Piasta Shimano Nexus Inter-8
Przedstawiciel: R&P Pawlak, tel. (0-61) 878-73-35, www.shimano.com

Cena:
piasta 487 zł (SG-8R20), 495 zł (SG-8R20 VS)
klamko-manetka 125 zł (SB-8S20), 141 zł (ST-8S20)
hamulec rolkowy tył 129 zł (26 zł komponenty do hamulca rolkowego)
Masa: 1750 g

Ciężko to uwierzyć, ale prawda jest taka, że dla sporej części ludzkości posługiwanie się klasycznymi przerzutkami stanowi nie lada wyzwanie. W którą stronę kręcić? Co i kiedy naciskać? Jak dobierać biegi? Jaki z przodu, a jaki z tyłu? Horror, tym większy im więcej przełożeń jest do dyspozycji. A gdy dodamy jeszcze do tego konieczne do prawidłowego działania napędu dbanie o jego higienę, to można dojść do wniosku, że zmiana biegów w rowerze to wynalazek tylko dla wybranych. Jednak z drugiej strony nawet Ci mniej zaawansowani rowerzyści mają prawo do korzystania z dobrodziejstw techniki ułatwiających jazdę na rowerze. Aby pogodzić te pozornie sprzeczne dążenia, Shimano stworzyło Nexus - grupy osprzętu do użytkowania rekreacyjnego, których sercem są piasty z wewnętrzną zmiana biegów. W dotychczasowej ofercie znajdowały się piasty 3, 4 i 7 biegowe, ale w tym roku dołączył do nich nowy 8-biegowy model Inter-8.

BUDOWA
Piasta Inter-8 oferowana jest w dwóch wersjach: z hamulcem rolkowym SG-8R20 oraz do v-brake'ów SG-8R20 VS. Można ją stosować do każdego rodzaju kół, konieczna jest tylko obręcz z 36 otworami. Szerokość haków tylnego widelca musi wynosić 135 mm, czyli standardowo dla większości współczesnych ram MTB i trekkingowych, w innym przypadku tej piasty nie da się zamontować. Na piastę można założyć zębatki o wielkości od 16 do 23 zębów, co daje dużą swobodę w doborze przełożenia stałego. Do sterowania piastą oferowane są dwa rodzaje dźwigni: klamkomanetki z cynglową (ST-8S20) i obrotową (SB-8S20) zmianą biegów.

TEST
W przypadku piast z wewnętrzną zmianą biegów bardzo istotny jest dobór przełożenia stałej przekładni: tarcza suportu - zębatka wolnobiegu. Inter-8 oferuje osiem biegów o ponad 300% różnicy między najbardziej miękkim a najtwardszym przełożeniem (u Rohloff różnica ta wynosi 525% a klasyczny napęd 48-38-28T x 13-34T daje 450%). Jednak dobór przełożenia wstępnego decyduje jaki charakter będzie miał napęd jako całość (przełożenie stałe + przełożenie piasty) - bardziej rekreacyjny czy bardziej sportowy. My testowaliśmy piastę na rowerze o kołach 26" i przy przełożeniu wstępnym 34x16T. Od strony mechanicznej piasta działa bez zastrzeżeń, wymaga jednak bardzo starannej i dokładnej regulacji! Biegi zmieniają z pewnym opóźnieniem, ale za to z "kulturą" porównywalną tylko w najwyższymi grupami klasycznego osprzętu. Dzieje się tak również podczas pracy pod obciążeniem, dlatego rowerem wyposażonym w taką piastę można też "powalczyć" w terenie. Niewątpliwą zaletą w stosunku do napędów klasycznych jest możliwość zmiany biegów podczas postoju. np. na światłach gdy zapomnieliśmy tego zrobić wcześniej. Przekręcamy manetkę i już.

Dodano: 2004-03-31

Autor: Tekst: Paweł Kisielewski, zdjęcia: arch. Shimano

Tagi: trekking, Shimano, koła, napęd, Nexus, City, test

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1