Alpejską sesję w Livigno poprawiliśmy beskidzkimi przejazdami i rychlebską orką.

Matowy lakier i monochromatyczna grafika w „odblaskowym” kolorze tworzą bardzo mocny kontrast. Tylko fotografowie narzekali na to, że na linii oddzielającej kolory na zdjęciach wychodzą „cuda”. Focus nie rzuca się w oczy ani postronnym, ani autofocusowi aparatów. Ma to swoje dobre i złe strony. Ale sylwetka jest rasowa, dynamiczna i niezwykle utylitarna. Właściwie wygląda jak studium geometrii, jak prototyp. Jakby nikt nie zawracał sobie głowy kwestią estetyki, jakby chodziło wyłącznie o własności jezdne. Mając SAM-a wyglądasz jak znawca, któremu nie zależy na opinii innych.

Rama ma bardzo niski przekrok, ale wzmocnienie podsiodłówki sprawia wrażenie bardzo solidnego. Przód ramy jest mocny i obszerny - nikt tu się nie przejmował nadmiarem materiału. Solidnie zbudowany jest też wahacz mocno podparty łożyskami. Łącznik z damperem jest bardzo rzeźbiarski, elegancki i niemały. I to wszystko wychodzi na wadze - rama Focusa SAM 1.0 jest naprawdę bardzo ciężka. System zawieszenia jest minimalistyczny, jak rysunek przedniego trójkąta. Jednozawias z wysoko umieszczonym tylnym przegubem, wspartym podwójnymi łożyskami. Uwagę zwraca damper ze zbiorniczkiem i łatwym dostępem do dźwigni regulującej poziom tłumienia kompresji. Przetestowaliśmy go naprawdę solidnie.

Pozornie jak zjazdówka
Geometria SAM-a będzie dla nas wzorcem nowoczesnego rozwiązania dla enduro. Kąty oraz odległości pomiędzy punktami podparcia dobrane są nie tylko pod względem dzielności na zjazdach, ale i optymalnego zestawienia, pozwalającego podjechać wszystko.
Focus, nawet jak na swój rozmiar, ma bardzo niską główkę.
Przy odwróconym mostku, ale ze wszystkimi podkładka-mi (1,5 cm) ma kierownicę niżej niż metr nad ziemią, to rekordowy wynik. Inżynierowie Focusa sprawdzili także, gdzie leżą dolne wartości, na jakich można „zawiesić” suport i przy rozprostowanym zawieszeniu ustalili ją na 338 mm. Super nisko. I w czasie jazdy czuć, że SAM jest niski i dzięki temu bezwzględnie dynamiczny. Faktem jest, że parę razy zahaczyliśmy „podwoziem” ale nie było to uciążliwe ani częstsze niż na innych rowerach. Pedałowanie po skalistym podłożu wy-maga wyobraźni, ale nie utrudnia jazdy. Zjazdy po stromych wertykalach budzą na początku obawy, jednak kiedy tylko zdołaliśmy przyzwyczaić się do zaproponowanego rozkładu mas, a zwłaszcza nisko umieszczonej kierownicy, doceniliśmy wynikającą z tego fenomenalną jakość dolegania przedniego koła do gruntu, a niską i agresywną pozycję uznaliśmy za naszego wielkiego sprzymierzeńca na wszelakich zjazdach. Focus rzeźbi zakręty z pewnością siebie i zachęca do coraz szybszych przejazdów. Ale rowerzysta nie jest pozostawiony sam sobie i swoim umiejętnościom. Odnotowaliśmy kąt nachylenia głów-ki mniejszy niż 66° i to jest to! Przednie koło jest wysunięte daleko do przodu, dzięki czemu rozstaw osi jest gigantyczny i w sumie wyszedł z tego MegaStabil, ale jednocześnie udało się zachować dużą, jak na 650, żwawość. Skutkiem ubocznym jest tylko przepadanie steru i stosunkowo trudne prowadzenie bez trzymanki. Według nas to dobry kompromis.

Pełen test znajdziecie w papierowym wydaniu bikeBoard 11-12/2013 (gdzie kupić)

Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanego modelu oraz dodatkowe zdjęcia.

Rama: aluminium
Rozmiary: S, M, L, XL
Masa kompletnego roweru: 12 940 g
Masa ramy: 3518 g
Masa przedniego koła: 2010 g
Masa tylnego koła: 2350 g
Skok amortyzacji: przód – 160/120 mm, tył – 160 mm
Przedni widelec: Rock Shox Pike RC 27,5 , Dual Position Air aluminiowa, stożkowa rura sterowa (1915 g)
Damper: Rock Shox Monarch Plus RC3 HV (355 g)
Koła: Reynolds 27,5 AM Carbon (osie 15 mm / 12x142 mm)
Opony: Schwalbe Hans Dampf Evo TLR 27,5x2,35 (815 g, dętka: 180 g)
Korby: SRAM XX1 32 z. (175 mm)
Łożyska suportu: SRAM GXP (73 mm)
Kaseta: SRAM XX1 (10-42) 11-rz.
Łańcuch: SRAM PC-XX1
Przerzutka przód: -
Przerzutka tył: SRAM XX1
Manetki: SRAM X01
Hamulce: Avid X0 Trail, tarcze: Avid HS1 200 / 180 mm
Kierownica: FSA Gravity Gradient carbon, 31.8x777 mm
Wspornik kierownicy: Concept EX, 60 mm
Łożyska sterów: Cros AZ-44E 1i1/8” - 1i1/2”
Wspornik siodełka: Rock Shox Reverb Stealth, 31.6x420 mm
Siodełko: Fi’zi:k Tundra 2
Pedały: -

Dodano: 2013-11-15

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki

Tagi: Focus, 27,5", 2014

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rowery wszechgórskie

Duże koło dla juniora

Maratony MTB Ultra