Rowery enduro o dużym skoku święcą triumfy popularności, a zainteresowanie ścieżkowcami mniejszego kalibru jest znikome – są w tle. Obserwując poziom umiejętności często niepasujący do możliwości sprzętu, zastanawiamy się dlaczego ludzie kupują rowery na wyrost. Postanowiliśmy sprawdzić, gdzie tkwi haczyk, porównując te dwa typy maszyn i wyłonić profile rowerzystów pasujących do nich najlepiej.

Za bazę posłużą nam dwa Krossy: Moon 2.0 oraz Soil 2.0 w nieco bardziej zadziornej wersji EX. Za poligon testowy posłużyły nam wszystkie możliwe środowiska, w których używa się roweru górskiego w pospolitym tego słowa znaczeniu. Były to dzikie ścieżki Beskidu Śląskiego, ale też przygotowane trasy w Bielsku i naszym krakowskim Lasku Wolskim o zróżnicowanym poziomie trudności. Znalazł się też czas na ocenę rowerów w warunkach szosowych, bo przecież mało kto wychodzi z domu prosto do lasu.


Z A W I E S Z E N I E
Na pierwszy rzut oka różnice są niewielkie. W obydwu rowerach charakterystyczny dla ram Krossa system RVS jest obsługiwany przez dampery Rock Shoxa, jednak o nieco odmiennych założeniach. Monarch R z Soila jest lekki, a powiększona komora powietrzna zwiastuje nieco większą czułość. W Moonie Monarch o oznaczeniu RC3 większą puszkę zamieniono na piggyback powiększający objętość oleju oraz dorzucono wajchę kontrolującą poziom kompresji. Na froncie w obydwu przypadkach zasiadł Pike w podstawowej wersji RC. Ten w Soilu z racji mniej szego skoku szybciej robi się twardy. Zbliżoną charakterystykę pracy uzyskaliśmy montując w 160 mm Piku z Moona (...)

Cały test znajdziecie w bikeBoard 6/2017 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie

Kross Moon 2.0
Cena: 10 999 zł



SPECYFIKACJA

Rama: aluminium Superlight
Przedni widelec: RockShox Pike RC, aluminiowa stożkowa rura sterowa
(1870 g)
Damper: Rock Shox Monarch Plus RC3
Piasty / Obręcze: Modus (15x100 / 12x142
mm) / WTB STp i29
Opony: Schwalbe Hans Dampf Performance 27,5x2,35” (773 g, dętka 200 g)
Korby: Shimano SLX FC-M7000 32 z. (170 mm)
Łożyska suportu: Shimano BB-MT500-PA
Kaseta: Shimano SLX CS-M7000 (11-42) 11-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG600-11
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M8000 SGS
Manetki: Shimano SLX SL-M7000
Hamulce: SRAM Guide R, tarcze
SRAM Centreline 200/180 mm
Kierownica: Kross Racing Components, 780 mm
Wspornik kierownicy: Kross Racing Components, 45 mm
Łożyska sterów: VP A45AC3
Wspornik siodełka: Rock Shox Reverb Stealth 150 mm, 30,9 mm
Siodełko: WTB Volt Comp, stalowe pręty


Kross Soil 2.0 EX
Cena: 12 999 zł



SPECYFIKACJA
Rama: aluminium Superlight
Przedni widelec: Rock Shox Pike RC, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1847 g)
Damper: Rock Shox Monarch R DebonAir
Koła: DT Swiss M1700 Spline Two (15x100 / 12x142 mm)
Opony: WTB Trail Boss TCS Fast Rolling Light 27,5x2,4” (799 g, dętka 216 g)
Korby: Shimano XT FC-M8000 32 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano BB-MT500-PA
Kaseta: Shimano XT CS-M8000 (11-46) 11-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG701-11
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M8000 SGS
Manetki: Shimano XT SL-M8000
Hamulce: Shimano XT BR-M8000, tarcze Shimano SM-RT86 180 mm
Kierownica: Kross Racing Components, 780 mm
Wspornik kierownicy: Kross Racing Components, 55 mm
Łożyska sterów: VP A45AC3
Wspornik siodełka: Rock Shox Reverb Stealth 170 mm, 30,9 mm
Siodełko: WTB Volt Sport, stalowe pręty

Dodano: 2017-06-08

Autor: Tekst: Szymon Janik, zdjęcia: Piotr Staroń

Tagi: Kross

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

ROWEROWE PREZENTY

CO ZAKŁADAĆ ZIMĄ?

Kaski 2018

Cannondale Jekyll 3
Trek Roscoe 9
Giant Anthem Advanced 29er 1