Kiedy Canyon zabrał się za opracowywanie nowego ultraroweru na bazie Nerva XC ukuł motto jakie miało przyświecać projektantom: „eliminować słabości bazując na przewagach”.

Dlatego nowa konstrukcja miała się opierać na znanej już i przetestowanej konstrukcji tylnego trójkąta. Jego modyfikacje miały objąć poprawione antysprężanie wahacza i lepszą podatność, żeby udoskonalić właściwości podjazdowe bez pogarszania łatwości kierowania i bezpieczeństwa na zjazdach. Dla poprawy przyspieszanie na podjazdach, zredukowano masę ogólną ramy do 1900 g choć koniec końców przewyższa ona sztywnością wersje z metalu. Było to możliwe dzięki zastosowaniu włókna węglowego i konstrukcji monocoque. Monolityczny tylny trójkąt wykorzystuje elastyczność materiału dzięki której łożysko tylne wahacza jest zbędne. Według badań jakie przeprowadził Canyon wynika jak wielkie przeciążenia skrętne występują w wahaczu w którym za główną osią obrotu jest dodatkowy punkt obrotu. Jednocześnie okazało się że obraca się on zaledwie o 3,5°! Teoretycznie giętkie rurki podsiodłowe wahacza pracują jak resor piórowy wymagają pewnej siły do pokonania elastyczności. I to stało się tematem badań przeprowadzonych przez Canyona. Jak się okazało zaledwie 0,5% sił potrzebnych do wyginania wahacza pochłania Flex Pivot. Siły potrzebne do przełamania oporu inteligentnie zaprzęgnięto do złagodzenia krzywej wzrostu twardości zawieszenia w zależności od ugięcia uzyskując praktycznie liniowy jej przebieg. Było to tym łatwiejsze że damper ściskany jest z przez górną i dolna część wahacza co umożliwiło projektantom dopracować charakterystykę ugięcia do założeń. Prototypowy wahacz o geometrii skopiowanej z Canyona Nerve XC miał przykręcone węglowe elementy i w ten sposób testowano różne twardości i sprężystości oraz przeprowadzano optymalizację.
Wahacz obraca się dzięki skośnym łożyskom maszynowych na aluminiowych osiach średnicy 12 mm, górna wspiera lekki (125 g) monolityczny rocker ze stopu al 7075 dzięki któremu wyciśnięto z zawieszenia węglowego Nerwusa 120 mm skoku.

Test
Krótki test jaki przeprowadziliśmy w czasie ISPO na świetnych trasach Demo Day pozwolił dowiedzieć się że ten niezwykle lekki pojazd zachowuje umiar jeśli chodzi o pompowanie na podjazdach. Ale na gładkich trasach niezbędne jest posłużenie się regulatorem platformy zamontowanego Foxa. Bardzo długi przód roweru nie przykleja przedniego koła do gruntu i na paskudnie stromych odcinkach Canyon wymaga silnego ugięcia ciała w przód i pracy dla utrzymania prostolinijnego kierunku. Na umiarkowanie stromych ścieżkach podjeżdża bajecznie ze względu na masę i pozytywne w XC ułożenie środka ciężkości. Zawieszenie pozostaje aktywne. Na zjazdach Canyon daje do zrozumienia że dałby radę jechać szybciej. Rower jest żwawy w zakrętach i podczas agresywnej jazdy wymaga sporych umiejętności i żelaznych nerwów. Geometria roweru nosi silny stygmat cross country. Kąty są raczej strome, odległość pomiędzy osiami suportu i kół bardzo mała, a suport dość wysoko. To oraz masa 10,8 kg, bliższa raczej pucharowemu ścigaczowi XC niż rowerowi szlakowo ściezkowemu sprzyjają pewnej niespokojności i nawet szeroka na ponad 700 mm kierownica nie mityguje żywiołowego temperamentu Nervusa. Na zjazdach trzeba panowac nad prędkością ultra lekki rower nie jest królem stabilności. Rwie się do lotu ale nawet minimalne zachwianie w wybicu skutkuje zimnym potem w locie i krzywymi lądowaniami. W tego typu maszynach potrzebne jest „wjeżdżenie” w geometrię i bardzo skrupulatne dopasowanie parametrów ciśnienia w damperach i oponach, żeby rower lepił się do trasy.

Podsumowanie
Canyon Nerve CF to jeden z przedstawicieli niemieckiej szkoły budowania rowerów ultralekkich ze skokiem większym niż 110 mm. Przeznaczone są one dla dla poszukujących większego komfortu i marginesu bezpieczeństwa amatorów maratonów. Rower niezwykle dzielny i wygodny na trasach XC ale wymagający znacznej uwagi na trudniejszych szlakach.

Więcej rowerów na 2013 znajdziecie w październikowym numerze bB.

Dodano: 2012-09-28

Autor: Tekst i zdjęcia: Miłosz Kędracki

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory