Większość rowerów i akcesoriów projektowana jest z myślą o mężczyznach. Na szczęście producenci coraz częściej dostrzegają rosnące zainteresowanie rowerami wśród Pań i dedykują dla nich specjalne kolekcje. Doceniają nasze potrzeby i dostosowują dla nas geometrię rowerów, krój i wzory ubrań oraz poprawiają komfort akcesoriów i komponentów.

Nowy w pełni zawieszony rower od Scotta był oczekiwany od dawna, ale naprawdę trudno sobie wyobrazić lepszy moment na premierę niż rok olimpijski. Projekt otoczony był ścisłą tajemnicą.

Trudno w to uwierzyć, ale od premiery modelu Addict minęło już dziewięć lat. W 2007 roku Scott zaprezentował go jako następcę słynnego modelu CR1. Nowa rama ważyła 790 g, co, jak na tamte czasy, było niesamowite.

Geometria oraz system tłumienia drgań SDS świadczą, że ten model szwajcarskiego producenta jest przedstawicielem kategorii endurance.

Test, jak test. Podpięliśmy kabelki, sprawdziliśmy widoczność wyświetlacza, stan naładowania baterii i pobawiliśmy się manetkami, wsłuchując się w bzyczenie serwomotorków. Zaraz potem padało sakramentalne pytanie. „Ile?”

Foil poprzedniej generacji był odpowiedzią Scotta na regulację UCI ograniczającą wybujałe kształty maszyn aero. Odpowiedzią skuteczną. Miał udział w zwycięstwach cyklu World Tour, w tym 15 podczas Wielkich Tourów, a także 3 tryumfów w klasycznych jednodniówkach. Nowy Foil idzie o krok dalej.

Ten nietypowy Scale przypadł mi do gustu od pierwszego spojrzenia. Wygląda jak prawdziwa terenówka, nie jakiś SUV do jazdy na zakupy tylko prawdziwy Defender z wydechem na dachu, wyciągarką i potężnymi terenowymi oponami. Jeszcze do niego nie wsiądziesz, a masz prawie pewność przejechania każdej drogi i pokonania wszelkich przeszkód.

Widząc na stanowisku Scotta jakieś 30 rowerów na kołach plus i ani jednej normalnej opony górskiej, stwierdziliśmy, że producent ten oszalał.

Początkowo sądziliśmy, że to rower enduro, ale bardzo lekki. Byłem o tym święcie przekonany aż do chwili, kiedy stanąłem na starcie OS3 EMTB enduro w Mieroszowie. Tam wyjaśniłem sobie jedno – nie zjadę pierwszej ścianki, a nawet jeśli, to po raz ostatni w tym sezonie. Nie zwalam na rower, bo kiepskim baletnicom zawsze się te kiecki plączą. Ale od tego momentu zupełnie inaczej podszedłem do dojazdówek. Dawno nie miałem tyle przyjemności z podjeżdżania w trakcie zawodów enduro.

Aerodynamiczna szosówka marki Scott może się już pochwalić bogatym dorobkiem zdobytym na najtrudniejszych wyścigach na świecie. Pierwsza odsłona modelu Foil miała miejsce w 2010 roku, a od tego czasu kolarze zdołali na nim zdobyć nie mniej niż 115 zwycięstw World Tour, 16 wygranych etapów wielkich Tourów i 3 klasyki.

Ledwo zdążyliśmy się obejrzeć, a moda na grubsze opony rozwinęła się na dobre wśród producentów. Scott postanowił się nie rozdrabniać i na nowy sezon zaprezentował całą linię rowerów w rozmiarze plus. Do rodziny zaliczają się modele Genius, Genius LT, Scale oraz elektryczny E-Genius.

Ten rower potwierdza, że zacieranie się granic między odmianami rowerowych zainteresowań staje się rzeczywistością.

Ostatnimi czasy wśród szosówek widzimy wysyp modeli ukierunkowanych na bardzo konkretne rodzaje wyścigów. Są rowery na etapy górskie, są modele aero do ścigania się po płaskim, wreszcie są takie, których żywioł to nierówne nawierzchnie. Prezentowany model Addict idzie pod prąd, bowiem jest to z założenia model uniwersalny.

Jeszcze przed oficjalną premierą nowego roweru Scott do TT i Tri, Sebastian Kienle zdobył Mistrzostwo Europy Ironman we Frankfurcie, pobijając rekord odcinka rowerowego aż o 10 minut i kończąc cały wyścig w rekordowym czasie poniżej 8 godzin.

W ubiegłym roku Scott narobił wiele szumu wokół swojego flagowego Geniusza. Silnie skłaniający się ku alpejskim tułaczkom szwajcarski brand kładzie wielki nacisk na redukcję masy. Zatem całkiem oczywiste okazało się to, że Genius LT był wówczas najlżejszym seryjnym rowerem enduro. W sezonie 2015 pojawi się jego kolejne wcielenie. Teoretycznie to nic takiego, ale wprowadzone zmiany mają fundamentalne znaczenie dla jakości jazdy tym rowerem.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Czy 2000 zł wystarczą? Test 10 modeli MTB

Projekt ścieżka

Geometria wyścigowa czy wytrzymałościowa?

Bianchi Oltre XR4 Super Record

Najtańsze gravelówki w Polsce