Pod tym pojęciem rozumiemy rower, który nie tylko pozwala startować w zawodach, ale także daje realne szanse na ich wygrywanie. Przytoczona definicja nie jest ścisła, dlatego każdy użytkownik może wpisać inne kryteria, które jego zdaniem powinny definiować taki rower. My przyjęliśmy cztery: carbonowa rama, wyścigowa geometria, szybki napęd zestawiony z komponentów średniej lub wyższej klasy, a przy tym wszystkim możliwie jak najniższa cena.

Kierując się tymi wyznacznikami, wyłoniliśmy grupę rowerów kosztujących ok. 8000 zł. Trudno powiedzieć, że to mało, jednak z drugiej strony to pełnoprawne maszyny wyścigowe za cenę kilkukrotnie niższą niż te dla zawodowców.


W Polsce organizowanych jest wiele wyścigów, na których mogą rywalizować amatorzy. Maciej Grabek (organizator cyklu Bike Maraton) zaprasza na Szosowe Klasyki do Grodowca i Szklarskiej Poręby (na zdjęciu). Cezary Zamana znany z maratonów Mazovia MTB proponuje cykl wyścigów szosowych w centralnej Polsce pod nazwą Cisowianka Road Tour. Swoją propozycję skierowaną do amatorów ma też Czesław Lang organizator Tour de Pologne - najbardziej prestiżowego wyścigu kolarskiego dla zawodowców w Polsce. Także w tym roku w ramach organizowanego równolegle Tour de Pologne Amatorów będą oni mogli rywalizować ze sobą po tej samej trasie, która doprowadzi zawodowców do mety w Bukowinie Tatrzańskiej. Od lat w kalendarzu szosowym jest cykl Road Maraton, organizowany przez Wiesława Legierskiego, składający się w tym roku z aż 13 edycji, a wielki finał rozegrany zostanie w Kielcach podczas targów Bike Expo 2017. O wyścigu Tatra Road Race, rozgrywanym na jednej z najbardziej spektakularnych widokowo tras w Polsce, możecie przeczytać na stronie 36. Ale to tylko niektóre z propozycji, bo kalendarz wyścigów szosowych jest znacznie bogatszy i w każdym zakątku Polski można na własnej skórze poczuć czym jest jazda w prawdziwym peletonie.

AERODYNAMIKA
Pozycja to jeden z kluczowych elementów roweru wyścigowego. Stą d sylwetka podczas jazdy powinna być niska, tworząca jak najmniejszą powie rzchnię czołową generującą opór aerodynamiczny. Wśród naszych danych pomiarowych określa ją wysokość kierownicy, a większość testowanych rowerów ma ją napr awdę nisko. Wartości, jakie odnotowaliśmy w Krossie, Romecie, Rose, Fuji są bardzo bliskie parametrom rowerów wyczynowych. Oto one (...)


Rowery w naszym teście:

B'TWIN Ultra 900 CF, cena 6 999 zł, www.decathlon.pl


Fuji SL 3.1, cena 8699 zł, www.advancedsports.eu

Kross Vento 6.0, cena 7599 zł, www.kross.pl

Romet Huragan CRD, cena 7999 zł, www.romet.pl

Rose Xeon CRS-3000, cena 2031 Euro zł, www.rosebikes.pl

Trek Emonda SL5, cena 8799 zł, www.trekbikes.com

Cały artykuł znajdziecie w bikeBoard 4/2017. Możesz też kupić e-wydanie

Dodano: 2017-04-11

Autor: Paweł Kisielewski, foto: Tomasz Raczyński

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Rasowe ścigacze za 11k
Orbea Avant M30 Team
Merida Scultura 5000 Disc
Cannondale 2018: Jekyll i Trigger
7 najczęstszych błędów w treningu amatorów
Kardiologiczne badania podstawowe
44 strony przygody!