Piasta Shimano Nexus Inter-8
Przedstawiciel: R&P Pawlak, tel. (0-61) 878-73-35, www.shimano.com

Cena:
piasta 487 zł (SG-8R20), 495 zł (SG-8R20 VS)
klamko-manetka 125 zł (SB-8S20), 141 zł (ST-8S20)
hamulec rolkowy tył 129 zł (26 zł komponenty do hamulca rolkowego)
Masa: 1750 g

Ciężko to uwierzyć, ale prawda jest taka, że dla sporej części ludzkości posługiwanie się klasycznymi przerzutkami stanowi nie lada wyzwanie. W którą stronę kręcić? Co i kiedy naciskać? Jak dobierać biegi? Jaki z przodu, a jaki z tyłu? Horror, tym większy im więcej przełożeń jest do dyspozycji. A gdy dodamy jeszcze do tego konieczne do prawidłowego działania napędu dbanie o jego higienę, to można dojść do wniosku, że zmiana biegów w rowerze to wynalazek tylko dla wybranych. Jednak z drugiej strony nawet Ci mniej zaawansowani rowerzyści mają prawo do korzystania z dobrodziejstw techniki ułatwiających jazdę na rowerze. Aby pogodzić te pozornie sprzeczne dążenia, Shimano stworzyło Nexus - grupy osprzętu do użytkowania rekreacyjnego, których sercem są piasty z wewnętrzną zmiana biegów. W dotychczasowej ofercie znajdowały się piasty 3, 4 i 7 biegowe, ale w tym roku dołączył do nich nowy 8-biegowy model Inter-8.

BUDOWA
Piasta Inter-8 oferowana jest w dwóch wersjach: z hamulcem rolkowym SG-8R20 oraz do v-brake'ów SG-8R20 VS. Można ją stosować do każdego rodzaju kół, konieczna jest tylko obręcz z 36 otworami. Szerokość haków tylnego widelca musi wynosić 135 mm, czyli standardowo dla większości współczesnych ram MTB i trekkingowych, w innym przypadku tej piasty nie da się zamontować. Na piastę można założyć zębatki o wielkości od 16 do 23 zębów, co daje dużą swobodę w doborze przełożenia stałego. Do sterowania piastą oferowane są dwa rodzaje dźwigni: klamkomanetki z cynglową (ST-8S20) i obrotową (SB-8S20) zmianą biegów.

TEST
W przypadku piast z wewnętrzną zmianą biegów bardzo istotny jest dobór przełożenia stałej przekładni: tarcza suportu - zębatka wolnobiegu. Inter-8 oferuje osiem biegów o ponad 300% różnicy między najbardziej miękkim a najtwardszym przełożeniem (u Rohloff różnica ta wynosi 525% a klasyczny napęd 48-38-28T x 13-34T daje 450%). Jednak dobór przełożenia wstępnego decyduje jaki charakter będzie miał napęd jako całość (przełożenie stałe + przełożenie piasty) - bardziej rekreacyjny czy bardziej sportowy. My testowaliśmy piastę na rowerze o kołach 26" i przy przełożeniu wstępnym 34x16T. Od strony mechanicznej piasta działa bez zastrzeżeń, wymaga jednak bardzo starannej i dokładnej regulacji! Biegi zmieniają z pewnym opóźnieniem, ale za to z "kulturą" porównywalną tylko w najwyższymi grupami klasycznego osprzętu. Dzieje się tak również podczas pracy pod obciążeniem, dlatego rowerem wyposażonym w taką piastę można też "powalczyć" w terenie. Niewątpliwą zaletą w stosunku do napędów klasycznych jest możliwość zmiany biegów podczas postoju. np. na światłach gdy zapomnieliśmy tego zrobić wcześniej. Przekręcamy manetkę i już.

Dodano: 2004-03-31

Autor: Tekst: Paweł Kisielewski, zdjęcia: arch. Shimano

Tagi: trekking, Shimano, koła, napęd, Nexus, City, test

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rasowe ścigacze za 11k
Orbea Avant M30 Team
Merida Scultura 5000 Disc
Cannondale 2018: Jekyll i Trigger
7 najczęstszych błędów w treningu amatorów
Kardiologiczne badania podstawowe
44 strony przygody!