Tak jak damskie i męskie buty różnią się pomiędzy sobą, tak używamy specyficznych dla płci kurtek, a nawet nart. Volvo wypuściło jeden z modeli specjalnie dla pań (z miejscem na torebkę). Czas wreszcie zrozumieć, że rowery dla kobiet powinny być też inne niż męskie. Znacie mnie od dawna, a ja od bardzo dawna jeżdżę rowerem i wiem, że praktycznie zawsze musiałam coś w swoim biku modyfikować, żeby pasował mi jak ulał. I wcale nie chodzi mi o kwiatki na ramie, choć to akurat miły szczegół. Podobnie jest z siodełkami - damskie wcale nie oznacza żelowej kanapy na sprężynach. Damskie nie zawsze oznacza gorsze niż męskie. Dlatego chłopaku, zamiast biadolić, że Twoja dziewczyna nie chce jeździć na rowerze (Twoim starym z częściami, których już nie chcesz założyć do swojego!), podsuń jej ten test, niech wybierze coś dla siebie. Każda z nas wie, że jazda na rowerze poprawia samopoczucie, korzystnie wpływa na urodę, poprawia sylwetkę i jest doskonałym pomysłem na aktywne spędzenie czasu. Wybór roweru zależy od preferencji dziewczyn. Jedne czują ducha rywalizacji, mają sportowe zacięcie i lubią mocno się zmęczyć, a inne wolą spokojniejszą jazdę rekreacyjną. Łączy je jedno: wszystkie robią to dla przyjemności. W kolekcjach rowerów górskich pojawia się coraz więcej modeli tworzonych od zera z myślą o kobietach. Czym różnią się od swoich męskich odpowiedników? Poznać rower dla damskiej części społeczeństwa nie jest trudno. Wizualnie jest piękniejszy, zgrabniejszy, w delikatniejszych kolorach. Przyciąga wzrok niecodziennym wykończeniem ram i widelców i ładnymi motywami kwiatów lub innym wzorem. Ale to tylko powierzchowność, warto sprawdzić co skrywa lakier.
Geometria
Kobiety cenią sobie na rowerach wygodną pozycję, dlatego geometria jest z zamierzenia inna. Różnice tkwią w kątach główki ramy i podsiodłowym. Zasadniczy wpływ na sterowanie rowerem ma ten pierwszy i w damskich modelach jest on mniejszy od standardu (71°), dzięki czemu jeździ stabilniej i bike jest łatwiejszy do opanowania przy większych prędkościach. Prezentowany Ghost Miss to odstępstwo od reguły który jest bardziej wrażliwy i skrętny. Od kąta podsiodłowego zależy ustawienie środka ciężkości względem tylnej osi i zazwyczaj w modelach damskich jest on mniejszy - siedzimy bardziej wyprostowane, co wpływa na poprawę kontroli podczas zjazdów. Zmiany dotyczą też długości górnej rury ramy. Jesteśmy drobniejsze i mamy krótsze tułowie niż mężczyźni. Zatem górna rura w rowerach damskich jest wyraźnie krótsza, co pozwala nam wyprostować plecy i niżej pochylić się nad kierownicą.

Dodano: 2007-06-30

Autor: Tekst: Justyna Frączek, zdjęcia: bikeBoard

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rowery wszechgórskie

Duże koło dla juniora

Maratony MTB Ultra