To jak na razie najważniejszy rower w historii Polski. Był klasykiem jeszcze zanim trafił do sklepów. I choćby z tego powodu powinien znaleźć się w każdej szanującej się kolekcji rowerów, bez oglądania się na zastosowane technologie czy walory trakcyjne.

Wiedzieliście, że KTM robił przełajówki już w latach 70. i że zdobyto na nich kilka tytułów mistrza Austrii? Najwyraźniej wrócił im apetyt na tytuły w tej dyscyplinie, bo w sezonie 2016 mamy do wyboru aż trzy rowery do jazdy w zimnym błocie i noszenia na ramieniu.

Muszę to powiedzieć już na samym początku, topowy ścigacz XC ze stajni B’TWINA wyjątkowo przypadł nam do gustu, mimo kół 27.5”.

Zwiedzając kolejne stoiska w czasie Eurobike’u czy przeglądając katalogi marek okazuje się, że status hardtaila – roweru górskie­go bez amortyzacji tylnego koła – radykalnie się obniżył. Rolę prestiżowych precjozów rodowych przejęły zaawansowane fulle i wypasione szosówki. Jeszcze tylko brandy z rozbudowanym zespołem XCO wysuwają HT na początek typoszeregów. Jednak jest ich coraz mniej.

Jakieś 7 lat temu na targowych stoiskach firm, które usiłowały zwrócić uwagę odwiedzających Eurobike widziałem pierwsze faty z pełnym zawieszeniem.

Stalowa Sequoia nawiązuje do nazwy pierwszego modelu pod brandem Specialized. W 1974 r. amerykańskich hipisów opanował szał turystyki rowerowej, niezależności i zew zerwania z kulturą samochodową. Wszyscy szukali kolarki, która mogłaby sprostać rygorom wypraw rowerowych. Chwileczkę. Poprzednie zdanie napisalibyśmy dopiero w wyspecjalizowanym XXI wieku, wówczas potrzebny był po prostu rower. Do jeżdżenia.

4,56-kg Merida Scultura Superlite LTD, najlżejszy seryjnie produkowany rower świata, zostanie zaprezentowana podczas Kielce Bike-Expo. Na stoisku Meridy nie zabraknie także istotnych nowości, m.in. premierowej wersji znanego hardtaila Big.Nine. W Kielcach zaparkuje również Mobilne Centrum Testowe jednej z czołowych marek rowerowych świata.

Niezależnie od decyzji UCI dotyczącej legalizacji czy dalszego przebiegu testów hamulców tarczowych w rowerach szosowych, producenci już podjęli decyzję. Coraz więcej modeli szosowych przeznaczonych do ścigania, a nie tylko w kategorii endurance, jest zaopatrzonych w hamulce tarczowe. Cannondale wyposażył w taki sprzęt swoją topową szosówkę SuperSix. Jej zaletą była niewiarygodna lekkość i wybitnie sportowy charakter. Czy te same cechy zostaną utrzymane w wersji z tarczami?

Kona Process była jedną z czołowych pozycji na mojej liście „muszę się przejechać”... głównie ze względu na egzotyczny wygląd i rzadkość występowania. Czy spełniła moje oczekiwania enduro?

Kiedy przyjechaliśmy do Świeradowa, wystawa nowości zorganizowana była tak, że na środku sali stał duży czarny blok. Jak w Odysei kosmicznej 2001. Domyślaliśmy się, że wewnątrz skrywane są największe sekrety i bardzo chcieliśmy uchylić rąbka tajemnicy.

Francuska marka kojarzy się z ekskluzywnymi rowerami przeznaczonymi stricte do ścigania. Modele takie jak 795 Aerolight czy 796 Monoblade budzą zachwyt nie tylko z powodu futurystycznego wyglądu, ale także zastosowanej kosmicznej technologii, a niezwykła integracja poszczególnych komponentów to znak rozpoznawczy rowerów Look.

Na redakcyjny wyjazd w Rychleby przydzielono mi Orbeę Occam, która zawsze kojarzyła mi się jako rower na długie, etapowe wyścigi. Rzucając okiem na osprzęt i na rowery, którymi mieli jechać towarzysze stwierdziłem, że będę brylował na podjeździe dr. Weissnera.

W Polsce Rotwild jest rowerem egzotycznym i rzadziej spotykanym na górskich szlakach niż jeleń. Na niemieckim rynku obecny jest od 1996 roku i znalazł uznanie przed rozmaitymi gremiami i przyznającymi nagrody jury. Nadszedł czas, żeby i u nas sprawdzić, jak się spisuje.

Niespełna rok minął od premiery nowej wersji modelu TCR Advanced, opisaliśmy ją szczegółowo w numerze bB#8/2015. Giant pokazał wtedy tylko wersję z hamulcami szczękowymi, natomiast pytania o wersję tarczową inżynierowie Gianta skwitowali stwierdzeniem, żeby uzbroić się w dużą dozę cierpliwości.

Zachęcone dużym zainteresowaniem i przewidując rosnący popyt na szosówki aero, Rose poszerza ten segment swojej kolekcji. Rama nowego modelu Xeon ściśle bazuje na konstrukcji droższego X-Lite CW, którego premiera miała miejsce w zeszłym roku.

Sprawdzamy czy drakońska kuracja odchudzająca jakiej poddano Metę nie pozbawiła jej zawadiackiego charakteru niezbędnego na najwyżej położonych trasach Europy.

Niech was nie zmyli nazwa modelu. Trailfox nie jest delikatnym rowerem ścieżkowym, tylko pełnowartościową endurówką.

170 z przodu i 165 z tyłu. Takie liczby opisują nową maszynę od Rocky Mountain.

Zobaczcie co o rowerze, na którym podczas Igrzysk w Rio wystartuje Maja Włoszczowska powiedział Szef Marketingu Kross Arek Trzciński.

Merida wprowadza nową wersję swojego legendarnego hardtaila Big.Nine z kołami 29”. Premierowy model waży zaledwie 8,5 kg, wyróżniają go także wysoki komfort, duża sztywność, a nawet aerodynamika. Już wkrótce nowy Big.Nine pomoże w walce o olimpijskie złoto w Rio. Jego odpowiednikiem z kołami 27,5” jest nowa wersja Meridy Big.Seven.

Najstarsza firma rowerowa na świecie, o ponad 130-letniej tradycji, od kilku sezonów wprowadza innowacyjny materiał Countervail o wysokiej elastyczności do swoich rowerów.

Nowa kolekcja Kross na sezon 2017 to przede wszystkim idealnie dopracowane techniczne modele w odważnej, energetycznej stylistyce. Polski producent stawia na nowoczesny design w połączeniu z komponentami uznanych marek takich jak Sram czy Shimano.

Francuska marka nie ma szczęścia w naszym kraju i praktycznie pozostaje nieznana. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że nie spotkałem jeszcze osoby na rowerze MTB tej firmy. BH to jednak nie amatorzy i mają wiele sukcesów w kolarstwie szosowym, a ostatnio również i górskim.

Lector był moim wymarzonym rowerem na sezon 2016. Z różnych przyczyn nie udało mi się go kupić, ale ciekawość tej maszyny nie minęła, a wręcz nasiliła się kiedy stanąłem obok. Zwłaszcza, że trafiła się okazja wypróbowania najdroższej wersji – World Cup.

Prezentacja nowych założeń konstrukcji ram Treka na 2017 r. odbiła się głośnym echem, zwłaszcza o sufit naszego laboratorium. Laboranci biegali z wypiekami i dumą wypisaną na twarzach.

Konstrukcja niemieckich inżynierów, wzbudziła wśród nas skrajne opinie. Jeden, zdawać by się mogło, prosty zabieg diametralnie zmienia podej­ście do wyczynowego roweru XC. Zastosowanie w Focusie sztywnego widelca czyni go maszyną wysoce specjalizowaną o ultrasportowym charakterze. Ale po kolei.

Merida przygotowała specjalne malowanie rowerów na igrzyska olimpijskie w Rio de Janeiro. Charakterystyczny zielony kolor będzie zdobił modele 11 zawodników i zawodniczek, którzy wystartują w kolarskich wyścigach szosowych i MTB. Malowanie uzupełnią barwy narodowe oraz indywidualne elementy.

W 1996 roku, kiedy ukazywał się pierwszy numer bikeBoardu, nawet mistrz olimpijski MTB startował na aluminiowym rowerze, bo włókno węglowe wciąż jawiło się jako fanaberia konstruktorów, bardziej przeznaczona do mamienia entuzjastów egzotycznych nowinek niż materiał do budowy wyczynowych ram rowerowych.

Redakcyjna płeć piękna wprost oszalała z zachwytu na widok tej wyrafinowanej maszyny, a panowie dodatkowo podsycali radosną atmosferę wychwalając osprzęt oraz niską masę szosówki. Po raz pierwszy w historii damskich testów w bB utworzyła się kolejka, a tym samym rozpoczęły zapisy na jazdy testowe Fuji Supreme 2.1.

Myroon okazał się niezwykle łatwy do oswojenia. Ustawiłem siodło i było po sprawie. Nie trzeba tygodniami przyzwyczajać się do jego charakterystyki ani mozolnie dostrajać parametrów.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Niejasna przyszłość roweru

Nowy wymiar treningu

Moc „ludzi z żelaza”

Młodzi gniewni polskiego XC… rok później