Przyciąga wzrok jak smukła piękność w jaskrawych szpilkach, dlatego od razu wyłowiłem ją spośród stojących w redakcji seksownych maszyn. Postanowiłem, że pomarańczowa gravelówka na oponach 30C pozwoli mi sprawdzić, czy w sztucznym i podejrzanie bliskim CX „gravelowym” trendzie jest coś więcej niż marketing w stanie płynnym.

O Superiorach X-Road wspomnieliśmy przy okazji przekrojowego omówienia rowerów szutrowych w bB #8/2015. Testowany Team Issue plasuje się najwyżej w hierarchii 2-carbonowych i 2-aluminiowych rowerów tej grupy. Charakterystycznymi cechami jego carbonowej ramy i widelca są: budzący respekt węzeł suportowy, wtopione w obrys gniazda zacisków hamulcowych w standardzie Post Mount i wkręcane osie kół 15 i 12 mm, jak w MTB. Wewnętrzne prowadzenie przewodów i linek to już standard. Nowocześnie.


Superior poszedł w kierunku agresywnej, rozciągniętej pozycji szosowej. Testowany rozmiar XL (58 cm) dawał sporo miejsca nawet jeźdźcowi o wzroście 193 cm, ale pozostali testerzy narzekali na zbytnie rozciągnięcie i za długi mostek. W tym samym duchu zaprojektowano bardzo mały rozstaw osi (1003 mm). To głównie efekt bardzo krótkiego ogona i dużego kąta główki. Te parametry mają wartości jak w bardzo szybkoskrętnej szosówce, rowery tej klasy mają zwykle ogony dłuższe o wiele centymetrów. Nasz test wykazał, że Superior jest zwinny i chętny do gwałtownych manewrów. Nie wybacza jednak źle wybranej linii przejazdu lub niedoskonałego balansu przy trudniejszych elementach technicznych. Testujący go endurowiec zapalił się do X-Roada jako idealnego szosowego odpowiednika terenówki i podkreślił jego kompatybilność z niegolonymi nogami, kaskiem z daszkiem i luźnymi spodenkami, ale i – co najważniejsze – możliwość zakasowania kolegów czasami terenowych podjazdów na Stravie.


Mimo większych opon, X-Road to ścigancka szosówka do szpiku kości. Dzięki większym balonom nawet ze sportową geometrią oraz sztywną ramą i bardzo sztywnym widelcem jest nieporównywalnie bardziej komfortowy niż rower przeznaczony wyłącznie na asfalt. Nawet taki długodystansowy. Niski bieżnik powoduje też, że jest bardziej uniwersalny niż przełajówka, a koła nie wyją przy większych prędkościach. Nie ma się jednak co oszukiwać, że rower na takich kołach jeździ tak samo szybko po dobrym asfalcie jak normalna szosówka, zwłaszcza taka z kołami aero. To nie rower na kryterium, tylko wypady po bocznych, polnych i leśnych drogach. Na bruku i ubitej ziemi lub ujeżdżonym żwirze to ideał. W trudniejszym terenie potrzebny jest lepszy chwyt kierownicy (przydałaby się płytsza, rozszerzana dołem kierownica z większym „flair”) oraz bardziej agresywny bieżnik. I bardziej znieczulona geometria. Nie mieliśmy okazji przetestować Superiora z oponami CX, ale mimo to zaryzykujemy hipotezę, że przez strategiczne zmiany ogumienia – węższe do jazdy w grupie na szosie i bardziej zębiaste do wypadów w teren – można poszerzać obszar zastosowań X-Roada.


Więcej testów rowerów gravelowych znajdziecie w bikeBoard 10/2016 (gdzie kupić)

Kup e-wydanie


Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanego modelu

Superior X-Road Team Issue
10 999 zł
Total-Sport www.superiorbikes.eu
Współczynnik bB: 100 g za 128 zł
Rama: carbon
Rozmiary: 50 cm/XS, 52 cm/S, 54 cm/M, 56 cm/L, 58 cm/XL
Rozmiar testowany: 535 mm – L
Baza kół: 1003 mm
Długość tylnego widelca: 410 mm
Długość górnej rury: 582 mm
Wysokość osi suportu: 277 mm
Wysokość kierownicy: 950/935 mm, mostek na +/- do tego 15 mm podkładek
Kąt główki ramy: 72,8°
Kąt rury podsiodłowej: 72,2°
Reach: 386 mm
Stack: 597 mm
Główka: 80 mm
Masa kompletnego roweru: 8580 g*
Masa ramy: 1340 g
Masa przedniego koła: 1360 g
Masa tylnego koła: 1830 g
Przedni widelec: Superior carbon, carbonowa rura sterowa
Koła: DT Swiss R23 Spline Disc (15 mm / 12x142 mm)
Opony: Schwalbe G-One Tubeless Easy 700x30C (360 g, dętka 127 g)
Korby: Shimano Ultegra FC-6800 50-34 z. (175 mm)
Łożyska suportu:Shimano Pressfit SM-BB72-41
Kaseta: Shimano 105 CS-5800 (11-32) 11-rz.
Łańcuch: KMC X11
Przerzutka przód: Shimano Ultegra FD-6800-F
Przerzutka tył: Shimano Ultegra RD-6800 SS
Manetki: Shimano Ultegra ST-RS685
Hamulce: Shimano BR-RS785 , tarcze SM-RT81 140 mm
Kierownica: HL Corp X-Road Compact, 440 mm
Wspornik kierownicy: FSA OS-97 Ti, 120 mm
Łożyska sterów: FSA No.42 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: FSA K-Force Light SB25, 27,2x350 mm
Siodełko: Fi'zi:k Alinate R5, magnezowe pręty
Pedały: -

Dodano: 2016-10-17

Autor: Tekst: Maciek Machowski, zdjęcia: Miłosz Kędracki

Tagi: Superior

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory