Nie ma co ukrywać, że najważniejszym punktem programu, jeżeli chodzi o test tego roweru, będzie technologia Forward Geometry. Hiszpański producent, współpracując jeszcze z Fabienem Barelem, postanowił zaczerpnąć rozwiązania znane z przemysłu motocyklowego i przenieść je do swoich rowerów. Znacząco skrócono mostek i wydłużono górną rurę. Jak przekonaliśmy się jeszcze w 2013 r., poprawia to zdolność do skręcania.

Wiem, że wygląd to kwestia gustu, ale w tym przypadku nie sposób się nie odnieść. Rama jest kostycznie minimalistyczna. Oprócz garba na górnej rurze, rower nie ma żadnych krągłości. Ilość naklejek ograniczono do minimum, a sama rama została pomalowana na kolor „aluminium przemysłowego”, co potęguje wrażenie surowości. Wpatrując się jednak głębiej, można zauważyć szereg nowo - czesnych rozwiązań, takich jak stożkowa główka, czy mocowanie ISCG, które coraz częściej można spotkać w rowerach mających 140 milimetrów skoku. Hak przedniej przerzutki jest przykręcany śrubami, a więc co bogatsi mogą ją sobie zamienić na 11-rzędową kasetę.
Pozycja rowerzysty jest bardzo neutralna, delikatnie wyprostowana, zupełnie jak w większości maszyn o takim skoku. Z początku, widząc przednie koło w innym miejscu niż być powinno, miałem wrażenie, że za chwilę spadnę z roweru. Jeszcze większym zdziwieniem były pierwsze minuty jazdy. Na ruchy kierownicą Foxy reaguje… zbyt szybko i potrzeba dłuższej chwili, aby się do tego przyzwyczaić. Po każdej przesiadce na „normalny” rower trzeba się przyzwyczajać od nowa. Skrętność Foxy jest po prostu lisia, a gotowość do wykonania przeciwskrętu przekracza wyobrażenie. Wystarczy mały impuls mówiący o zmianie trajektorii, a rower jest już... dawno po manewrze.

Pełny test znajdziesz w magazynie bikeBoard 5/2014 (gdzie kupić)

Możesz też kupić e-wydanie

Poniżej wiecej zdjęć roweru a także pełna specyfikacja testowanego modelu

Mondraker Foxy XR
cena: 11 999 zł
dystrybucja: 7 Anna www.mondraker.pl
Współczynnik bB: 100 g za 89 zł
Rama: aluminium Stealth Evo
Rozmiary: S, M, L, XL
Rozmiar testowany: 430 – M
Baza kół: 1195 mm
Długość tylnego widelca: 430 mm
Długość górnej rury: 640 mm
Wysokość osi suportu: 350 mm
Wysokość kierownicy: 1015 mm (mostek na +/- w tym 10 mm podkładek)
Kąt główki ramy: 67,4°
Kąt rury podsiodłowej: 73,8°
Masa kompletnego roweru: 13 470 g*
Masa ramy: 2870 g (bez dampera)
Masa przedniego koła: 1870 g
Masa tylnego koła: 2430 g
Skok amortyzacji: przód – 160 mm, tył – 140 mm
Przedni widelec: Fox 34 Float FiT CTD Performance, aluminiowa stożkowa rura sterowa 2080 g
Damper: Fox Float CTD BoostValve
Koła: Easton EA70 XL (osie 15 mm / 12x142 mm)
Opony: Maxxis Ardent 27,5x2,25” (748 g, dętka:190 g)
Korby: Race Face Evolve 36-24 z. (170 mm)
Łożyska suportu: Race Face Team XC (73 mm)
Kaseta: SRAM PG-1030 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: SRAM PC-1031
Przerzutka przód: SRAM X7
Przerzutka tył: SRAM X9
Manetki: SRAM X7
Hamulce: Formula The 1S, tarcze: Formula One Pieces 180 mm
Kierownica: Mondraker Foxy XR custom design, 31.8x740 mm
Wspornik kierownicy: Onoff Stoic FG, 10 mm
Łożyska sterów: Onnoff 1i1/8” - 1i1/2”
Wspornik siodełka: Rock Shox Reverb , 31.6x380 mm
Siodełko: Mondraker Foxy custom design
Pedały: -
* masa bez pedałów,www.rowerowawaga.pl

Dodano: 2014-04-29

Autor: Tekst: Szymon Janik, zdjęcia akcji Piotr Staroń

Tagi: Mondraker

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory