Gdzie leży dolna granica ceny, za jaką można kupić rower, który będzie godny miana roweru górskiego? To pytanie, które stawia sobie pewnie wielu z was. Czy decyduje o tym geometria ramy, napęd, jakość amortyzatora czy może wielkość kół? Sprawdzamy to na podstawie 10 rowerów kosztujących 2000 zł.


W teście tłumaczymy geometrię i opisujemy różnice pomiędzy poszczególnymi rowerami. Przedstawiamy także zakres wielkości dostępnych ram spośród testowanych rowerów i objaśniamy która z marek ma rower dla ciebie. Porównujemy pozycję jaką może przyjąć rowerzysta na rowerach z testu. Doradzamy który z rowerów będzie bardziej aerodynamiczny i lepszy na stromych podjazdach, a który wygodniejszy. Omawiamy też zakres regulacji jaki przewidzieli konstruktorzy dla lepszego dopasowania i efektywności. Testowana przez nas dziesiątka rowerów toczy się na kołach różnej wielkości – od 26, przez 27,5 po 29 cali. Proponujemy optymalną średnicę i tłumaczymy skąd biorą się wybory sprzedawców. Różnice pomiędzy najcięższym a najlżejszym rowerem w teście sięgają 1,8 kg. Jeśli jesteście ciekawi ile tak naprawdę ważą poszczególne rowery i chcielibyście znaleźć najlżejszy, to sprawdźcie to na naszych wykresach! Przedstawiamy też masę kół i sugerujemy sposoby na tanie modyfikacje, które znacząco zmienią działanie testowanych rowerów. Na koniec testu przedstawiamy podsumowanie. Znajdująca się tam infografika powstała na podstawie zebranego materiału badawczego oceny geometrii, zastosowanego osprzętu, masy i przełożeń itp. Zaproponowaliśmy optymalne rewiry użytkowania, ale nie wartościujemy testowanych rowerów. Okazało się, że wśród testowanych rowerów są „górale”, którym nie straszne szlaki nawet w całkiem dużych górach jak i połykacze przestrzeni, którymi śmiało można wybrać się na wyprawę do Afryki czy Azji. Sugerujemy w jakich warunkach terenowych poszczególne modele sprawują się najlepiej. Jednak test ten ma jeszcze suplement w postaci dodatkowego porównania rowerów z półki 1600 zł. Okazało się, że (...)


Geometria
Nie tylko dla początkujących rowerzystów tabele geometrii mogą jawić się jako czarna magia. Jednak zdecydowanie warto poświęcić czas na ich analizę, bo właśnie w tych liczbach zawarta jest większość cech określających charakter roweru. Od parametrów zasięgu i wysokości ramy w decydującym stopniu zależy pozycja na rowerze – niskie i długie ramy charakteryzują geometrię sportową, w tym zestawieniu reprezentują ją GT czy Specialized. Rowery krótkie i wysokie, jak przykładowo Romet, pozwolą (...)


Rozmiar ramy
Większość męskiej populacji ma ok. 170 – 185 cm wzrostu. Odpowiednie dla nich rozmiary ram zawierają się między 430 a 530 mm (17” – 21”). W naszym zestawieniu widać, że niektórzy producenci, jak Kross czy Romet, dopasowali rozmiarówki do potrzeb większości. Jednak jeżeli jesteś niższa/niższy lub wyższa/wyższy, ich oferta może okazać się niewystarczająca. Dla osób najbardziej odbiegających od tej średniej najbogatszy wybór sprzętu ma (...)


Dopasowanie
Zwróćcie uwagę na kierownice – dla początkującego użytkownika szerokość rzędu 700 – 720 mm może wydawać się duża, jednak wierzcie nam, w terenie szersze rozstawienie rąk daje zdecydowanie lepsze panowanie nad rowerem. Jeżeli twój rower ma kierownicę węższą niż 680 mm, a zamierzasz zapuszczać się w trudniejszy teren niż szutrowe czy leśne drogi, zalecamy wymianę na (...)


Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 3/2016

Możesz też kupić e-wydanie



Poniżej znajdziecie listę modeli, które znalazły się w teście:

B'Twin Rockrider 540 Cena: 1899 zł www.decathlon.pl


Ghost Sona 2 Cena: 2049 zł www.secesja.pl

Giant ATX 27,5 1 Cena: 1949 zł www.giant-bicycles.com

GT Aggressor 27,5'' Expert Cena: 2099 zł www.cannondalebikes.pl

Haibike Edition 7.20 Cena: 1999 zł www.haibike.de

Kellys Spider 10 Cena: 1999 zł www.kellysbike.com

Kross Level R1 Cena: 1999 zł www.kross.pl

Orbea MX50 Cena: 2099 zł www.orbea.com

Romet Rambler 27,5 2 Cena: 2149 zł www.romet.pl

Specialized Pitch 650B Cena: 2099 zł www.specialized.com

Dodano: 2016-03-02

Autor: Tekst: Paweł Kisielewski

Tagi: hardtail, mtb

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory