TEORIA KOŁA

Specialized przedstawił własną „teorię koła” którą właśnie zaczyna wprowadzać w życie. Wygląda na to, że uległ presji rynku nie tyle wbrew własnej wizji i promocji rozwiązania 29” ile niechęci rynku do kół 26”.

Specialized obstaje przy określeniu 650B ze względu na sporą niedokładność określenia 27,5”. Tłumaczy to tym, że calowe określenie może mieć wpływ na percepcję „pośredniego” rozmiaru jako będącego czymś w połowie drogi pomiędzy 26 a 29”.


Jak wiemy (pisaliśmy o tym w bB#10/2013) faktyczne średnice wielkości kół daleko odbiegają od nominalnych określeń 26; 27,5 i 29”. Różnica pomiędzy 26 a tzw 27,5 jest znacznie mniejsza niż w przypadku 27,5 i 29” co ma istotne przełożenie na własności i charakterystykę jazdy.

Komunikat, który przechwyciliśmy przedstawia dwie sytuacje w których „Specowska Teoria Koła” dopuszcza odstępstwo od supremacji koła 29”.

Jedna z nich mówi, że bardzo zaawansowani, potrzebujący bardziej reaktywnego i szybciej skrętnego sprzętu chętniej skorzystają z roweru na kołach 650B oferującego lepszą przyczepność i stabilność niż 26”. Specialized zastrzega się jednak, że ich nowoczesna geometria 29” pozwala konstruować rowery krótsze niż większość modeli 650B dostępnych na rynku. Realnym ruchem jest zastąpienie dwóch modeli serii EVO na kołach 26” wersjami 650B i odnosimy wrażenie że to nie koniec tej EVOlucji.
Specialized potwierdził już oficjalnie wprowadzenie rowerów na kole 650B do swojej kolekcji, od połowy maja 2014 w sprzedaży mają być dostępne modele:
SJ FSR EXPERT CARBON EVO 650b, cena detaliczna 23 999 zł
SJ FSR COMP EVO 650b, cena detaliczna 12 599 zł

Drugim z przypadków są początkujący rowerzyści, zwłaszcza niższego wzrostu, których rower 29” czasem onieśmiela. 650B z wystarczającą ilością miejsca powyżej górnej rury będzie lepszym argumentem. Na informacje o tego typu rowerach od Speca jeszcze czekamy.

Większe jest lepsze?
Specialized nie traci przekonania do przewag jakie niosą koła 29” zwłaszcza w dziedzinie rowerów XC oraz All Mountain zwanych przez nich Trail. Dowiedzieliśmy się, że od tego rozmiaru nie ma odwrotu. Ale świat nie stoi w miejscu. Niepotwierdzone przecieki sugerują prawdopodobieństwo pojawienia się Giantów Glory na kołach 650B, a teorię o tym że większe jest lepsze potwierdza informacja że Specialized najprawdopodobniej także pracuje nad rowerami enduro, a może nawet DH i FR z kołami w rozmiarze 650B. Coraz częściej dowiadujemy się też, że sprzedaż rowerów na kołach 26” zwłaszcza zaawansowanych technologicznie jest coraz trudniejsza.



Dodano: 2014-04-07

Autor: Specialized

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWERY 2018

28 lat minęło – Yeti Ultimate

Odzież, akcesoria i dużo, dużo więcej!