Rowery enduro o dużym skoku święcą triumfy popularności, a zainteresowanie ścieżkowcami mniejszego kalibru jest znikome – są w tle. Obserwując poziom umiejętności często niepasujący do możliwości sprzętu, zastanawiamy się dlaczego ludzie kupują rowery na wyrost. Postanowiliśmy sprawdzić, gdzie tkwi haczyk, porównując te dwa typy maszyn i wyłonić profile rowerzystów pasujących do nich najlepiej.

Za bazę posłużą nam dwa Krossy: Moon 2.0 oraz Soil 2.0 w nieco bardziej zadziornej wersji EX. Za poligon testowy posłużyły nam wszystkie możliwe środowiska, w których używa się roweru górskiego w pospolitym tego słowa znaczeniu. Były to dzikie ścieżki Beskidu Śląskiego, ale też przygotowane trasy w Bielsku i naszym krakowskim Lasku Wolskim o zróżnicowanym poziomie trudności. Znalazł się też czas na ocenę rowerów w warunkach szosowych, bo przecież mało kto wychodzi z domu prosto do lasu.


Z A W I E S Z E N I E
Na pierwszy rzut oka różnice są niewielkie. W obydwu rowerach charakterystyczny dla ram Krossa system RVS jest obsługiwany przez dampery Rock Shoxa, jednak o nieco odmiennych założeniach. Monarch R z Soila jest lekki, a powiększona komora powietrzna zwiastuje nieco większą czułość. W Moonie Monarch o oznaczeniu RC3 większą puszkę zamieniono na piggyback powiększający objętość oleju oraz dorzucono wajchę kontrolującą poziom kompresji. Na froncie w obydwu przypadkach zasiadł Pike w podstawowej wersji RC. Ten w Soilu z racji mniej szego skoku szybciej robi się twardy. Zbliżoną charakterystykę pracy uzyskaliśmy montując w 160 mm Piku z Moona (...)

Cały test znajdziecie w bikeBoard 6/2017 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie

Kross Moon 2.0
Cena: 10 999 zł



SPECYFIKACJA

Rama: aluminium Superlight
Przedni widelec: RockShox Pike RC, aluminiowa stożkowa rura sterowa
(1870 g)
Damper: Rock Shox Monarch Plus RC3
Piasty / Obręcze: Modus (15x100 / 12x142
mm) / WTB STp i29
Opony: Schwalbe Hans Dampf Performance 27,5x2,35” (773 g, dętka 200 g)
Korby: Shimano SLX FC-M7000 32 z. (170 mm)
Łożyska suportu: Shimano BB-MT500-PA
Kaseta: Shimano SLX CS-M7000 (11-42) 11-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG600-11
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M8000 SGS
Manetki: Shimano SLX SL-M7000
Hamulce: SRAM Guide R, tarcze
SRAM Centreline 200/180 mm
Kierownica: Kross Racing Components, 780 mm
Wspornik kierownicy: Kross Racing Components, 45 mm
Łożyska sterów: VP A45AC3
Wspornik siodełka: Rock Shox Reverb Stealth 150 mm, 30,9 mm
Siodełko: WTB Volt Comp, stalowe pręty


Kross Soil 2.0 EX
Cena: 12 999 zł



SPECYFIKACJA
Rama: aluminium Superlight
Przedni widelec: Rock Shox Pike RC, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1847 g)
Damper: Rock Shox Monarch R DebonAir
Koła: DT Swiss M1700 Spline Two (15x100 / 12x142 mm)
Opony: WTB Trail Boss TCS Fast Rolling Light 27,5x2,4” (799 g, dętka 216 g)
Korby: Shimano XT FC-M8000 32 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano BB-MT500-PA
Kaseta: Shimano XT CS-M8000 (11-46) 11-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG701-11
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M8000 SGS
Manetki: Shimano XT SL-M8000
Hamulce: Shimano XT BR-M8000, tarcze Shimano SM-RT86 180 mm
Kierownica: Kross Racing Components, 780 mm
Wspornik kierownicy: Kross Racing Components, 55 mm
Łożyska sterów: VP A45AC3
Wspornik siodełka: Rock Shox Reverb Stealth 170 mm, 30,9 mm
Siodełko: WTB Volt Sport, stalowe pręty

Dodano: 2017-06-08

Autor: Tekst: Szymon Janik, zdjęcia: Piotr Staroń

Tagi: Kross

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Look 795 Aerolight
B'TWIN Ultra 940 CF
3T Exploro Team
Fuji Jari 1.3
Mondraker Podium Carbon R
Orbea Alma M-Pro
Scott Scale RC 700 Pro