterminowy tej wyczynowej triathlonówki dobiega końca. Sprawdziliśmy go na wszelkie możliwe sposoby i przy pomocy wielu testerów. Choćby z tego powodu wielokrotnie brał udział w licznych sesjach fittingowych. Z powodzeniem startował w zawodach. Po naszym wielkim Teście Aero (wyniki opublikowaliśmy w specjalnym wydaniu bikeBoardu – „Triathlon”) stanowi też punkt odniesienia dla innych rowerów, którymi można ścigać się w triathlonie. Jednak kulminacją testu był start w najbardziej prestiżowej imprezie triathlonowej w Polsce, czyli Herbalife Iromnan Gdynia 70.3.

Nie jest to jeszcze najdroższy koń z włókna węglowego w selekcji KTM-a, ale już ze względu na sam wygląd nie można przejść obok niego obojętnie.

Rozwinięcie skrótu CGF w Carbon Gran Fondo daje jednoznaczną informację, że mamy do czynienia z rowerem przeznaczonym do jazdy długodystansowej. Nie jest to zupełna nowość – w kolekcji Rose był już dostępny w tym sezonie i cieszył się dużą popularnością.

W jego powstawaniu brali udział czołowi amerykańscy endurowcy, z Adamem Craigiem na czele. Na pozór to rasowe all mountain, gwarantujące bardzo dużo radości z jazdy. W rękach sprawnego rowerzysty może być jednak narzędziem do otwierania czołowych klasyfikacji nie tylko polskich wyścigów enduro.

Ten nietypowy Scale przypadł mi do gustu od pierwszego spojrzenia. Wygląda jak prawdziwa terenówka, nie jakiś SUV do jazdy na zakupy tylko prawdziwy Defender z wydechem na dachu, wyciągarką i potężnymi terenowymi oponami. Jeszcze do niego nie wsiądziesz, a masz prawie pewność przejechania każdej drogi i pokonania wszelkich przeszkód.

Miłosz, możesz być pierwszym dziennikarzem z Polski, który pojedzie na Venge ViAS. Jest tylko 56 cm. Jedziesz?

Wystarczy rzut kątem oka i już wiesz, że nie ma lipy. Ten wariat zawiezie cię gdzie tylko chcesz. Co więcej możesz go spersonalizować i nie chodzi mi o banalny podpis na ramie, ale o dobór komponentów, które bardziej ci pasują.

Rotwilda nie widać na łamach naszego pisma, przede wszystkim ze względu na brak oficjalnej dystrybucji w Polsce. Podczas Media Days stoisko Rotwilda, wypełnione nową gamą modeli R.X1, tak nas zaciekawiło, że nie mogliśmy się oprzeć wypróbowania chociaż jednego.

Niemiecki Kreidler udostępnił nam do testu odświeżony model Straight, który oferuje 150 mm skoku i jest przeznaczony do uprawiania szeroko rozumianego all mountain. My jednak, korzystając z okazji, postanowiliśmy skupić się na zawieszeniu Magury z systemem eLect, które Kreidler zdecydował się zamontować w tym rowerze.

Mieliśmy przyjemność testować Focusa SAM-a w wersji aluminiowej, o naszych wrażeniach mogliście przeczytać w bB #11-12/2013. Urzekł nas wtedy niesamowitym minimalizmem ramy oraz ponadprzeciętnymi właściwościami jezdnymi. Na carbonową odmianę musieliśmy czekać prawie dwa lata i gdy zobaczyliśmy ją podczas prezentacji Focusa – oniemieliśmy.

Murray Washburn jest w Cannondale od 19 lat i swoją prezentację zaczął tak: credo marki to tworzenie najszybszych maszyn wyścigowych, ale przyszedł czas na zbudowanie roweru dla przyjemności i szerokiego spektrum odbiorców.

Ścieżkowy hardtail to nowość w kolekcji niemieckiego producenta, wpisujący się w trend, którego rozwój możemy obserwować na przestrzeni ostatniego roku. Trek Stache, NS Bikes Eccentric (oba testy możecie przeczytać w bB#7/2014) czy Mondraker Vantage to przykłady rowerów, które zapoczątkowały renesans all-mountainowych hardtaili.

Prezentacja Treka w Holandii przyniosła sporo nowości. Oprócz kompletnie przeprojektowanej „Madonki”, o której pisaliśmy w poprzednim numerze, Trek pokazał dwie nowe platformy rowerów przeznaczonych do Cross Country. Jedną z nowości jest full o skoku 100 mm. Top Fuel pod względem technologicznym znacznie różni się od Superfly FS, który do tej pory był jedynym w pełni zawieszonym rowerem XC tej marki. Top Fuel nie afiszuje się nowinkami technologicznymi, a jest się czym chwalić.

Po otwarciu pudełka z wnętrza wydobywa się zielonkawy poblask. Jak na kinowym dreszczowcu. Prawdziwy horror robi się jednak wtedy, kiedy kolejna osoba stwierdza: o, nowa Meta. Po dwudziestym razie zupełnie nieśmieszne. Przezwyciężyliśmy jednak i to, bo pogłoski o magicznych zdolnościach tego roweru dochodziły do nas od dłuższego czasu, dlatego mieliśmy sporą grupę chętnych do jej przetestowania. Moja kolej wypadła akurat na zawody enduro on site w Przesiece. Uznałem, że będzie to wspaniała okazja do sprawdzenia jej w boju.

Marketingowcom zależy, żebyśmy uwierzyli w specjalizację sprzętu i najlepiej mieli osobny na każdą okazję. Narty na puch, krem na noc i tylko pod oczy, napój potreningowy i jogurt dla facetów. Rowery? Najlepiej ze cztery! A jak już będziesz ich miał tyle, z radością (nie tylko twoją, speców od marketingu też) kupisz piąty – uniwersalny, na każdą drogę. A może lepiej zacząć od niego?

Widząc coraz większą popularność wyścigów długodystansowych po drogach bitych, producenci spełniają oczekiwania wysublimowanej klienteli i zaczynają tworzyć modele szosowe o zupełnie nowym rodowodzie. Gravel Bikes to w wolnym tłumaczeniu rowery przeznaczone do jazdy po żwirze.

Czas leci. Od prapremiery pierwszego TCRa mineło już 19 lat. Datownik pokazywał cyfrę 2009, kiedy w sklepach pojawiła się inkarnacja TCR Advanced SL, będącego nowością przygotowaną dla Teamu Rabobank. Tamta konstrukcja ciągle jest konkurencyjna, ale Giant mimo to postanowił wypuścić w sezonie 2016 ulepszony model swojej klasycznej szosówki, którą określa mianem roweru KG (klasyfikacji generalnej – rankingu najlepszych kolarzy w wyścigach etapowych).

Pierwsze informacje o tym rowerze dotarły do nas ponad miesiąc temu, jednak były tak tajne, że nasz amerykański kontakt musiał przy wejściu do HQ Cannondale zdać cały sprzęt fotograficzny, z telefonem komórkowym włącznie.

Targi Eurobike wraz z producentami dają możliwość testowania rowerów już od 2007 roku.

Kross Soil to najnowszy projekt w kolekcji Kross, jeden z bardziej zaawansowanych w ponad 25 letniej historii marki. Soil wyznacza i nadaje kierunek rozwoju designu dla kolejnych modeli. Jest to konsekwencją dążenia firmy do uspójnienia całej kolekcji i przemycania w każdym modelu "DNA KROSS".

W latach 90. obserwowaliśmy karkołomne ewolucje Hansa Rey’a na kamienistych szlakach Kalifornii. Jeździł wówczas na jednym z pierwszych modeli GT Zaskar. Jako jeden z pionierów MTB pokazał szerszej publiczności, co można robić na rowerze górskim. Dziś ten model staje się rasowym ścigaczem w gamie XCM, nadal czerpiącym z doświadczeń sportów grawitacyjnych.

W Leogang, jak zawsze na Specu, miała być ostra jechanka. Do tego jesteśmy przyzwyczajani od lat, więc całkiem spokojnie zapakowałem do torby sprzęt do jazdy po ścieżkach i z niecierpliwością cisnąłem gaz.

Bianchi powstało w 1885 roku i może się poszczycić najdłuższą tradycją budowania rowerów sięgającą 130 lat. Potomkowie Rzymian bardzo dbają o tradycję i są dumni z doświadczenia, na którym budują swoją markę.

Przy pierwszym kontakcie z nowym fullem Focusa, trudno nie popaść w dysonans poznawczy. Patrząc na masę roweru, wynoszącą zaledwie 11,3 kg (M-ka sprawdzona na naszej wadze), trudno uwierzyć, że nie stworzono go do wygrywania pucharów świata XC.

Widząc na stanowisku Scotta jakieś 30 rowerów na kołach plus i ani jednej normalnej opony górskiej, stwierdziliśmy, że producent ten oszalał.

Orbea zaprezentowała nową odsłonę swojej maszyny przeznaczonej do triathlonu i jazdy na czas.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

NOWOŚCI 2018

ROWERY 2018

Kaszubska marszruta

Blood Road