Sprawdzamy czy drakońska kuracja odchudzająca jakiej poddano Metę nie pozbawiła jej zawadiackiego charakteru niezbędnego na najwyżej położonych trasach Europy.


To nie był lifting, to kompletnie inny rower. Jedynym powodem, k tóry odstręczał od jej zakupu była dotychczas zbyt duża waga. Ale znaczne uproszczenie konstrukcji, które widać głównie w wahaczu i bardzo sprytne mocowanie dampera, w zasadzie w górnej rurze, pozwoliło uzyskać aż 300 g różnicy na korzyść nowej kons trukcji. Jak widać na naszym wykresie, nawet w starciu z potworną konkurencją parametry sztywności pozwalają śmiało myśleć o najbardziej agresywnej jeździe. Pozycja na L-ce okazała się bardzo zwarta – wyższym, którzy ledwo załapują się w tabelkach na rozmiar L (czyli 190 cm) zdecydowanie polecamy XL. Będzie przestrzenniej i bardziej stabilnie.


Jazda
Commencal Meta stworzony został do zjeżdżania. Reszta przyszła niejako przy okazji. Ze skokiem 160 mm (przód) i 150 mm (tył) kwalifikuje się do enduro. Przy wysokiej prędkości jest bardzo zwinny. Gdy dochodzimy do granic możliwości skrętnych roweru, zamiast buczków alarmowych włącza się inny sygnalizator przegięcia – uciekający przód. Żeby temu zapobiec, koniecznie trzeba skupić się na dobrym dociążeniu przodu. Jedynym ratunkiem dla uniknięcia podsterowności na bardziej płaskich odcinkach jest niskie nachylenie się nad kierownicą. Odcinki EWS w Finale Ligure, na których między innymi testowaliśmy Metę, wymagają niesamowitej płynności, a do tego potrzeba wysokich prędkości. Meta wie, jak zachować się w takich sytuacjach, proporcjonalnie reaguje na kryzysowe sytuacje, jest przewidywalna w rock gardenach i wspiera stabilnością dla bezpieczeństwa. Manewry na stromych ściankach przy małych prędkościach też są łatwe, co pozwala szybko wybrać najlepszą linię. Ale i tak lepszą opcją jest „totalny piec”. Bo trudne odcinki pokonywane na dużej prędkości to dla Mety środowisko naturalne (…)


Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 9/2016


Commencal Meta AM V4 Purple
Cena: 13 800 zł
Horizon Bikes, www.horioznbikes.com.pl
Rama: aluminium, potrójnie cieniowana
Rozmiary: M, L
Masa kompletnego roweru: 13 850 g*
Masa ramy: 3472 g (bez dampera)
Masa przedniego koła: 2050 g
Masa tylnego koła: 2550 g
Przedni widelec: Rock Shox Pike RC Solo Air, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1847 g)
Damper: RockShoc Monarch Plus RC3 DebonAir (396 g)
Piasty / Obręcze: Ride Alpha (15x100 / 12x142 mm) / Spank Oozy Trail 295
Opony: Maxxis Minion DHR II EXO 27,5x2,3” (809 g, dętka 185 g)
Korby: E13 TRS 32-z. (175 mm)
Łożyska suportu: E13 TRS BB92
Kaseta: SRAM PG-XG1158 (10-42) 11-rz.
Łańcuch: KMC X11L
Przerzutka tył: SRAM GX
Manetki: SRAM GX Trigger
Hamulce: SRAM Guide R, tarcze Sram Centerline 200/180 mm
Kierownica: Race Face Atlas, 810 mm
Wspornik kierownicy: Race Face Atlas, 50 mm
Łożyska sterów: 1i1/8” - 1i1/2”
Wspornik siodełka: RockShox Reverb Stealth 125 mm, 31,6 mm
Siodełko: Ride Alpha, pręty Cr-Mo
Pedały: -

Dodano: 2016-09-07

Autor: Tekst: Maciej Sowa, zdjęcia: Piotr Staroń

Tagi: Commencal

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Eagle???

Merida Big.Nine 6000 i Big.Nine 800

Kross Level 13.0

Kolarz - cukrzyk

Karpaty w trzech aktach