Joplin to sztyca teleskopowa, nie mylić z amortyzowaną. Jej zadaniem nie jest amortyzowanie nierówności, lecz szybka zmiana wysokości siodła. Urządzenie działa dokładnie jak fotel biurowy z regulowaną wysokością.

Główne tendencje to jednak wciąż redukcja masy, a także zwiększanie siły. Z jednej strony zauważalny trend to walka o każdy gram, z drugiej nadchodzi siła, może nie nowa, bo w postaci 4 tłoczków, ale coraz powszechniejsza. Pomiędzy tymi grupami znalazł się cudowny eliksir łączący obie cechy. O nim na początek.

O rewolucyjnym, zelektryfikowanym Dura-Ace już pisaliśmy (bB #8/2008). Podczas Demo Day, przed rozpoczęciem Eurobike, Shimano miało już gotową wersję produkcyjną do testów. W wyglądzie, który można było ocenić już w sierpniu, nic się nie zmieniło, ale dopracowano szczegóły ergonomiczne. Dura-Ace, mimo większej od Campagnolo Record popularności i niższej ceny, zawsze zostawał nieco w tyle z precyzją zmiany biegów, która dla wyczynowców jest kluczowa.

W komputerowych procesorach wyścig na gigaherce już dawno zamienił się w pojedynki na ilość rdzeni i energooszczędność. Nikt już nie pamięta, że zegarek z 5 melodyjkami był zdecydowanie lepszy niż taki z 3, a zimna wojna skończyła się przed urodzeniem sporej części czytelników bB. Wydawałoby się, że wyścig w dziedzinie osprzętu rowerowego, oprócz obniżania wagi, idzie w kierunku nowych interfejsów użytkownika (przełomowe manetki SRAM i elektryczny Dura-Ace), ale Campagnolo dalej idzie na ilość zębatek w kasecie.

Do gry wkraczają kolejne firmy, których dotychczas wcale się nie spodziewaliśmy. Ale ilość produkujących aktualnie fabryk prawdopodobnie wcale nie uległa zmianie.

Przy pierwszym zetknięciu sprawia wrażenie odpustowej zabawki dla osób z zamiłowaniem do nietuzinkowych gadżetów. Czy zatem zastosowane rozwiązanie warte jest niemałej ceny?

STX z połowy lat 80. była brzydszą i mniej polerowaną wersją XT. Mimo to stała się legendą. Niektóre z tych komponentów wciąż są w użytku i mają się świetnie. Shimano SLX ma zastąpić zasłużone grupy LX i Deore. Czy przejdzie do legendy? Nie wiemy, ale z całą pewnością głośno o niej będzie już od dziś, bo wygląda wspaniale.

Białe i czyste! Perforowane i przewiewne! Bez śladu miękkiej wyściółki! Mówią, że perforowana podstawa jest o 78% bardziej elastyczna od klasycznej! Ale strach usiąść pierwszy raz! Zobaczcie jak wygląda jedno z bardziej odjechanych designersko siodeł na rynku.

Ta kwestia w naszym kraju niezmiennie budzi wiele emocji. Postanowiliśmy jednak wbrew wszystkiego zorganizować małą paradę, tfuu chciałem napisać: prezentację.

Koła to jeden z najważniejszych elementów roweru. Dlatego warto o nie dbać i w nie inwestować. Jednak kłopot w tym, że wbrew pozorom zbudowanie dobrego koła to nie taka łatwa sprawa. Trzeba się na tym znać i mieć naprawdę duże umiejętności. Tzw. koła firmowe, w których spece dbają od początku do końca, aby wszystko było jak należy też nie dla wszystkich są wyjściem z sytuacji.

Od września w sklepach będzie dostępna nowa tylna przerzutka XTR o symbolu RD-M972. Została ona skonstruowana zgodnie z najnowszą technologią firmy Shimano - "Shadow". Dlaczego nowe tylne przerzutki pozostają w "cieniu" roweru napisaliśmy dokładniej przy okazji prezentacji nowej grupy Deore XT w bB numer 4/2007. W skrócie chodzi o nową konstrukcję górnej części przerzutki, dzięki której jej korpus wystaje mniej poza obrys roweru.

Gdy pojawiła się na rynku ich pierwsza wersja były obiektem westchnień wielu bikerów. Jakiś czas temu zstąpiły pod strzechę, a raczej pod buty zwykłych kolarzy. Zobaczcie jak w teście 1000+ spisały się kultowe już ubijaki braci Crank.

Nowa grupa komponentów XX prezentuje niezwykłą odmianę. Dwurzędowy suport uzupełniony 10-rzędową kasetą! No takich cudów jeszcze w kolarstwie górskim nie było.

Składanie kół z poszczególnych komponentów nie jest wcale takie łatwe. Nie wystarczy wybrać z katalogu dowolnych piast, szprych i obręczy bo prawdopodobieństwo, że w ten sposób powstaną dobre koła jest niewielkie. Ale co stanie się jeżeli wszystkie elementy składowe pochodzą od jednego i to renomowanego producenta a za złożenie odpowiadają prawdziwi fachowcy? Przeczytajcie wyniki testu.

Wszyscy, którzy bliżej zetkną się z jakąś tylną piastą wielobiegową, zaczynają kombinować: a może by tak się pozbyć przerzutek, kasety i uprościć napęd? Opłaca się czy nie, co z masą, kompatybilnością i trwałością?

Piąta edycja XTR nie wnosi zasadniczych zmian do koncepcji przedstawionej trzy lata temu. Poszczególne części zostały przerobione zewnętrznie. Jeśli chodzi o pomysł inżynierski, to pozostał takim, jakim był. Pisaliśmy już o tym w bB 2 i 4 z 2006.

Manetki Rapid Fire Plus w nowej wersji LX i XT były wyczekiwane od dawna. Doszło do tego, że w ofercie handlowej 2006 w grupach XTR, XT i LX, obok przerzutek Low Normal i klamkomanetek DC, znalazły się starsze modele manetek i przerzutek działających tak, jak zdążyliśmy się w ciągu dwóch dekad przyzwyczaić. Konserwatyści zatryumfowali.

Nowa grupa Shimano XTR po raz kolejny wyznacza granice dla komponentów najwyższej klasy. Wszystkie elementy grupy zostały opatrzone znakiem "X", charakteryzują się też lepszą pracą i kompaktowym, industrialnym wyglądem. XTR oferuje więcej niż zwykle.

4Ritchey is a roadie. Roadie to po naszemu szosowiec. Są jednak pewne różnice pomiędzy szosowcem amerykańskim i włoskim. Porównać je można do gry w socker i football. W Stanach w sockera, czyli piłkę nożną, grają głównie dziewczyny. A europejski football ma się nijak do amerykańskiego. Różnica pomiędzy europejskimi pedałami do szosówek a ich odpowiednikami zaprojektowanymi w USA jest podobna. Zresztą popatrzcie. Krasnoludki! Cały pedał jest wielkości bloku europejskiego LOOK-a.

Tektro H0 zamontowali mi w sklepie w miejsce oryginalnych V'ek. Po fakcie, że po złożeniu ostatecznego zamówienia rower odebrałem po 2 godzinach wnioskuję, że montaż nie nastręczał problemów. Z przodu tarcza 165 mm, z tyłu 160 mm. W moim rowerze hamulce działają ze zwykłymi klamkami do V'ek marki AVID. Z pewnej odległości hamulce wyglądają całkiem szykownie, proste w formie w kolorze czarnym wyszczuplającym, pasującym idealnie do mojego bike'a. Tarcze skrzą się w promieniach słońca przyciągając wzrok bikerek.

Zanim założyłem ją do roweru dokładnie się jej przyjrzałem, a jest na co popatrzeć. Ażurowa konstrukcja ogniw pantografu odkutych z aluminium i korpus wyglądają imponująco. Ogniwa połączone są chromowanymi sworzniami. Przerzutkę zbudowano w systemie ESP 1:1.

Ciężko to uwierzyć, ale prawda jest taka, że dla sporej części ludzkości posługiwanie się klasycznymi przerzutkami stanowi nie lada wyzwanie. W którą stronę kręcić? Co i kiedy naciskać? Jak dobierać biegi? Jaki z przodu, a jaki z tyłu? Horror, tym większy im więcej przełożeń jest do dyspozycji.

Odkąd Sram wprowadził na rynek "cynglowe" manetki, ciekawiło nas jak producent znany do tej pory z konsekwencji w promowaniu "kręcenia" podszedł do tematu. Z entuzjazmem przyjęliśmy ewolucję przerzutek SRAM i zamianę materiału w najbardziej narażonych na uszkodzenie fragmentach przerzutki -  z kompozytu na aluminium. W najnowszej kolekcji przerzutek SRAM została poszerzona seria "X". Modele X-9 i X-7 zastępują dawne 9.0 i 7.0.

Piasta przeznaczona do współpracy z kasetami 8- i 9-rzędowymi. Obraca się na dwóch regulowanych łożyskach kulkowych. Z obu stron łożyska są chronione gumowymi uszczelkami znajdującymi się w ich pokrywach. Z lewej strony piasta jest dodatkowo uszczelniona za pomocą gumowego kołnierza zakładanego na podkładki dystansujące i śrubę kontrującą.

Racing DH/FR to najmocniejszy model w stajni Formuli. Pojawił się w zeszłym roku jako rozwinięcie modelu 4-Racing XC. Czterotłoczkowa konstrukcja pracująca w systemie otwartym przeznaczona jest do freeride'u i downhillu.

Większość współczesnych przerzutek ma pantograf ustawiony ukośnie, dzięki czemu dystans pomiędzy górnym kółkiem wózka i zębatkami kasety na poszczególnych biegach jest mniej więcej jednakowy. Daje to precyzyjniejszą zmianę biegów i poprawia działanie napędu, szczególnie w przypadkach, kiedy stożek kasety oparty jest na kącie rozwartym, czyli występuje duża różnica ilości zębów skrajnych zębatek. Trudno uwierzyć, ale patent ten ma już prawie 40 lat.

Gobi to efekt współpracy projektantów firmy Fi'zi:k'a z bioinżynieriami i kolarzem Gilberto Simoni'm. Jej celem było stworzenie siodła, którego konstrukcja nośna byłaby w stanie dopasowywać się do budowy kolarza. Przeprowadzone zostały badania rozkładu nacisku, jaki wywiera kolarz podczas jazdy na siodło.

Koła zbudowane ręcznie z komponentów DT Swiss, Złożono je z: piast DT Hügi 240 (osie o średnicy 15mm, "łożyska maszynowe"), cieniowanych szprych DT Revolution 2.0-1,5 mm (32 na koło, zaplecione na trzy krzyże), spawanych obręczy DT XR 4.1 o masie 425 g. Na obrabianej powierzchni roboczej znajdują się nawiercone i pomalowane na czarno punkty, których starcie przez klocki hamulcowe oznacza niebezpiecznie duże zużycie bocznych ścianek obręczy. Koła testowane były przez 1000 km w stalowym softailu (Orłowski) i aluminiowym Authorze Introvert w różnych warunkach terenowych, zazwyczaj przy dobrej pogodzie.

Hamulce montowałem do standardowych uchwytów, więc niezbędne były adaptery. Montaż był dziecinnie łatwy, a regulacja to bajka w porównaniu do hamulców ze standardowym mocowaniem. Wystarczyło pomiędzy nieruchomy klocek a tarczę włożyć złożoną kartkę papieru, zacisnąć klamkę i dokręcić śruby łączące adapter z zaciskiem -banalnie proste i bardzo skuteczne - zacisk ustawia się w optymalnym położeniu - bez żadnych podkładek wycinanych z puszek po piwie itp. wynalazków.

Po latach pedałowania na zwykłych pedałach, potem w noskach, przyszedł dzień, aby pokonać kolejny stopień "rowerowego" wtajemniczenia i przesiąść się na pedały zatrzaskowe. Udałem się do nieźle zaopatrzonego sklepu rowerowego i dokonałem selekcji - postawiłem na karbonowe VP 111. Liczyłem na to, że zastosowanie kompozytowego korpusu pozytywnie odbije się na ich masie a nie najniższa cena zapewni odpowiednio wysoką trwałość i jakość działania. Ostatecznym argumentem decydującym o zakupie VP111 okazał się wygląd.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1