Santa Cruz przyjęło ciekawą strategię rozwoju produktu. Najpierw prototypuje modele aluminiowe, a następnie wyzwala lżejszą i bardziej prestiżową wersję z włókien węglowych. Wychodząc z założenia, że podstawową cechą roweru jest geometria ramy i poprawność kinematyczna wahacza, to bardzo słuszna koncepcja.

Rama
Rama pozbawiona jest sztukaterii. Jej kształt i przekroje dyktowane są przez funkcjonalność i ilość użytego włókna. Zaznaczmy, że jest to bardzo mała ilość, bo rama (w kolorze Mate Carbon) o skoku 130 mm w rozmiarze L na koła 29” waży zaledwie 2200 g. To naprawdę wyczyn nie lada.
Część jest fabrykowana w jednym elemencie i laminowana oraz wygrzewana naraz, bez składania z części, żeby uniknąć zakładek, fałd itp. Mniejsza masa takiego rozwiązania jest oczywista, a wykonanie ramy z bardzo długich pasm optymalnie rozprasza i rozprowadza naprężenia. Poza tym pozwala na wykonanie haków koła, hamulców i mocowań dampera jako integralnych, a zatem mocniejszych i w sumie lżejszych elementów ramy. Gdyby były doklejane czy nitowane, byłyby cięższe i słabsze. Proces produkcyjny realizowany przez Santę pozwala nie tylko na kontrolę wyglądu i kształtu ramy z zewnątrz, ale i od środka. Nie przecinaliśmy egzemplarza testowego, ale widzieliśmy przekroje innych ram Santy i trzeba powiedzieć, że jej wewnętrzne piękno robi spore wrażenie i oznacza też bardzo dokładną laminację, wykluczającą pozostawienie pustych przestrzeni, nadlewek żywicy czy pozostałości poprodukcyjnych. Taki proces oznacza, że jest to jedna z najbardziej zaawansowanych konstrukcji, jakie można kupić (...).

Po pełen artykuł zapraszamy do papierowego wydania bikeBoard 3/2013 (gdzie kupić)

Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanego modelu oraz dodatkowe zdjęcia

Santa Cruz Tallboy LT Carbon 29
cena: 17 500 zł
Rama: carbon
Rozmiary: M, L, XL, XXL
Rozmiar testowany: L – 500 mm
Baza kół: 1145 mm
Długość tylnego widelca: 460 mm
Długość górnej rury: 610 mm
Wysokość osi suportu: 335 mm
Kąt główki ramy: 69°
Kąt rury podsiodłowej: 71°
Masa kompletnego roweru: 12 490 g*
Masa ramy: 2180 g (bez dampera)
Masa przedniego koła: 1920 g
Masa tylnego koła: 2320 g
Skok amortyzacji: przód – 130 mm, tył – 130 mm
Przedni widelec: Rock Shox Revelation 29” RCT3 Dual Air, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1830 g)
Damper: Fox Float CTD(300 g)
Piasty: DT Swiss 350
Obręcze: WTB Frequency i23 Team
Opony: Maxxis Ardent 29x2.25” (760 g)
Korby: Race Face Turbine 38-26 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Race Face Turbine X-Type (73 mm)
Kaseta: Shimano XT CS-M771 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG74
Przerzutka przód: Shimano XT FD-M781
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M780
Manetki: Shimano XT SL-M780
Hamulce: Shimano XT BL/BR-M785, tarcze: Shimano SM-RT86-M/S 180/160 mm
Kierownica: Race Face SIXC, 31.8x730 mm
Wspornik kierownicy: Race Face Turbine, 70 mm
Łożyska sterów: Cane Creek Forty, 1i1/8”-1,5”
Wspornik siodełka: Crank Brothers Kronolog, 30.9x405 mm
Siodełko: WTB Volt
Pedały: -
* masa bez pedałów

Dodano: 2013-03-13

Autor: Tekst i foto: Miłosz Kędracki

Tagi: 29", full, carbon, Santa Cruz

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory