Zimna wojna trwa. Nieustanny wyścig zbrojeń, prowadzi konstruktorów szosówek do maksymalizacji swoich wysiłków. Ich celem jest stworzenie najlżejszej, najsztywniejszej i najbardziej aerodynamicznej maszyny, która ma zawstydzić konkurencje.

Producenci rowerów szosowych sięgają po kosmiczne technologie w walce o każdy gram i minimalizacje oporu powietrza. Niedawno Specialized zaprezentował model Venge, powstały przy współpracy z McLaren F1. Cervélo S5, zdaniem konstruktorów, ma aż o 1,5 minuty szybciej kończyć każdy wyścig, niż jakikolwiek wcześniej wyprodukowany przez nich rower (i być może przez konkurencję).

Dzięki wnikliwym testom w tunelu aerodynamicznym, inżynierowie dopracowali konstrukcje roweru tak, aby opór powietrza był jak najmniejszy. Jeszcze bardziej, niż w modelu S3, ograniczyli przerwy między konstrukcją ramy a kołami. Rura wspornika siodła, podobnie jak w rowerach do jazdy na czas, została wydłużona zyskując owalny kształt. Zdaniem producenta, wszystkie wprowadzone zmiany pozwoliły zaoszczędzić do 9 Wat energii względem modelu S3 i 32 Wat w porównaniu z innymi rowerami.

Zastosowany został także system osadzenia środka suportu – BB Right. Niesymetryczna konstrukcja ramy polega na wysunięciu lewej korby na zewnątrz oraz większych rurach tylnego trójkąta, po stronie przeciwnej do napędu. To pozwoliło zredukować masę ramy i poprawić jej sztywności o 12%.

Nowa S5 oferowana będzie w kilku wariantach sprzętowych. W zależności od modelu użyty będzie napęd Sram Rival, Shimano Dura-Ace lub Ultegra (obie grupy Shimano również w wersji elektronicznej Di2). Do budowy zostały użyte także komponenty firmy 3T oraz koła Fulrcrum Racing T. W rozmiarze 54cm, masa ramy ma wynosić 990 gramów. Cena roweru nie jest jeszcze znana.

Jak pokazuje doświadczenie, można spodziewać się, że nie będzie to tylko czcze gadanie inżynierów. Tor Hushovd zdobył już tytuł Mistrza Świata jadąc na modelu S3 oraz wygrał kilka etapów Tour de France.

Ciekawe, kiedy powstanie pierwszy rower zaprojektowany przy pełnej współpracy z NASA. Nim to nastąpi, warto zobaczyć jak powstawała nowa S5.

Dodano: 2011-08-10

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory