Dyrektor biura projektowego Meridy, Jurgen Falke, twierdzi, że Reacto znacznie przewyższa Sculturę pod względem aerodynamiki, sztywności i komfortu. Zysk 22 W uzyskany przy prędkości 50 km/h, czyli jakieś 2 minuty na stu kilometrach trasy o przewyższeniu około 2000 m, ostatecznie zdecydował o odstąpieniu od Scultury.

Teoria
Przy tworzeniu Reacto, Merida poświęciła wiele czasu na pracę w tunelach aerodynamicznych w całej Europie. Zebrano maksimum informacji o wpływie oporu powietrza. Falke powiedział, że testy rowerów w tunelach fantastycznie wyglądają na filmach promocyjnych, przyznał jednak, że w rzeczywistości tylko minimalną wartość generuje opływ roweru, gdyż przeważająca część oporu powstaje ze względu na ciało kolarza. Wyobraźcie sobie, że skulenie głowy w ramiona przekłada się na zysk rzędu 20 W. Drugie tyle to schowanie łokci w cieniu korpusu. W sumie poprzez uzyskanie odpowiedniej pozycji na rowerze do urwania jest około 10% wszelkich oporów. (Więcej na temat aerodynamiki na rowerze przeczytacie w prezentacji rowerów triathlonowych na stronie 108). Niestety, stosowanie takich trików wymaga specjalnego wyćwiczenia pozycji i wielu miesięcy adaptacji. Czekamy, co osiągnie na Reacto Rui Costa skoro – zdaniem inżynierów Meridy – jego ułożenie na Dogmie z aerodynamiką nie miało wiele wspólnego. Falke zaprezentował nam zestawienie wszelkich oporów działających na rower i rowerzystę. Zgodnie z nim aż 73% oporów wynika z aerodynamiki sylwetki kolarza oraz konstrukcji roweru, a opory toczenia stanowią 17%. Pozostałe 10% przypada na opory wynikające z konstrukcji kół, tarcie łańcucha i łożysk. Jednak zanim wydacie majątek na ceramiczne łożyska zastanówcie się, czy nie lepiej zafundować sobie wyjazd treningowy. Tarcie wszystkich łożysk w rowerze to niecały 1% oporów! Co ciekawe, większość generują łożyska kółek przerzutki.

Pełny test znajdziecie w bikeBoard 3/2014 (gdzie kupić)

Możesz też kupić e-wydanie magazynu

Zobacz film z jazdy testowej

Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanego modelu.

Rama: carbon Nano Matrix
Rozmiary: S, SM, ML, L, XL
Testowany rozmiar: ML
Przedni widelec: Reacto Carbon Pro
Koła: Fulcrum Racing
Speed XLR 50 tubular
Opony: Continental Competition Pro Ltd. ALX 700x25C
Korby: Rotor 3D+ 52/36 Q-rings
Kaseta: Shimano Dura Ace CS-9000 (11-25) 11
Łańcuch: Shimano Dura Ace CN-9000
Przerzutka przód: Shimano Dura Ace Di2 FD-9070
Przerzutka tył: Shimano Dura Ace Di2 RD-9070
Manetki: Shimano Dura Ace Di2 ST-9070
Hamulce:Shimano Dura Ace BR-9000
Kierownica: FSA SLK Compact 31.8x420 mm
Wspornik kierownicy: FSA OS 99 115 mm
Łoży-ska sterów: 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: FSA K-Force 27.2mm
Siodełko: Prologo Zero II
Pedały: -

Dodano: 2014-03-04

Autor: Tekst: Jarek Hałas

Tagi: szosa, Merida

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rowery wszechgórskie

Duże koło dla juniora

Maratony MTB Ultra