Kobiety różnią się od mężczyzn – nie ma tutaj dyskusji. W rowerowej świadomości funkcjonuje stwierdzenie o tym, że porównując kobiety do mężczyzn o podobnym wzroście – tułów u pań jest krótszy niż u panów, a nogi dłuższe. Dotarliśmy jednak do badań aerospace medical research laboratory przeprowadzonych na 1331 żołnierkach w 1979 r. Konkluzją jest to, że nie ma znaczących różnic w proporcjach budowy ciała, które mogłyby mieć wpływ na różnice w wyposażeniu żołnierek i żołnierzy.*

Jednak typowo damskie ramy proponowane są z krótszą górną rurą (wyznacza to parametr nazywany w bB „długość ramy” albo „reach” w materiałach anglosaskich), często pociąga to za sobą inne zmiany geometryczne. W rowerach typowo damskich zazwyczaj ramy są wyższe (stack) dla lepszego dopasowania do potrzeb długonogich kobiet.
Producenci często proponują też mniejszy kąt główki, przekładający się na spokojniejsze sterowanie, ale mający także wpływ na zmniejszenie parametru „długość ramy” – co wynika z trygonometrii. Przechodząc od samej ramy do budowy całego roweru, kolejną istotną różnicą w kobiecej anatomii jest szerokość ramion. Kobiety są z reguły węższe w barkach, to pociąga za sobą potrzebę korzystania z węższej, czy w przypadku szosy – płytszej, kierownicy. Trzeba przecież dosięgnąć do klamek i pewnie prowadzić rower. I wreszcie jest jeszcze wzrost – wiele męskich modeli jednośladów jest nieosiągalnych dla niższych kobiet ze względu na brak małych rozmiarów ramy.

CZAS NA WNIOSKI
Na każdym rynku rządzą popyt i podaż. Producenci proponują to, co klienci (klientki) są skłonni kupować. Z kolei ci drudzy (te drugie) wybierają spośród tego, co na rynku jest dostępne. Wiele marek proponuje modele dla kobiet, ale tylko do pewnego pułapu cenowego. Im wyższa półka, tym mniejszy wybór. Część z tych rowerów to tak naprawdę mniejsze i inaczej pomalowane wersje męskich ram, uzupełnione o komponenty dla kobiet – inne siodło czy węższą kierownicę. Są producenci, którzy na podstawie własnych doświadczeń tworzą od zera rowery dla kobiet. Wiemy jednak dobrze, że ścigające się dziewczyny szukają maszyny o racingowym charakterze, podczas gdy część damskich wersji to modele mniej agresywne, o łagodniejszych kątach, a to niekoniecznie odpowiada zawodniczkom.
W przypadku nieco mniej zaawansowanych użytkowniczek teoria głosi, że skoro rower jest dla dziewczyny, to ma być taki, by jej odpowiadał. Ale praktyka pokazuje, że te rzadko wybierają swój rower same. Zawsze pojawi się chłopak, mąż, kolega, pan ze sklepu rowerowego – ktoś, kto doradzi. Czy dobrze? Niekoniecznie.
Nie zawsze niska rowerzystka powinna wybrać najmniejszy rozmiar, nie zawsze damski będzie lepszy od męskiego. Ważne są nasze odczucia. Nie chcę tu głosić zbyt bojowych haseł, ale… dziewczyny, próbujmy i decydujmy same, nie dajmy sobie wmówić, co jest dla nas lepsze!
W naszym artykule prezentujemy kobiece modele rowerów wraz z informacją, czym różnią się od męskiego odpowiednika.

HARDTAILE
Najliczniejszą ofertę rowerów dla kobiet stanowią hardtaile. Większość z nich to jednak stosunkowo niedrogie modele z charakterystycznie ukształtowaną ramą. Nie ulega wątpliwości, że rowery te zostały od początku do końca specjalnie zaprojektowane z myślą o kobietach, jednak trudno nazwać je sportowymi. Cube Access WLS, Fuji Addy, Kross Lea, Liv Tempt, Merida Julie, Romet Jolene, Scott Contessa Activ, Specialized Jett i Jynx czy Trek Cali i Skye to tylko wybrane przykłady.

Rowery ze sportową geometrią i osprzętem umożliwiającym poważne ściganie można znaleźć w kolekcjach tylko kilku producentów, tj. Cannondale, Canyon, Cube, Rose, Specialized i Trek.

Scott Contessa Scale


Fuji Addy


Trek Procaliber 9.7 WSD


Canyon Grand Canyon AL SX 9.9 WMN


SZOSA
Z naszego przeglądu wynika, że najbardziej różnorodna oferta rowerów kobiecych czeka na na miłośniczki asfaltu. W tym przypadku firmy oferują nierzadko po kilka modeli o różnym charakterze, a każdy w różnych wersjach osprzętowych, co tworzy szerokie spektrum wyboru. Co najważniejsze, dużo z nich kobiecymi jest nie tylko za sprawą malowania, ale też geometrii (...)

Cannondale Super-Six Evo women


Liv Envie Advanced 1+

Fuji Supreme


Scott Contessa Speedster

Specialized Amira

Trek Domane WSD


FULLE
Nie ma co ukrywać, że rowerów z pełną amortyzacją sprofilowanych specjalnie dla Pań nie ma dużo. Można je znaleźć w kolekcjach Cannondale, Canyon, Cube, Liv, Scott, Specialized i Trek, jednak większość z nich to modele identyczne z męskimi, zarówno jeśli chodzi o ramę jak i jej geometrię (...)

Liv Hail


Specialized Women's Carbon



Cały artykuł o rowerach dla kobiet znajdziecie w bikeBoard 5/2017 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie


*/http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a074807.pdf

Dodano: 2017-05-18

Autor: Karolina Furlepa, Paweł Kisielewski, foto: Bontrager

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

29” z dużym skokiem

e-Bike

Yeti SB5.5 Carbon
Specialized Epic – Generacja Z
KTM Myroon 29 Master
GT Zaskar Carbon 29 Expert
Whyte T130C Works
Giant Reign 2 LTD
Trek Powerfly FS