Każdy choć raz powinien spróbować jazdy rowerem szosowym.
Ma ona w sobie coś magicznego, prędkość i lekkości jazdy wciąga i sprawia, że chce się więcej. Dlatego warto mieć szosówkę choćby dla własnej przyjemności a jak pokazuje dzisiejszy test, wcale nie musi być droga. Do testu zaprosiliśmy Klaudię, członkinię naszego teamu, dla której to był właśnie szosowy debiut. „Pierwsze, co mnie zaskoczyło, to sama pozycja ułożenia ciała. Wbrew pozorom okazała się być całkiem łaskawą dla mojego już nieco sfatygowanego kręgosłupa - to jedno z pierwszych wrażeń Klaudii. Faktycznie, przy mostku obróconym „na plus” pozycja na rowerze jest mocno zrelaksowana. Dodatkowo na rurze sterowej mamy kilka podkładek o łącznej wysokości aż 5 cm! Trudno sobie wyobrazić, aby ktoś jeździł na takiej „kolumnie”, ale zakres regulacji jest niesamowity. - Jak na rower szosowy, Jamis z masą ponad 10,5 kg trochę mnie rozczarował, bo akurat w tej kwestii spodziewałam się sporego zaskoczenia. Rower, na którym staruję w maratonach MTB, jest o 280 g lżejszy! - jak na zawodnika przystało zauważa Klaudia. Masa kół niestety też plasuje je jako jedne z najcięższych z pośród testowanych przez nas rowerów w tej klasie cenowej. Pocieszać się tylko można tym, że są sztywne i powinny dużo przetrzymać. Napęd złożony jest pstrokato i - jak widać w prezentowanych modelach porównawczych - mogłoby być lepiej. Trochę razi mocowanie na kwadrat, ale poza tym korby FSA nie są złe. Podstawowe szosowe klamkomanetki Shimano są wygodne w obsłudze, chociaż zasada ich działania jest odmienna niż w wyższych grupach. My akurat mniej lubimy takie ułożenie dźwigni zmiany biegów (redukcja klamką hamulca, a multiplikacja dźwigienką z boku korpusu manetki), ale przecież podobny system stosowany jest we wszystkich manetkach Campagnolo i ma swoich zagorzałych wyznawców. Trudno więc mówić o wyższości któregoś rozwiązania.

Pełen tekst znajdziecie w papierowym wydaniu bikeBoard 8/2013 (gdzie kupić)

Poniżej prezentujemy dokładną specyfikację testowanego modelu.

Cena: 2800 zł
Współczynnik bB: 100 g za 26 zł
Rama: aluminium Kinesis 6061
Rozmiary: 48, 51, 54, 56, 58, 61 cm
Rozmiar testowany: 530 mm (56 cm)
Baza kół: 980 mm
Długość tylnego widelca: 415 mm
Długość górnej rury: 560 mm
Wysokość osi suportu: 272 mm
Kąt główki ramy: 72,3°
Kąt rury podsiodłowej: 72,2°
Masa kompletnego roweru: 10 580 g*
Masa ramy: 2020 g
Masa przedniego koła: 1510 g
Masa tylnego koła: 2050 g
Przedni widelec: Jamis, aluminiowa rura sterowa (740 g)
Piasty: Formula
Obręcze: Alexrims ID-19
Opony: Vittoria Zafiro 700x23C (360 g, dętka 99 g)
Korby: FSA Tempo 50-34 z. (172,5 mm)
Łożyska suportu: RPM BB-7420 (68 mm)
Kaseta: SRAM PG-830 (12-26) 8-rz.
Łańcuch: KMC X8
Przerzutka przód: Shimano Sora FD-3500
Przerzutka tył: Shimano RD-2300
Manetki: Shimano ST-2300
Dźwignie hamulcowe: Shimano ST-2300
Hamulce: Tektro R317
Kierownica: Jamis Ergo, 31.8x425 mm
Wspornik kierownicy: Jamis, 100 mm
Łożyska sterów: FSA 1 i 1/8”-1 i 1/2”
Wspornik siodełka: Jamis, 31,6x350 mm
Siodełko: Jamis Road Sport
Pedały: FPN aluminiowo-stalowe z noskami

Dodano: 2013-08-09

Autor: Tekst: Paweł Kisielewski, Klaudia Dominiak

Tagi: szosa, Jamis

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Eagle???

Merida Big.Nine 6000 i Big.Nine 800

Kross Level 13.0

Kolarz - cukrzyk

Karpaty w trzech aktach