Kiedy przyszedł do redakcji większość załogi skwitowała przesyłkę jakoś tak: „o fajnie, niezły rower do testu”. Naczelny zareagował jednak bardzo emocjonalnie. Źrenice mu się poszerzyły, tętno podskoczyło prawie do podprogowych wartości, a łezka zakręciła się w oku.

Historia zaczęła się w Kanadzie, w najpiękniejszym mieście na Ziemi, Vancouver. Paru zapaleńców ze sklepu rowerowego przerobiło rower szosowy Nishiki na pojazd z szerokimi oponami, płaską kierownicą i manetką biegów obsługiwaną kciukiem. [...]. Był maj 1978 r. To był pierwszy kontakt z moutain bikiem przyszłych twórców Rocky Mountain.

Ten fragment to nie tylko historia światowego kolarstwa górskiego i początek marki Rocky Mountain. To także początek naszej historii, ponieważ Vertex to jeden z pierwszych rowerów testowych w najbardziej doświadczonym magazynie rowerowym w Polsce. Właśnie stąd emocje Miłosza. Vertexa T.O. testowaliśmy jeszcze w poprzednim wieku, w 1997 roku. Dla tak młodej dziedziny jak MTB to praktycznie prehistoria.
Cytujmy dalej: Rocky Mountain Vertex T.O. wyprodukowany został w ilości 50 sztuk. Jeden z nich trafił w nasze niecierpliwe dłonie. Jak to bywa w takich wypadkach, oblaliśmy się rumieńcem i nikt nie chciał na nim jeździć w obawie przed kompromitacją.

Współczesny Vertex produkowany jest w nieco większej ilości egzemplarzy, ale wbrew pozorom założenia roweru są podobne. Protoplasta Vertexa w wersji T.O. (Team Only) był topową maszyną, kosztującą astronomiczną jak na owe czasy kwotę 12 000 zł.
Musicie jednak wiedzieć, że w 1997 r. średnie wynagrodzenie Polaków wynosiło 1062 zł, a litr oleju napędowego kosztował śmieszne 1,20 zł. Niezwykle wówczas ekskluzywna kanapka Big Mac 4,30 zł. Trochę się zmieniło, chociaż cena Vertexa (w wersji testowej) pozostała niemal identyczna. Na szczęście dzisiaj na taką maszynę musimy odkładać trochę krócej. Jest w tym mały szkopuł - Vertex RSL w naszej testowej wersji to najtańszy model na carbonowej ramie. (...)

Cały tekst znajdziecie w papierowym wydaniu bikeBoard 8/2014 (gdzie kupić)
Możesz też kupić e-wydanie

Poniżej znajdziecie specyfikację techniczną oraz galerię zdjęć roweru.

Rocky Mountain Vertex 950 RSL
Airbike www.airbike.pl
Cena: 11 599 zł
Współczynnik bB: 100 g za 104 zł
Rama: carbon
Rozmiary: S, M, L, XL
Rozmiar testowany: 440 mm – M
Baza kół: 1085 mm
Długość tylnego widelca: 438 mm
Długość górnej rury: 600 mm
Wysokość osi suportu: 315 mm
Wysokość kierownicy: 1010 mm / 995 mm (mostek na +/- w tym 20 mm podkładek)
Kąt główki ramy: 70,4°
Kąt rury podsiodłowej: 73°
Masa kompletnego roweru: 11 110 g*
Masa ramy: 1065 g
Masa przedniego koła: 1930 g
Masa tylnego koła: 2580 g
Skok amortyzacji: 100 mm
Przedni widelec: Fox 32 Float 32 CTD Evolution Series, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1840 g)
Piasty: SRAM MTH 746
Obręcze: Wheeltech TD26 by Alexrims
Opony: Continental Race King 29x2,2” (660 g, dętka: 210 g)
Korby: Race Face Turbine 38-24 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Race Face Pressfit Team XC (92 mm)
Kaseta: SRAM PG-1030 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: SRAM PC-1031
Przerzutka przód: SRAM X.7
Przerzutka tył: SRAM X.9
Manetki: SRAM X.7
Hamulce: Avid Elixir 5 , tarcze: Avid HS1 180 / 160 mm
Kierownica: Rocky Mountain Zero9 Flat , 31.8x700 mm
Wspornik kierownicy: Rocky Mountain L7 , 90 mm
Łożyska sterów: Cane Creek Ten Series 1i1/8” - 1i1/2”
Wspornik siodełka: Rocky Mountain SL , 27.2x350 mm
Siodełko: Rocky Mountain XC Light
Pedały: -
* masa bez pedałów, www.rowerowawaga.pl

Dodano: 2014-08-05

Autor: Tekst: Kuba Chryczyk

Tagi: Rocky Mountain

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory