Trafił mi się niezły potwór do testu, choć wygląda niepozornie. Model 2010 miał po 150 mm skoku. Genius LT na 2011 ma z przodu 180 mm, z tyłu 185 mm i sztyca 100 mm. Do tego opony 2.4”, FR nie powstydziłoby się takich parametrów, a to ma być tylko trail? Nawet na enduro to chyba zaczyna być przegięcie.

W górach bez wyciągu ani rusz - myślę pakując rower do samochodu. No, ale z drugiej strony wrzucenie go do kombiaka poszło gładko, jak na takiego potwora nie jest ciężki. Chciałbym, żeby moje AM ważyło tylko 14 kg. Tylko że ja nie mam ramy z carbonu.
Na tym polu Scott na pewno sporo zaoszczędził na masie. Chwalą się, że dzięki ściśle tajnemu procesowi wykonywania główki ramy - w jednym etapie razem z dolną i górną rurą - usunięto 11% materiału z łączeń rur.
Mnie się wydaje, że cała tajemnica to użycie główki przystosowanej do powiększonego dolnego łożyska. Zastosowanie główki o większej średnicy, zbliżonej wymiarami do przekroju dolnej rury, ułatwia układanie włókien. Wiem, bo się męczyłem z układaniem włókna szklanego w zakamarkach formy, draństwo ciągle się marszczyło. A tu jak spojrzycie na łączenia… jakie łączenia? Przejście rur w główkę jest bardzo gładkie. Nie ma miejsc, gdzie mogłyby się kumulować naprężenia i można mniej „szmaty” położyć. 

Rama jest skonstruowana do pracy z damperem Equalizer, stąd podsiodłówka wychodzi z dziwnego miejsca. Elementy wahacza są już z „pospolitego” aluminium 6061 za to podwójnie cieniowanego. Łożyskowane są na uszczelnionych łożyskach stosowanych w przemyśle lotniczym. Mam wątpliwości, czy to wnosi jakąś nową jakość użytkową i czy dzięki temu lepiej będzie na tym rowerze skakać, ale brzmi nieźle. Lepiej niż łożyska maszynowe, które spowszedniały i można je kupić w sklepie z gwoździami, nie to co „lotnicze”.
Pełen artykuł znajdziecie w wydaniu bikeBoard 1-2/2011 (gdzie kupić). Tutaj natomiast znajdziecie porcję dodatkowych zdjęć tego modelu, które nie ukazały się w wydaniu papierowym.

Dodano: 2011-11-21

Autor: Tekst: Marcin Wielkiewicz, zdjęcia: bikeBoard

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory