W ciągu blisko już siedemnastu lat uczyliśmy się, jak testować rowery. Zdecydowanie polegamy na testach polowych, prowadzonych w adekwatnym do przeznaczenia a także klasy terenie i realizujemy je przy pomocy członków naszego teamu testowego. Choć opisy wrażeń z jazdy tworzone są przez bardzo doświadczonych i odpowiedzialnych ludzi, a teksty, które czytacie, budowane są z kilku relacji wieloosobowego grona testerów, zdajemy sobie sprawę, że - oprócz ogromnego ładunku obiektywizmu - mogą przemycać subiektywne ziarno. To dlatego redaktorzy prowadzący dany test przedstawiają się, a ich biosy charakteryzują ambicje, osiągnięcia i ulubiony styl jazdy.

Dla obiektywizacji opisu, bikeBoard stosuje unikalny w skali globalnej system pomiarowo-porównawczy, realizowany w redakcyjnym laboratorium. Badań nie zlecamy na zewnątrz dla powtarzalności wyników i pełnej kontroli procesu testowego. Jego formuła była doskonalona przez wiele lat tylko i wyłącznie pod kątem oceny właściwości trakcyjnych rowerów. Nie prowadzimy badań nad wytrzymałością materiałową, nie porównujemy próbek dla celów technologiczno-produkcyjnych, interesuje nas jedynie ocena walorów przydatnych rowerzyście, a nie np. technologowi produkcji. Od tego wydania wprowadzamy całkiem nowe „funkcjonalności”, pozwalające jeszcze lepiej, dokładniej i bardziej transparentnie porównywać testowane przez nas rowery. Badamy sztywność a od tego numeru prezentujemy wyniki tych pomiarów wyrażone w jednostkach SI - N/m. Poznanie prezentowanych danych pozwala na szerszą i bardziej dogłębną interpretację testu. Wyciągnięcie poprawnych wniosków jest możliwe tylko po zapoznaniu się ze wszystkimi aspektami. To nie jest proste, ale każdą z „warstw” możesz potraktować osobno. Jeśli jakaś procedura wydaje Wam się niejasna zawsze możecie odwołać się do szczegółowych opisów, które umieszczone są TUTAJ. Jeśli i to nie pomaga skontaktujcie się redakcją. Będzie nam bardzo miło Was usłyszeć.


1. Zastosowany wykres radarowy pozwala na porównanie wielu parametrów wpływających na ocenę końcową. Im większy obszar niebieski tym lepiej.

2. Wynik podajemy w N/m im większa wartość tym sztywniejszy jest badany element roweru.

3. Dane pomiarowe, które zbieramy, są unikatowe. Jesteśmy jedynym magazynem rowerowym na świecie, który wprowadził porównania tych parametrów jako standard procedury testowej. Od dwóch lat mierzymy wszystkie rowery, jakie przechodzą przez naszą redakcję. W ten sposób stworzyliśmy sporą bazę porównawczą, która pozwala nam odnosić wyniki testowanego roweru do modeli o podobnym przeznaczeniu i poziomie cenowym. Z naszej bazy wybieramy próbkę referencyjną - minimum trzy podobne rowery, wymienione poniżej wykresów. Z ich pomiarów wyliczamy wartości średnie. W procentach podajemy odchylenie od średniej. Wartość dodatnia w % - lepiej od średniej, ujemne procenty - gorzej od średniej. Gdy wartości są zielono-dodatnie oznacza to, że element jest sztywniejszy niż w próbce referencyjnej. Gdy widzimy kolor czerwony i ujemne wartości oznacza to, że sztywność testowanego roweru jest mniejsza.

4. Wyższa wartość wskazuje na lepszą precyzję sterowania i przewidywalność w trakcie zakręcania. Jest też komponentem sztywności suportu. Do szczegółowych procedur testowych kierujemy w pkt. 12.

5. Im wyższa wartość tym lepsza odporność tyłu ramy na wygięcia spowodowane pedałowaniem.
ale nasze testy dowiodły większą istotność precyzji wyjścia z zakrętu. Nasze doświadczenia z testów HT wskazują że wyższa sztywność może odbijać się na komforcie. Do szczegółowych procedur testowych kierujemy w pkt. 12.

6. Im wyższa wartość tym lepsza odporność ramy na wygięcia spowodowane pedałowaniem.
Do szczegółowych procedur testowych kierujemy w pkt. 12.

7. Jednoczesne badanie sztywności całego układu sterowania rowerem: Główki, Widelca i przedniego Koła. Określa precyzję prowadzenia roweru. Im większa wartość tym lepiej. Analizując wyniki sztywności poszczególnych składowych można wnioskować, która z nich ma największy wpływ na tę cechę. Do szczegółowych procedur testowych kierujemy w pkt. 12.

8. Boczna sztywność kół ma wpływ na precyzję sterowania i efektywność napędzania roweru. Zależy od sztywności obręczy, a jeszcze bardziej od jakości zaplecenia i naprężenia szprych. Im większa wartość tym lepiej bo trudniej odchylić koło na bok. Nasze badanie dotyczy konkretnych egzemplarzy testowych, inne mogą wykazywać jednostkowo zupełnie inne parametry - lepsze i gorsze. Do szczegółowych procedur testowych kierujemy w pkt. 12.

9. Wszystkie rowery testowane w bB mierzymy po swojemu i w taki sam sposób. Dzięki temu wyniki zawsze można do siebie porównywać. Do szczegółowych procedur testowych kierujemy w pkt. 12.

10. Sami ważymy testowany egzemplarz roweru, w rozmiarze podanym przy schemacie geometrii. Najczęściej im bardziej zielono tym lepiej, ale warto odnieść się do przeznaczenia i sztywności. Rower ważony jest bez pedałów. Ramę ważymy z hakiem tylnej przerzutki, a w przypadku ram amortyzowanych - bez dampera. Masa kół dotyczy kompletu gotowego do jazdy, z zaciskami (sztywne osie stanowią elementy amortyzatora lub ramy), kasetą, ogumieniem i tarczami hamulcowymi.

11. Masę roweru, jego ramy i kompletu kół porównujemy do średniej referencyjnych rowerów z naszej bazy danych.

12. Kieruje do zakładki testy/jak testujemy na naszej stronie internetowej, gdzie opisujemy wszystkie szczegóły stosowanych przez nas procedur testowych i pomiarowych. Bez skanera można do nich trafić TUTAJ

13. W naszej skali „4” jest oceną neutralną - „Udany” - oznacza przyzwoity poziom działania. „5” oznacza wybitne cechy co określa ocena „Świetny”. „6” to „Arcydzieło”. „3” określa dobry sprzęt w którym dopatrzyliśmy się uchybień. W działaniu oznacza to nadal poziom przyzwoity, ale negatywne cechy mają istotny wpływ na użytkowanie. Takie rowery i działanie określamy jako „Fajne”. „2” to poziom „Taki sobie”, z ewidentnymi niedociągnięciami, praktycznie jest to najniższa ocena, przy której warto jeszcze rozważać zakup takiego roweru. „1” to rower lub jego działanie ewidentnie „Złe”. Ważnym zastrzeżeniem jest to, że oceniając rowery porównujemy je tylko do podobnych im przeznaczeniem, klasą i ceną. Dlatego „świetnym” rowerem może być zarówno rower za dwa, jak i dwadzieścia tysiaków. Każdy w swojej klasie.

14. Z aktualnych kolekcji wybieramy modele będące bezpośrednią konkurencją dla modelu testowanego. Na podstawie danych producentów wypisujemy najistotniejsze różnice względem roweru testowanego. Modele porównywalne najczęściej nie wchodzą w skład rowerów referencyjnych. Te ostatnie testowaliśmy i badaliśmy.

Dodano: 2014-01-22

Autor: Tekst: bikeBoard

Tagi: test

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Niejasna przyszłość roweru

Nowy wymiar treningu

Moc „ludzi z żelaza”

Młodzi gniewni polskiego XC… rok później