Prezentacja nowego modelu Spectral miała miejsce na Maderze. Nowy rower Canyona zrywa z dotychczasowym wizerunkiem całkowicie zmodyfikowaną geometrią i nowym sposobem działania zawieszenia. Pierwszą rzeczą, na jaką zwróciłem uwagę było ustawienie dampera i lokalizacja tylnej osi obrotu wahacza.

„High Horst” - powiedział mi jeden z projektantów i szybko ugryzł się w język. Wewnętrzne określenie inżynierów błyskawicznie rozpowszechniło się wśród dziennikarzy zaproszonych na prezentację. Potem przez dwa dni sprawdzaliśmy go w boju, o czym przeczytacie w styczniowym wydaniu magazynu bikeBoard. Napiszemy Wam jak jeździ a poniżej znajdziecie to, czym chwali się producent.

foto: Prawdopodobnie były to najbardziej deszczowe dni w tym roku na Maderze ;) - prawdziwy poligon doświadczalny nowego Spectrala

Kiedy projektowano nowego Spectrala konstruktorzy zapytali o to, co bawi w jeździe rowerem ścieżkowym. Czerpiąc z unikalnego stylu jazdy Joe Barnesa oraz Dudes of Hazzard rozpoczęli poszukiwania idealnego połączenia przyczepności, kontroli ale przede wszystkim "zabawowości". Stworzyli rower wytrzymały, proszący wręcz, żeby wrzucić go w zakręty i gnać w dół. Miał być też łatwy w serwisie abyś mógł go sam pielęgnować i ustawić, a potem zapomnieć i skupić się na jeździe. Poszukiwano właściwego połączenia zawieszenia, geometrii i rozmiaru kół.


Zawieszenie
Canyon wykonał duży krok naprzód projektując zawieszenie do downhillowego Sendera i technologia ta znalazła odzwierciedlenie w Spectralu. Nowe krzywki zupełnie zmieniają położenie osi obrotu i ustawiają damper poziomo. W rezultacie, zawieszenie ma dać lepszą przyczepność i czułość a także odporność na przysiadanie przy pedałowaniu. Ma też zmniejszyć tendencję do usztywniania się przy hamowaniu. Wciąż jest gotowe byś skoczył w dół ścieżki i równie łatwo pozwoli wyjechać na jej początek.


Tradycja jest ważna, ale nie może stać na drodze postępowi. Nowe zawieszenie to odejście od kinematyki krzywek w starym Spectralu. Umożliwia zastosowanie dłuższego dampera o większym skoku oraz poprawia przekrok ramy dając możliwość montażu dłuższych sztyc teleskopowych co poprawia mobilność rowerzysty. Producent twierdzi, że nowa kinematyka zmniejsza obciążenia na łożyskach i wydłuża ich żywotność. Wysoka wartość anti-squat (odporność na przysiadanie przy pedałowaniu) poprawia efektywność pedałowania i w rezultacie przyspieszenie ale zwiększa cofanie korb przy ugięciu wahacza. Inżynierowie zbalansowali to zjawisko aby nie męczyć nóg na szybko powtarzających się wybojach. Duża odporność na blokowanie zawieszenia przy hamowaniu daje dużą kontrolę i trakcję kiedy ich potrzeba.


Zawieszenie - trzy fazy
Faza 1 - Czułość. Wzmocnienie sił na początku ugięcia pomaga aktywować sprężynę powietrzną dampera dając dużą czułość oraz reakcje na małe nierówności w punkcie SAGu.
Faza 2 - Stabilizacja. W połowie skoku zawieszenie zapewnia stabilne wsparcie dla rowerzysty bez utraty energii - dla lepszego pompowania i dokładnego wyboru linii.
Faza 3 - Progresja: Wzrost progresji pod koniec ugięcia zabezpiecza przed zamknięciem zawieszenia i daje poczucie większego skoku. Instalując redukcję komory powietrznej dampera można w jeszcze większym stopniu ustawiać poziom progresji.


Koła i opony
Debata, czy koła 29” są szybsze od 27,5 wciąż jest gorąca jednak rozmowa, które koło jest zwinniejsze jest mniej natężona. Skupiając się na kombinacji koło/opona Canyon doszedł do wniosku, że największego banana na twarzy będzie wywoływać połączenie 27,5” z oponą o szerokości 2,6”. Testowany w szkockim błocie pod jeźdźcami Dudes of Hazzard zestaw równoważy przyczepność zapewnianą przez szersze opony oraz szybszą reakcję kół mniejszej średnicy.

Platforma 27,5” zapewnia prędkość i stabilność jednak pozostaje łatwa w manewrowaniu w ciasnych, technicznych sekcjach. Użycie takiego koła pozwoliło zachować krótki tył roweru i zwinność bez upośledzania łatwości przetaczania się przez przeszkody. Koła 27,5” zdają się też odporniejsze, co jeszcze bardziej podkreśla naturę roweru - ustaw i zapomnij.

Dzięki nowoczesnym obręczom szerokości 30 mm, stanowiącym stabilną platformę dla szerokiej palety opon, decyzja, jaki rozmiar wybrać okazała się bardziej złożona. Opony 2,8” zapewniają dodatkową przyczepność i lepsze pochłanianie wstrząsów, ale również więcej ważą sprawiając, że precyzyjny wybór linii jest trudniejszy a cienkie ścianki boczne są elastyczne i bardziej podatne na przebicia. Decydując się na opony 2,6" zoptymalizowano przyczepność, masę i precyzję. Zapewniają lepszą przyczepność i trakcję dzięki większej powierzchnia styku ze ścieżką, mają też wytrzymalsze ścianki boczne które są mniej podatne na zginanie i nie dodają zbyt dużo masy.


Geometria
Jako nowoczesny rower ścieżkowy, nowy Spectral łączy długi przód z krótszym tyłem dla utrzymania dostatecznie dużego rozstawu osi co jest bezpieczne przy dużych prędkościach ale umożliwia też manewrowanie w ciasnych zakrętach. Jest krótszy niż rower wyścigowy tej klasy ale wciąż dostatecznie dług, żeby zapewnić odpowiedni poziom stabilności. Jeśli chodzi o długość przodu, Canyon zdecydował się na właściwy rozkład mas. Niski przekrok i obniżony suport poprawia manewrowość. Rzut środka ciężkości bikera w połączeniu z szerokością kierownicy 760 mm oraz krótkim mostkiem kierownicy uzupełnia pakiet cech wspierających równowagę i łatwość prowadzenia bez utraty zabawowości.


Rowery w rozmiarach S i XS mają jeszcze niższy przekrok i wysokość osi suportu. Dzięki temu niżsi riderzy mogą poprawić manewrowość i utrzymać niski środek ciężkości.

Integracja przewodów strujących
Wewnętrzne prowadzenie linek sterujących i przewodów hamulcowych chroni je przed zanieczyszczeniami i uderzeniami a jednocześnie zapewnia elegancki wygląd. Jednak obsługa tak zintegrowanego roweru jest trudniejsza i może powodować grzechotanie przewodów w ramie. Rozwiązaniem sytuacji, zarówno w Spectralach aluminiowych jak i carbonowych jest specjalna obudowa mieszcząca wszystkie przewody. Wykonana z wytrzymałego tworzywa ma oczywiste i bezpieczne kanały w których łatwo ułożyć przewody, łatwo je też wyjąć do serwisowania. Obudowa gładko łączy się z ramą, służąc jednocześnie jako ochraniacz ramy przed uderzeniami w przeszkody oraz wylatujące spod koła kamienie. Jest też tania w przypadku gdy trzeba ją wymienić.


Zintegrowany zacisk podsiodłowy
Canyon zintegrował zacisk podsiodłowy z ramą. Przełożenie go w okolice spojenia rury górnej i podsiodłowej tworzy estetyczne, pozbawione rantów gniazdo sztycy w ramie i składa się na wizerunek roweru zintegrowanego.


Koncepcja łożysk
Ażeby przetrwać kolejne sezony jazdy w błocie i pyle, rama wyposażona jest w całkowicie uszczelnione łożyska przemysłowe. Ponadto każda oś obrotu ma dodatkowe uszczelki X-ring, zapobiegające przedwczesnemu zużyciu wywołanemu penetracją wody i błota. Główna oś obrotu wahacza po stronie napędu wsparta jest niesymetrycznie podwójnym łożyskiem gdyż wahacz podczas pedałowania narażony jest na większe obciążenia od tej właśnie strony.


IPU
Opatentowany przez Canyona zespół Impact Protection Unit sprawdził się już w innych Canyonach i został zaimplementowany do Spectrala. Zapobiegając pełnemu obrotowi kierownicy chroni górną rurę ramy przed uderzeniami. Zastosowano jednak puste śrubki mocujące hamulec obrotu kierownicy. Jeśli siła przewyższy ustalone wartości, ułamią się nie uszkadzając ramy.


Materiał
Spectral dostępny jest w trzech wersjach: carbonowej, carbonowej z aluminiowym wahaczem i całkowicie aluminiowej. Po wyczerpujących testach w laboratorium uzyskał wyższą niż dotychczas kategorię odporności. Z Category 3 został przeniesiony do Category 4 czyli tej samej co Strive. Wewnętrzny system kategoryzacji Canyona przewyższa standardy branżowe, żeby gwarantować większą trwałość i odporność niż inne rowery w swojej klasie.

Spectral CF SLX (zastosowana w modelach: Spectral CF 9.0 SL oraz Spectral CF 9.0 LTD)
Full Carbon
Polegając na bogactwie doświadczeń i w rozwijaniu technologi włókien, całkiem węglowy Spectral jest nie tylko bardzo lekki, ale także skrajnie mocny, a układ laminacji formatek został wzmocniony w kluczowych miejscach. Zastosowanie pasm włókien węglowych, w odróżnieniu od tkanin pozwala układać materiał tak, żeby zachował siłę i optymalne parametry sztywności. Układ zależy od rodzaju włókna, kierunku ułożenia i ilości warstw w ramie. Jest też uzależniony od naprężeń, jakim musi w danym rejonie sprostać.


Spectral CF (zastosowana w modelach: Spectral CF 8.0, Spectral CF 9.0, Spectral CF 9.0 Pro)
CF /AL
Z węglowym przodem i wahaczem z aluminium serii 6066 odwzorowuje układ znany z Sendera CF. Wprawdzie waży nieco więcej niż CF SLX ale zapewnia lepszą wartość dla użytkowników chcących zakosztować walorów kompozytowego roweru.


Spectral AL (zastosowana w modelach Spectral AL 5.0, Spectral AL 6.0, Spectral AL 7.0)
Aluminium
Materiał używany od bardzo dawna do produkcji rowerów górskich, choć nieco cięższy to jednak stop 6066 jest sprawdzonym rozwiązaniem i zapewnia wyższą wartość.


Akcesoria
Boczny koszyk
Są tacy, którzy nie wyobrażają sobie roweru bez miejsca na bidon. Nowy wahacz Spectrala uniemożliwia zastosowanie standardowego rozwiązania, dlatego Canyon oferuje własny produkt do wszystkich ram w rozmiarze M i większym.

Eject System
Dla ram w rozmiarach S i XS Canyon wprowadził rozwiązanie Eject System - to dwa specjalne bidony o pojemności 400 ml każdy, przyczepiane się po bokach ramy.

Frame case
Bagażnik na dętkę, kanapkę, czy nabój CO2 - pozwala obniżyć masę wyposażenia noszonego na ciele jadącego, ale także obniża środek cięzkości dla poprawienia kontroli nad rowerem. Specjalne otwory na ramie pozwalają zamontować go do ramy Spectrala.


Design
Zespół roku
Prosty. Precyzyjny. Dynamiczny. To, jak wygląda rower jest fundamentem jego działania. Wygląd i działanie muszą ze sobą współdziałać. Niełatwo jest jednak odnaleźć równowagę pomiędzy tą dwójką, ale zastosowanie odpowiedniej formy dla optymalnego działania jest zadaniem postawionym przed projektantami.
Iskra twórcza każdego z projektów pochodzi z fabrycznego biura projektowego. W 2017 roku, Canyon został uhonorowany prestiżową nagrodą Red Dot w kategorii „Zespół projektowy roku” i może poszczycić się tym wyróżnieniem jako pierwszy producent rowerowy na świecie.


SPECYFIKACJA




Dodano: 2017-12-13

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki, Rafał Czarkowski. Zdjęcia: Boris Beyer, www.ehrit.de, Stefan Simak

Tagi: canyon, 2018

Reklama


Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rowery wszechgórskie

Duże koło dla juniora

Maratony MTB Ultra