Do zadowalających wyników wiedzie długa i ciężka droga, lecz są takie rowery, na których można sobie ją troszeczkę skrócić. Kross B9 bezapelacyjnie do nich należy.

Rama
Zdecydowanie najważniejszym atutem tego roweru jest rama wykonana z włókna węglowego, która wygląda rewelacyjnie. Wystarczy spojrzeć na łuki przy rurze podsiodłowej. Palce lizać! Poza urodą, szczyci się poszerzaną sterówkę, suportem przygotowanym na łożyska typu Press-fit oraz mocowaniem hamulca w systemie Post Mount. Ma to nie tylko wpływ na jakość jazdy, ale także świadczy o klasie i zaawansowaniu technologicznym produktu. Redakcyjna waga pokazała 1420 g i dla rozmiaru L jest to naprawdę świetny wynik. Niska masa ramy idzie w parze z obłędną sztywnością, którą potwierdziły pomiary w naszym laboratorium. Wyniki wskazują na to, że Kross z kołami 29’’ może konkurować z car-bonowymi rowerami 26’’ topowych producentów!

Dla przykładu, testowany w numerze 5#2012 Cube Reaction GTC wykazał się niemalże identyczną jak B9 sztywnością główki, a Scott Scale 29 z tego samego testu uzyskał wynik o prawie połowę gorszy przy badaniach ogona.

Osprzęt
Zastosowane komponenty są ekonomiczne. Należy jednak pamiętać o cenie tego roweru, której główną część płacimy za ramę. Napęd został skompletowany z komponentów Shimano Deore. Uzupełnienie ich tylną przerzutką XT ma głównie wpływ na morale właściciela, ponieważ kultura pracy całego napędu nie uległa diametralnej zmianie. Zakres przełożeń jest optymalny do prezentowanego przez rower przeznaczenia. Jakość zmiany biegów pozostaje na dobrym poziomie, choć w grubszym błocie łańcuch może się lekko pogubić. Do wybierania nierówności z przodu został powołany masywny Rock Shox TK32 ze stalową rurą sterową, który zresztą dzięki niej bardzo dobrze wypadł w teście sztywności. Pod względem pracy nie należy spodziewać się cudów, choć działa przyzwoicie, dzielnie wybierając większe nierówności. Manetka na kierownicy jest bardzo przydatna, jednak widelec nie blokuje się całkowicie, zaledwie tłumiąc mocne szturmy. Koła zaplecione na piastach Shimano i obręczach WTB są znacząco lekkie jak na tę klasę roweru. Zdecydowanie pomagają przy szybkim przyspieszaniu. Ich sztywność nie odbiega od podobnych kół innych producentów, przy mocnych naciskach ze strony rowerzysty da się odczuć pewną wiotkość. Kross w tym modelu zdecydowanie zaoszczędził na hamulcach. Są po prostu słabe. Przy agresywnych zjazdach trzeba na nie uważać, ponieważ mogą nie wystarczyć do mocniejszych dohamowań. Wspornik siodła o szerokości 31,6 mm dokłada swoje trzy grosze do ogólnej sztywności, marnując sporo z potencjału amortyzacyjnego ramy.

Jazda
Geometria Krossa jest bardzo sportowa. Górna rura, mająca 600 mm długości, została dodatkowo wydłużona długim mostkiem, dzięki czemu pozycja jest mocno pochylona do przodu i kręgosłup nie jest obciążony odbieraniem wstrząsów. Stosunkowo mały kąt rury pod-siodłowej sprzyja jeździe na twardych przełożeniach. Jadąc asfaltem po zablokowaniu widelca i pedałowaniu na stojąco można się poczuć jak na szosówce. Serio. Duże i lekkie koła zdecydowanie sprzyjają temu efektowi. Na podjazdach B9 radzi sobie wzorowo. Jest bardzo dynamiczny i nawet pół obrotu korbą sprawia, że katapultuje się do przodu z prędkością błyskawicy. Przednie koło jest dociążone, wskutek czego przód roweru praktycznie w ogóle się nie podnosi. To ważne, jeżeli zwrócimy uwagę na fakt, że przy mocnym szarpaniu w pozycji stojącej tylne koło podskakuje na nierównościach. Trakcja opon jest pierwszorzędna, można zapomnieć o uślizgach tylnego koła, nawet na mokrej glinie. Przy większych prędkościach rower jest bardzo spokojny i należy go pochwalić za dużą stabilność. Zakręty nie są najlepszą stroną B9, ciężko jest na nim energicznie skręcać niezależnie od szybkości. Można obwiniać za to m.in. niską wartość kąta główki lub długi mostek. Sytuację delikatnie ratuje szeroka kierownica, która dodaje precyzji w skręcaniu oraz opony, które - mimo małej szerokości - trzymają się gruntu świetnie.

Podsumowanie
Ten osesek rodzimego producenta już kilka razy wprowadził na podium najważniejszych zawodów w Polsce jadących na nim zawodników. Krossa B9 poleciłbym osobom, które mają ograniczony budżet, a pragną mieć rower do ścigania z prawdziwego zdarzenia. Jego priorytetem są dynamika i podjazdy. Najważniejsza w tym rowerze jest rama, która ma nieco odświeżoną geometrię, ale i większą masę w stosunku do tej z modelu B+, lecz trzeba pamiętać, że różni je aż 14 tysięcy złotych! Rower stanowi genialną bazę do dalszej rozbudowy, w której na pierwszy ogień zdecydowanie powinny pójść hamulce, a następnie otyły amortyzator. Po takich zabiegach droga może prowadzić jedynie na podium.

Specyfikacja techniczna:

Kross Level B9
cena: 5999 zł

Rama: carbon
Rozmiary: M, L, XL
Rozmiar testowany: L - 490 mm
Baza kół: 1125 mm
Długość tylnego widelca: 440 mm
Długość górnej rury: 615 mm
Wysokość osi suportu: 305 mm
Kąt główki ramy: 69°
Kąt rury podsiodłowej: 71,5°
Masa kompletnego roweru: 11 850 g*
Masa ramy: 1420 g
Masa przedniego koła: 1970 g
Masa tylnego koła: 2620 g
Skok amortyzacji: przód - 100 mm
Przedni widelec: Rock Shox XC 32 TK Solo Air 29”, stalowa rura sterowa (2110 g)
Piasty: Shimano HB/FH-RM66
Obręcze: WTB Speed Disc i19 29”
Opony: Schwalbe Rocket Ron Performance 29x2.1” (540 g, dętka 180 g)
Korby: Shimano Deore FC-M590-10 42-32-24 (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano Deore SM-BB51 (68 mm)
Kaseta: Shimano Deore CS-HG62 (11-36) 10-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG54
Przerzutka przód: Shimano Deore FD-M591
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M781
Manetki: Shimano Deore SL-M591
Hamulce: Shimano BL/BR-M445, tarcze: Shimano SM-RT54 180/160 mm
Kierownica: Kross Racing Components, 31.8x700 mm
Wspornik kierownicy: Kross Racing Components, 115 mm
Łożyska sterów: VP-A62ACMS2 1i1/8”
Wspornik siodełka: Kross Racing Components, 31.6x350 mm
Siodełko: Selle Royal Seta
Pedały: VP-519A, aluminiowe
* masa bez pedałów

Dodano: 2013-11-22

Autor: Tekst: Szymon Janik, zdjęcia: Jacek Wejster

Tagi: 29", Kross

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Eagle???

Merida Big.Nine 6000 i Big.Nine 800

Kross Level 13.0

Kolarz - cukrzyk

Karpaty w trzech aktach