Przetestowany przez team zjazdowy, endurowy i freerideowy Torque nie jest rowerem, który da się zaszufladkować. 175 mm skoku tylnego zawieszenia uzyskanego dzięki nowemu układowi wahacza i kinematyce opracowanej dla Sendera daje niesamowitą trakcję i ożywa na najtrudniejszych trasach enduro i podczas lotów w bikeparku

Dopasowany do tego skok 180 mm z przodu i ta sama bomboodporna kategoria 5 co Sender daje w rezultacie rower, który jest stabilny i klejący się do ziemi przy dużych prędkościach a jednocześnie błagający by zerwać go do lotu. Przez lata Torque był grawitacyjnym rowerem do wszystkiego. Teraz powraca lepszy niż kiedykolwiek.


Zawieszenie
Biorąc wskazówki z koncepcji zawieszenia Sendera CF, Torque zaadoptował bliźniacze krzywki i kinematykę do downhillowej maszyny. Nowy układ zawieszenia zmienił ułożenie punktów obrotu i położenie dampera. Kinematyka zapewnia lepszą trakcję, czułość, odporność na pedałowanie i blokowanie przy hamowaniu byś mógł rżnąć bandy i techniczne sekcje.


Nowa konfiguracja zawieszenia daje duży postęp względem kinematyki poprzedniego Torque-a. Nie tylko daje większy skok dampera ale również zwiększa przekrok i pozwala na stosowanie dłuższych sztyc teleskopowych.

Lepsza odporność na uginanie przy pedałowaniu oznacza że rower pochłania mniej energii rowerzysty ale również bardziej kopie korbami. Canyon znalazł balans pomiędzy tymi parametrami zwiększając dynamikę bez powodowania niestabilnego zachowania i zmęczenia przy szybko powtarzających się uderzeniach.


Odporność na usztywnianie przy hamowaniu sprawia, że zawieszenie pozostaje aktywne podczas ostrego hamowania a także daje trakcję i stabilność w zakrętach i trudnych ścieżkach. Najnowsza generacja metrycznych damperów ma większą powierzchnię ślizgów i mniejsze wewnętrzne tarcie i występuje we wszystkich Torque-ach.


Zawieszenie - trzy fazy
Faza 1 - Czułość. Duża siła na początku ugięcia pomaga aktywować powietrzny dampera na kamieniach i korzeniach. W rezultacie daje to dużą reaktywność, czułość na małe nierówności trakcję w okolicy punktu SAGu.

Faza 2 - Stabilizacja. W połowie ugięcia zawieszenia daje stabilną platformę aby zredukować utratę energii. Pozwala to rowerzyście na pompowanie dla większej prędkości i przekłada się na bardzo żywiołowy charakter roweru.

Faza 3 - Progresja. Końcówka jest mniej progresywna dla lepszego wykorzystania skoku i pobudza pewność na skokach i zjazdach po trudnych sekcjach. Instalując redukcję rowerzysta może zmieniać charakterystykę progresji zawieszenia względem swoich potrzeb.

Geometria
Super enduro, bike park, freeride, jak zwał tak zwał. Liczy się to, że geometria nowego Torque-a oferuje niesamowitą kontrolę i stabilność przy dużych prędkościach, pozostając zwinną i skłonną do zabawy na trasie i podczas lotu. Wydłużony przód w parze ze skróconym tyłem oferuje wspaniały balans pozostając łatwym w prowadzeniu i zabawie.
Szeroka na 780 mm kierownica wraz z 40 mm mostkiem dopełnia pakiet zapewniając kompletną kontrolę i precyzyjne kierowanie niezależnie od terenu.


Zintegrowany kanał na przewody
Wewnętrzne prowadzenie przewodów chroni je przed uszkodzeniami i daje czysty wygląd ale utrudnia obsługę i może hałasować. Aby rozwiązać ten problem wszystkie aluminiowe i carbonowe modele Torque wyposażone zostały w kanał na przewody. Wytrzymały plastikowy kanał zapewnia czyste i bezpieczne prowadzenie i jest go łatwo zdemontować przy okazji serwisu. Zintegrowany z ramą jest też osłoną chroniącą przed uderzeniami, w razie konieczności jest łatwo wymienialny.


Łożyska
Aby znieść cały sezon jazdy niezależnie od warunków rama wyposażona jest w pełni uszczelniane łożyska.


Materiał
Skala ocen Canyona wykracza ponad i poza standardy w przemyśle aby zagwarantować jedne z najtrwalszych i najwytrzymalszych rowerów. Poddany radykalnym siłom i testowany do zniszczenia w laboratorium Canyona nowy Torque został sklasyfikowany do kategori 5, najwyższej, tak jak Sender. Co to znaczy dla rowerzysty? Znaczy to, że zaprojektowano rower mogący sprostać nie tylko wszystkiemu czemu go podasz, ale też wszystkiemu co zgotują mu Troy Brosnan lub Thomas Genon

Torque CF. Carbonowy przód / Aluminiowy tył

Carbonowy przedni trójkąt Troque jest nie tylko lekki ale też niezwykle wytrzymały i wzmocniony w strefach obciążonych największymi siłami. Użycie jednokierunkowych włókien zmniejszyło przemieszczanie materiału i pozwoliło ułożyć materiał w różnych kierunkach aby wykorzystać jego wytrzymałość i sztywność. Rodzaj włókien, kierunek i ilość warstw zmienia się w zależności od sekcji ramy która zmaga się z innymi obciążeniami.
W parze z aluminiowym tylnym trójkątem, Torque używa tego samego zestawu co Sender CF. Biorąc pod uwagę narażenie na uderzenie skał i ciągłą siłę napędową, aluminium jest najbardziej praktycznym materiałem na ogon roweru. Zastosowanie aluminium 6066 ułatwia ocenę ewentualnych uszkodzeń bez utraty osiągów.


Torque AL. Aluminiowa rama

Długo używany materiał na ramy jest może cięższy ale aluminium 6066 jest wypróbowane i przetestowane, zapewniając przy tym dobrą cenę.
.

Dodano: 2017-12-19

Autor: Źródło: Canyon, Foto: Boris Beyer

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory