Masa rozmieszczona na obwodzie koła ma wpływ na rozpędzanie się. Im jest większa i im jest dalej od centrum, tym większej wymaga siły do ruszenia z miejsca.

Shimano przedstawiło najnowsza grupę komponentów Dura Ace. Pozwala na obsługę dwóch przerzutek jedną manetką, pomiar mocy, ma opcję hamulców tarczowych, nowe profile kół i bezprzewodową komunikację... pomiędzy sterownikiem a tabletem lub telefonem.

Shimano konsekwentnie odświeża swoje grupy komponentów, zarówno szosowe jak i górskie. I tak oto mamy nowego SLX-a M7000 oraz XT w wersji na prąd.

Michelin wprowadza na rynek nową gamę opon szosowych MICHELIN POWER, którą cechują mniejsze opory toczenia, lepsza przyczepność oraz większa odporność na przebicia. Opony trafią na rynek wiosną 2016 r.

Shimano coraz mocniej stara się konkurować z jedenastobiegowymi napędami SRAMA, tym razem wprowadzając parę nowinek do swoich już istniejących grup XT i XTR.

SRAM zaprezentował jeszcze tańszą 11-biegową grupę MTB dla „Kowalskiego”. Część komponentów to praktyczne kopie tych znanych z grupy GX, ale niektóre są nowością powstałą na potrzeby nowej grupy.

O XTR Di2 pisaliśmy już kilka razy, relacjonując jego premierę w kwietniu ubiegłego roku i analizując specyfikację w czerwcu. W międzyczasie jeździliśmy na wersjach prototypowych, ale nie mogliśmy ich zabrać do lasu. Od końca lata jeździmy w prawdziwym terenie, pokonując dłuższe dystanse i możemy podzielić się wrażeniami.

Czym byłoby nasze kochane enduro bez sztyc teleskopowych? Strach pomyśleć. „Myk-myki” dają nam radość na interwałowych trasach, skracają czasy przejazdów na zawodach i generują... ogromną ilość problemów.

Teoria i praktyka udowadniają nam, że spośród dostępnych opcji wciąż najsprawniejszy mechanicznie system przekazania energii w rowerze stanowi łańcuch wraz z zespołem trybów i zębatek. Ale proces optymalizacji jeszcze się nie skończył i proponowane są całkiem zaskakujące rozwiązania sterujące przerzutkami.

SRAM odświeża swoją kolekcję komponentów. Na dobre znikają z oferty wysłużone w boju X9 i X7 na ich miejsce pojawi się GX w wersji 10 i 11 rzędowej.

Shimano idąc za trendem przenoszenia rozwiązań z wyższych grup do niższych, zaprezentowało system hydraulicznych hamulców 105. Będzie to zatem tańsza wersja Ultegry, mająca charakteryzować się wysoką jakością pracy oraz wygodą.

Shimano zaprezentowało nową odsłonę szosowej grupy Tiagra 4700, która została wyposażona w rozwiązania z wyższych grup, takich jak Dura-Ace, Ultegra czy 105.

Napędy szosowe z 11 – rzędowymi kasetami z sezonu na sezon schodzi do coraz niższych grup. Tym razem Shimano pokazało nowe koła z piastami kompatybilnymi właśnie z takimi kasetami. Model WH-RS330 oparty jest na aluminiowych obręczach ze stożkiem 30 mm.

Rick Taylor zarządzający amerykańskim oddziałem KS zwanego kiedyś Kind Shock powiedział nam, że w przeciągu dwóch sezonów grono hardtaili XC ze sztycami regulowanymi dramatycznie się powiększy.

W pionierskich czasach w fatbike’ach stosowano dwie tylne piasty o szerokości 135 mm. Jedna na tył, druga na... przód (sic!).


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Czy 2000 zł wystarczą? Test 10 modeli MTB

Projekt ścieżka

Geometria wyścigowa czy wytrzymałościowa?

Bianchi Oltre XR4 Super Record

Najtańsze gravelówki w Polsce