Genius od wielu lat jest kluczowym modelem w ofercie rowerów górskich ze względu na innowacyjność, technologię i wygląd. Genius ewoluował przez lata i co raz mocniej dostosowywał się do Enduro. Dzięki najnowszej integracji roweru z użytkownikiem i szlakiem, powstała nowa koncepcja, która stanowi podstawę procesu rozwoju.

Scale RC 700 Pro włada kompletem atrybutów ostrego ścigania. A to bajecznie lekką ramą RC, kompletem XT 1×11 i lekkością poniżej 10 kg. Warto zaznaczyć, że rama 7xx niewiele różni się od wersji 9xx. Długości kluczowych elementów – takich jak rura podsiodłowa, górna rura oraz ogon – mają dokładnie takie same wartości.

Podczas zeszłorocznego Scott Women's Press Camp, który odbył sie w szwajcarskim Saankt Moritz, moje serce biło szczególnie szybko na samą myśl porównania swoich sił z Jenny Rissveds

Większość rowerów i akcesoriów projektowana jest z myślą o mężczyznach. Na szczęście producenci coraz częściej dostrzegają rosnące zainteresowanie rowerami wśród Pań i dedykują dla nich specjalne kolekcje. Doceniają nasze potrzeby i dostosowują dla nas geometrię rowerów, krój i wzory ubrań oraz poprawiają komfort akcesoriów i komponentów.

Nowy w pełni zawieszony rower od Scotta był oczekiwany od dawna, ale naprawdę trudno sobie wyobrazić lepszy moment na premierę niż rok olimpijski. Projekt otoczony był ścisłą tajemnicą.

Trudno w to uwierzyć, ale od premiery modelu Addict minęło już dziewięć lat. W 2007 roku Scott zaprezentował go jako następcę słynnego modelu CR1. Nowa rama ważyła 790 g, co, jak na tamte czasy, było niesamowite.

Geometria oraz system tłumienia drgań SDS świadczą, że ten model szwajcarskiego producenta jest przedstawicielem kategorii endurance.

Test, jak test. Podpięliśmy kabelki, sprawdziliśmy widoczność wyświetlacza, stan naładowania baterii i pobawiliśmy się manetkami, wsłuchując się w bzyczenie serwomotorków. Zaraz potem padało sakramentalne pytanie. „Ile?”

Foil poprzedniej generacji był odpowiedzią Scotta na regulację UCI ograniczającą wybujałe kształty maszyn aero. Odpowiedzią skuteczną. Miał udział w zwycięstwach cyklu World Tour, w tym 15 podczas Wielkich Tourów, a także 3 tryumfów w klasycznych jednodniówkach. Nowy Foil idzie o krok dalej.

Ten nietypowy Scale przypadł mi do gustu od pierwszego spojrzenia. Wygląda jak prawdziwa terenówka, nie jakiś SUV do jazdy na zakupy tylko prawdziwy Defender z wydechem na dachu, wyciągarką i potężnymi terenowymi oponami. Jeszcze do niego nie wsiądziesz, a masz prawie pewność przejechania każdej drogi i pokonania wszelkich przeszkód.

Widząc na stanowisku Scotta jakieś 30 rowerów na kołach plus i ani jednej normalnej opony górskiej, stwierdziliśmy, że producent ten oszalał.

Początkowo sądziliśmy, że to rower enduro, ale bardzo lekki. Byłem o tym święcie przekonany aż do chwili, kiedy stanąłem na starcie OS3 EMTB enduro w Mieroszowie. Tam wyjaśniłem sobie jedno – nie zjadę pierwszej ścianki, a nawet jeśli, to po raz ostatni w tym sezonie. Nie zwalam na rower, bo kiepskim baletnicom zawsze się te kiecki plączą. Ale od tego momentu zupełnie inaczej podszedłem do dojazdówek. Dawno nie miałem tyle przyjemności z podjeżdżania w trakcie zawodów enduro.

Aerodynamiczna szosówka marki Scott może się już pochwalić bogatym dorobkiem zdobytym na najtrudniejszych wyścigach na świecie. Pierwsza odsłona modelu Foil miała miejsce w 2010 roku, a od tego czasu kolarze zdołali na nim zdobyć nie mniej niż 115 zwycięstw World Tour, 16 wygranych etapów wielkich Tourów i 3 klasyki.

Ledwo zdążyliśmy się obejrzeć, a moda na grubsze opony rozwinęła się na dobre wśród producentów. Scott postanowił się nie rozdrabniać i na nowy sezon zaprezentował całą linię rowerów w rozmiarze plus. Do rodziny zaliczają się modele Genius, Genius LT, Scale oraz elektryczny E-Genius.

Ten rower potwierdza, że zacieranie się granic między odmianami rowerowych zainteresowań staje się rzeczywistością.

Ostatnimi czasy wśród szosówek widzimy wysyp modeli ukierunkowanych na bardzo konkretne rodzaje wyścigów. Są rowery na etapy górskie, są modele aero do ścigania się po płaskim, wreszcie są takie, których żywioł to nierówne nawierzchnie. Prezentowany model Addict idzie pod prąd, bowiem jest to z założenia model uniwersalny.

Jeszcze przed oficjalną premierą nowego roweru Scott do TT i Tri, Sebastian Kienle zdobył Mistrzostwo Europy Ironman we Frankfurcie, pobijając rekord odcinka rowerowego aż o 10 minut i kończąc cały wyścig w rekordowym czasie poniżej 8 godzin.

W ubiegłym roku Scott narobił wiele szumu wokół swojego flagowego Geniusza. Silnie skłaniający się ku alpejskim tułaczkom szwajcarski brand kładzie wielki nacisk na redukcję masy. Zatem całkiem oczywiste okazało się to, że Genius LT był wówczas najlżejszym seryjnym rowerem enduro. W sezonie 2015 pojawi się jego kolejne wcielenie. Teoretycznie to nic takiego, ale wprowadzone zmiany mają fundamentalne znaczenie dla jakości jazdy tym rowerem.

Ben Walker, który w Scottcie odpowiada za projekty „rowerów postępowych”, był jednym z najgłośniejszych przeciwników większych kół z jakim mieliśmy okazję rozmawiać. Ale w ubiegłym roku zaczął się nieco hamować w krytyce, co już powinno dać nam do myślenia. W sezonie 2015 wszystkie rowery serii Progressive będą mogły jeździć na kołach 27,5”.

Na prezentacji w Szwajcarskim Davos mieliśmy okazje zapoznać się z nowościami marki Scott.

SCOTT ogłasza akcję serwisową dla około 8000 rowerów szosowych Speedster.

Z jednej strony otrzymujemy informacje, że nikt nie chce kupować rowerów na kołach 26”, więc w magazynach brak maszyn tej klasy bo importerzy zaprzestali je ściągać, a z drugiej przez sieć przewala się fala hejtu, dyskredytująca nowe rozmiary kół.

W zeszłym roku na Targach Eurobike obserwowaliśmy jak poważnie producenci podeszli do sprawy rozmiaru kół - prawie wszyscy w swojej ofercie mieli koła 29”. Bez wątpienia nie był to chwyt marketingowy. nie da się ukryć, że rewolucja trwa dalej. W tym roku bierzemy pod lupę przede wszystkim rozmiar 650b.

Scott wprowadza na rynek całkiem nowy model z segmentu rowerów „wytrzymałościowych”, oferujących zbalansowaną równowagę wydajności i komfortu.

Geniusy były szalenie oryginalnymi rowerami, nowe są mniej ekstrawaganckie, ale to tylko pozory. Dla mnie Genius jest teraz jak gwiazdor pianistyki ze Szwajcarii specjalizujący się w mazurkach Chopina, ale elegancki frak skrywa dziary na ramionach i udach oraz piercing w sutkach. Scott, zamiast epatować przedziwaczną ramą i rozciąganym dubeltowym damperem, postawił na układ ramy zapoczątkowany przez cieszącego się świetną opinią Sparka oraz damper wyglądający... tak samo jak inne. Po prześwietleniu go promieniami Roentgena okazuje się jednak, że większość obłędnych pomysłów nadal się kultywuje, ale po prostu ukryto je w środku.

O Sparku już pisaliśmy w bB #1/2012 i przy okazji nowości z Eurobike, ale wówczas był to bogatszy brat z carbonową ramą. Tym razem testowaliśmy model bardziej przystępny.

Po długich godzinach spędzonych na mieleniu materiałów z tegorocznych Eurobike i analizowaniu wypowiedzi product managerów, przedstawiliśmy Wam niedawno rozbudowaną dawkę bardzo szczegółowych danych teoretycznych dotyczących przyszłorocznego Sparka. Uzupełniliśmy ją maksymalnie dużą ilością naszych odczuć z jazdy na następcy chwalonego modelu. Ale tego było za mało, zatem przeprowadziliśmy już na naszej, polskiej, nieco bardziej wymagającej terenowo ziemi, test.

Trafił mi się niezły potwór do testu, choć wygląda niepozornie. Model 2010 miał po 150 mm skoku. Genius LT na 2011 ma z przodu 180 mm, z tyłu 185 mm i sztyca 100 mm. Do tego opony 2.4”, FR nie powstydziłoby się takich parametrów, a to ma być tylko trail?

Nie ma co ukrywać - stajemy się coraz bardziej leniwi i wygodni. Wiedzą o tym producenci rowerów i… nie odpuszczają!

Najpierw ustaliliśmy zakres cenowy. Chodziło nam o carbonowe ścigacze do bardzo poważnych zastosowań zawodniczych. Wyeliminowaliśmy rowery nieprzyzwoicie drogie i sformowaliśmy zakres cenowy.Po raz pierwszy historii zdecydowaliśmy się na bezpośrednie porównanie rowerów na dużym i małym kole.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro