Topowy amor XC/Marathon Suntoura to Axon Werx z carbonowymi goleniami. My testujemy drugi w hierarchii model. Jak większość amortyzatorów tej klasy ma aluminiową rurę sterową i magnezowe golenie dolne. Wraz z manetką i osią Q-LOC waży 1805 g a to o około 8% więcej niż odpowiedni Rock Shox Reba i ok 3% więcej niż porównywalne Foxy. Warto jednak zwrócić uwagę, że Axon kosztuje znacznie mniej. Widelec w pierwszej części skoku działa znacznie płynniej niż modele konkurencji i nie potrzebuje mocnego uderzenia do przełamania. Jego wysoka czułość procentuje na małych nierównościach, bo podczas szybkiej jazdy daje odetchnąć rękom i zapewnia wysoką przyczepność, a więc lepsze sterowanie i hamowanie. Skutecznie tłumi szybkie uderzenia. Przy najeździe na przeszkodę amor szybko się utwardza w drugiej części skoku, co z jednej strony zapobiega dobiciu, a z drugiej wymaga od rowerzysty większej pracy rękami. Na intensywnych podjazdach na stojąco widelec ugina się i wymaga stosowania blokady. Jej manetka jest bardzo ergonomiczna i intuicyjna. Wciśnięcie dźwigni kciukiem nie wymaga wiele siły, a do zwolnienia wystarczy lekko przycisnąć wierzchem dłoni lub kłykciem duży przycisk nad
gripem, który jest umieszczony prostopadle do kierownicy. Rewelacja!


Ustawiony na SAG 20% widelec po zablokowaniu ulega silnemu naciskowi na kierownicę. Ugina się o ok. 10 mm, według mnie nie pogarsza to efektywności, a jest wręcz komfortowe. Większego SAG-u w XC nie zalecamy, bo wtedy Axon zapada się i strasznie kołysze. W trudnym terenie niezwykle przydaje się wysoka sztywność boczna, bo bardzo precyzyjnie prowadzi się podczas nagłych skrętów czy ostrych nawrotów. Także podczas hamowania rower zachowywał wysoką stabilność i nie wpadał w wibracje, co świadczy o dobrej sztywności czołowej. Koło zapina się ośką Q-LOC, która znacząco przyspiesza jego wymianę. Wystarczy odchylić dźwignię i wypchnąć mechanizm. By zamontować koło, należy wsunąć ośkę i zamknąć dźwignię. Pojawiły się u nas wątpliwości, czy mechanizm blokujący nie będzie zapychał się błotem, jednak my nie mieliśmy takiego przypadku, pogodzie wbrew wszystko działało bez zarzutu.


Z doświadczenia z tym patentem wiemy, że wystarczy oliwić mechanizm dla dobrej pracy. Axon Elite to dobry wybór na umiarkowanie trudne maratony. Wyróżnia się lepszą czułością niż amory Rock Shox i Foxa, ale dzięki innej progresji twardości dobrze spisuje się na trasach XC.

Dodano: 2016-08-01

Autor: Tekst: Kuba Chryczyk

Tagi: amortyzacja

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1