Najbardziej charakterystycznym i wyróżniającym elementem roweru jest napęd na pasek połączony z 8-mio biegową piastą. Nie będę ukrywał, że w zastosowaniach, do jakich stworzony został Fairfax, jest to rozwiązanie bliskie ideału.

To że rower jest napędzany paskiem w żaden sposób nie wpływa negatywnie na jazdę. Żadnej elastyczności czy wyczuwalnego opóźnienia w transmisji energii. Jest tak samo jak z łańcuchem, tylko zupełnie bezgłośnie. I co najważniejsze, to pozostanie niezmienne. Oparcie napędu o piastę z wewnętrzną zmianą biegów pozwala pozbyć się z układu napędowego wielu elementów, co znacząco go upraszcza.




Piasta Shimano i pasek Gates Belt sprawiają, że napęd roweru jest prosty, cichy i w zasadzie bezobsługowy. Pasek Carbon Drive nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych i co ważne, w rowerze miejskim, w zasadzie trudno się od niego pobrudzić jak w przypadku łańcucha. Pasek jest niewrażliwy na wpływ warunków atmosferycznych, nie rdzewieje i nie rozciąga się, a producent podaje, że jego żywotność jest dwukrotnie większa niż łańcucha.

Piasta raz ustawiona powinna pracować bezobsługowo przez lata. Shimano zaleca przegląd i smarowanie co 5000 km lub 2 lata użytkowania. Jej dużą przewagą nad klasyczną przerzutką jest to, że biegi można zmieniać także na postoju. Każdy mniej wprawny rowerzysta, który nie zawsze pamięta o zredukowaniu przełożenia przed zatrzymaniem się na światłach, doceni tę cechę. Ale piasta wielobiegowa ma też swoje słabe strony, z których najistotniejszą jest zakres przełożeń, wynoszący tylko 307%. Dla porównania klasyczny napęd 3x8, który alternatywnie mógłby znaleźć się w takim rowerze daje aż 573% różnicy między skrajnymi przełożeniami. Fairfax z piastą Nexusa pozwala rozpędzić się do 50 km/h, co jest wystarczającą prędkością jak na rower tego typu, ale (...)


Cały test znajdziecie w bikeBoard 5/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.


SPECYFIKACJA
Marin Fairfax SC4 Belt
cena: 3599 zł
Motor-Land www.marinbike.pl

Rama: aluminium 6061
Przedni widelec: aluminium 6061, aluminiowa rura sterowa
Piasty / Obręcze: Marin / Shimano Nexus SG-C6001-8D / Marin Araya
Opony: Schwalbe Road Cruiser K-Guard 3 Green 700x32C (570 g, dętka 159 g)
Korby: Gates Carbon Drive S150 50 z. (170 mm)
Łożyska suportu: kartusz z osią na kwadrat
Pas napędowy: Gates Carbon Drive CDN
Tylna zębatka: Gates Carbon Drive CDN 22 z. I
Manetki: Shimano Nexus SL-C6000
Hamulce: Shimano BR-M315, tarcze Shimano SM-RT10 160 mm
Kierownica: Marin, 690 mm
Wspornik kierownicy: Marin, 9 0 mm
Łożyska sterów: FSA Orbit CE 1i1/8”
Wspornik siodełka: Marin, 27,2x350 mm
Siodełko: Marin Fitness, stalowe pręty


Wkład suportu mocowany jest w mimośrodowym elemencie, co pozwala regulować naprężenie paska.

Dodano: 2018-05-14

Autor: Tekst: Paweł Kisielewski, zdjęcia: Maciej Patrzałek

Tagi: Marin

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rowery wszechgórskie

Duże koło dla juniora

Maratony MTB Ultra