Nie pytaj, po co są. Musi ci wystarczyć, że rewolucjonizują technikę jazdy na skalę porównywalną z przełomem carvingowym w narciarstwie. Do niedawna mówiło się, że poprawa pewności i przyjemności czerpanej z jazdy nie ma wpływu na jej tempo. Coraz powszechniejsze używanie dropperów przez najlepszych kolarzy i kolarki XCO przeczy temu twierdzeniu.

Masa rozmieszczona na obwodzie koła ma wpływ na rozpędzanie się. Im jest większa i im jest dalej od centrum, tym większej wymaga siły do ruszenia z miejsca.

Shimano przedstawiło najnowsza grupę komponentów Dura Ace. Pozwala na obsługę dwóch przerzutek jedną manetką, pomiar mocy, ma opcję hamulców tarczowych, nowe profile kół i bezprzewodową komunikację... pomiędzy sterownikiem a tabletem lub telefonem.

Shimano konsekwentnie odświeża swoje grupy komponentów, zarówno szosowe jak i górskie. I tak oto mamy nowego SLX-a M7000 oraz XT w wersji na prąd.

Michelin wprowadza na rynek nową gamę opon szosowych MICHELIN POWER, którą cechują mniejsze opory toczenia, lepsza przyczepność oraz większa odporność na przebicia. Opony trafią na rynek wiosną 2016 r.

Shimano coraz mocniej stara się konkurować z jedenastobiegowymi napędami SRAMA, tym razem wprowadzając parę nowinek do swoich już istniejących grup XT i XTR.

SRAM zaprezentował jeszcze tańszą 11-biegową grupę MTB dla „Kowalskiego”. Część komponentów to praktyczne kopie tych znanych z grupy GX, ale niektóre są nowością powstałą na potrzeby nowej grupy.

O XTR Di2 pisaliśmy już kilka razy, relacjonując jego premierę w kwietniu ubiegłego roku i analizując specyfikację w czerwcu. W międzyczasie jeździliśmy na wersjach prototypowych, ale nie mogliśmy ich zabrać do lasu. Od końca lata jeździmy w prawdziwym terenie, pokonując dłuższe dystanse i możemy podzielić się wrażeniami.

Czym byłoby nasze kochane enduro bez sztyc teleskopowych? Strach pomyśleć. „Myk-myki” dają nam radość na interwałowych trasach, skracają czasy przejazdów na zawodach i generują... ogromną ilość problemów.

Teoria i praktyka udowadniają nam, że spośród dostępnych opcji wciąż najsprawniejszy mechanicznie system przekazania energii w rowerze stanowi łańcuch wraz z zespołem trybów i zębatek. Ale proces optymalizacji jeszcze się nie skończył i proponowane są całkiem zaskakujące rozwiązania sterujące przerzutkami.

SRAM odświeża swoją kolekcję komponentów. Na dobre znikają z oferty wysłużone w boju X9 i X7 na ich miejsce pojawi się GX w wersji 10 i 11 rzędowej.

Shimano idąc za trendem przenoszenia rozwiązań z wyższych grup do niższych, zaprezentowało system hydraulicznych hamulców 105. Będzie to zatem tańsza wersja Ultegry, mająca charakteryzować się wysoką jakością pracy oraz wygodą.

Shimano zaprezentowało nową odsłonę szosowej grupy Tiagra 4700, która została wyposażona w rozwiązania z wyższych grup, takich jak Dura-Ace, Ultegra czy 105.

Napędy szosowe z 11 – rzędowymi kasetami z sezonu na sezon schodzi do coraz niższych grup. Tym razem Shimano pokazało nowe koła z piastami kompatybilnymi właśnie z takimi kasetami. Model WH-RS330 oparty jest na aluminiowych obręczach ze stożkiem 30 mm.

Rick Taylor zarządzający amerykańskim oddziałem KS zwanego kiedyś Kind Shock powiedział nam, że w przeciągu dwóch sezonów grono hardtaili XC ze sztycami regulowanymi dramatycznie się powiększy.

W pionierskich czasach w fatbike’ach stosowano dwie tylne piasty o szerokości 135 mm. Jedna na tył, druga na... przód (sic!).

Włoski producent po wchłonięciu linii opon MTB z dotychczasowej kolekcji Geax nie zasypia gruszek w popiele i poszerza swoją ofertę o zupełnie nowe dla siebie produkty.

Nowy model pedałów Xpedo to odpowiedź na rosnące zainteresowanie systemami z pomiarem mocy. Korpus wykonany jest z aluminium i kompatybilny z systemem bloków Look Keo.

Kiedyś Tom siedział w swojej pracowni i spawał ramy, mostki i kierownice, tak jak mu podpowiadała logika. Wiele jego produktów było efektem osobistych doświadczeń.

Carbon opanował bike-biznes na wskroś. Chyba nie ma już elementu, którego nie wykonuje się z tego kosmicznego materiału: ramy, siodła, komponenty, dodatki i koła.

Takiego tytułu wielu oczekiwało od prawie sześciu lat, kiedy Shimano zaprezentowało elektryczną kontrolę napędu w Dura-Ace – zawodniczej grupie osprzętu do szosówek.

Najbardziej wyczekiwana przez zawodników grupa wreszcie się pojawiła.

Najbardziej wyczekiwana przez zawodników grupa wreszcie się pojawiła.

Tom Ritchey znalazł sposób na kilka modyfikacji kierownic szosowych. W 2014 r. dostępne będą dwie nowe, aluminiowe opcje.

Shimano zaprezentowało nową odsłonę szosowej grupy 105 (seria 5800).

Na podstawie komponentów napędu X01 SRAM przygotował nową bardzo specjalistyczną grupę przeznaczoną do DH. Bazuje na jedenastorzędowym łańcuchu, koronce z poszerzanymi zębami X Sync, oraz bębenku Driver XD pozwalającemu stosować tryb 10 z.

W sezonie 2014 Shimano wprowadza zupełnie nową grupę osprzętu. STEPS, bo tak nazywa się nowa grupa, to zintegrowany i przemyślany system napędu elektrycznego.

Ekskluzywna torba jeszcze nas nie ruszyła. Ale po odpięciu zamków i pierwszego dotknięcia carbonowych obręczy wiadomo, do jakiego grona aspiruje ten produkt.

Od ostatniej premiery Dura Ace’a minęły raptem 3 lata. Mimo, że wcześniej Shimano przez 2 dekady trzymało się 6-letniego cyklu zmian, menedżerowie z Osaki postanowili wcześniej popatrzeć do kryształowej kuli.

Kiedyś jedynym argumentem, żeby zrezygnować z osprzętu Shimano, który działał idealnie, była genialna manetka obrotowa - GripShift. Stare 300, 500 i wreszcie kultowy X-ray (bo przeźroczysty) były szczytem marzeń.


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rasowe ścigacze za 11k
Orbea Avant M30 Team
Merida Scultura 5000 Disc
Cannondale 2018: Jekyll i Trigger
7 najczęstszych błędów w treningu amatorów
Kardiologiczne badania podstawowe
44 strony przygody!