Tendencja w budowaniu tras XC jest prosta - mają one wyłonić najlepszych zawodników zarówno pod względem fizycznym jak i technicznym. Właśnie dlatego mają bardzo trudne techniczne sekcje i żeby im sprostać to sprzęt na jakim ścigają się zawodnicy musi posiadać pozornie wykluczające się parametry.


Marka Cannondale stworzyła maszynę do XXC, czyli do najtrudniejszych tras znanych z Pucharu Świata. Chociaż nowy Scalpel-Si należy do ścisłej czołówki najlżejszych ram w tej kategorii na świecie, to na nic byłby jego potencjał, gdyby reszta roweru nie nadążała za jego lekkością. Si, czyli System Integration to zarówno technologia, jak i filozofia, która dba, by cały rower działał bezbłędnie na najwyższych obrotach, tak jak tego oczekują zawodnicy. W brutalnym świecie współczesnego XC, w którym nie ma miejsca na słabości i błędy, trakcja i zwinność są kluczowe. Drobny uślizg czy niepotrzebna walka o utrzymanie się w siodle mogą oznaczać utratę pozycji lidera i spadek na tyły stawki. Powszechnie znanym sposobem jest krótki tylny trójkąt, o który jednak trudno w przypadku rowerów z kołami w rozmiarze 29 cali, a tym bardziej z pełnym zawieszeniem. Dlatego Cannondale stworzył Ai, Asymmetric Integration (Asymetryczna Integracja), oznacza to, że napęd, a w zasadzie korba, jest odsunięta od osi roweru o 6 mm na zewnątrz. Uwalnia się mnóstwo przestrzeni dla tylnej opony, co umożliwiło zaprojektowanie najkrótszego tylnego trójkąta w rowerach XC. Ten system pozwala na zastosowanie napędu 2x, bez żadnego uszczerbku przestrzeni dla tylnej opony. Cannondale symetrycznie zaplótł tylne koło, z równym naciągiem szprych po każdej stronie, dzięki czemu jest sztywniejsze. Scalpel-Si posiada nowoczesną geometrię, która nazywa się OutFront. To kombinacja płaskiego kąta główki, nietypowego offsetu widelca oraz długiego przedniego trójkąta ramy, które razem dają zwinność godną rasowego roweru XC oraz stabilność i pewność na zjazdach. To nie wszystkie nowinki Scalpela. Nawet w profesjonalnym XC sztyce regulowane nie są rzadkim zjawiskiem. Cannondale posiada miejsce na baterię Shimano Di2 ukryte w górnej rurze przedniego trójkąta, tuż przed mocowaniem tłumika. Dzięki temu można korzystać ze sztycy regulowanej z wewnętrznym prowadzeniem linki i zyskać przewagę na technicznych zjazdach.


W kolekcji marki znalazły się aż cztery modele oparte na ramie z włókna węglowego, jeden aluminiowy oraz dwa modele przeznaczone dla pań. Tak wygląda filozofia Cannondale, znając ich podejście do technologii i jakości działania pozostałych modeli jesteśmy pewni, że Scalpel-Si będzie niezwykle udanym modelem.

Dodano: 2016-05-05

Autor: Tekst: bikeBoard (KCh)

Tagi: Cannondale

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory