Pod tym pojęciem rozumiemy rower, który nie tylko pozwala startować w zawodach, ale także daje realne szanse na ich wygrywanie. Przytoczona definicja nie jest ścisła, dlatego każdy użytkownik może wpisać inne kryteria, które jego zdaniem powinny definiować taki rower. My przyjęliśmy cztery: carbonowa rama, wyścigowa geometria, szybki napęd zestawiony z komponentów średniej lub wyższej klasy, a przy tym wszystkim możliwie jak najniższa cena.

Kierując się tymi wyznacznikami, wyłoniliśmy grupę rowerów kosztujących ok. 8000 zł. Trudno powiedzieć, że to mało, jednak z drugiej strony to pełnoprawne maszyny wyścigowe za cenę kilkukrotnie niższą niż te dla zawodowców.


W Polsce organizowanych jest wiele wyścigów, na których mogą rywalizować amatorzy. Maciej Grabek (organizator cyklu Bike Maraton) zaprasza na Szosowe Klasyki do Grodowca i Szklarskiej Poręby (na zdjęciu). Cezary Zamana znany z maratonów Mazovia MTB proponuje cykl wyścigów szosowych w centralnej Polsce pod nazwą Cisowianka Road Tour. Swoją propozycję skierowaną do amatorów ma też Czesław Lang organizator Tour de Pologne - najbardziej prestiżowego wyścigu kolarskiego dla zawodowców w Polsce. Także w tym roku w ramach organizowanego równolegle Tour de Pologne Amatorów będą oni mogli rywalizować ze sobą po tej samej trasie, która doprowadzi zawodowców do mety w Bukowinie Tatrzańskiej. Od lat w kalendarzu szosowym jest cykl Road Maraton, organizowany przez Wiesława Legierskiego, składający się w tym roku z aż 13 edycji, a wielki finał rozegrany zostanie w Kielcach podczas targów Bike Expo 2017. O wyścigu Tatra Road Race, rozgrywanym na jednej z najbardziej spektakularnych widokowo tras w Polsce, możecie przeczytać na stronie 36. Ale to tylko niektóre z propozycji, bo kalendarz wyścigów szosowych jest znacznie bogatszy i w każdym zakątku Polski można na własnej skórze poczuć czym jest jazda w prawdziwym peletonie.

AERODYNAMIKA
Pozycja to jeden z kluczowych elementów roweru wyścigowego. Stą d sylwetka podczas jazdy powinna być niska, tworząca jak najmniejszą powie rzchnię czołową generującą opór aerodynamiczny. Wśród naszych danych pomiarowych określa ją wysokość kierownicy, a większość testowanych rowerów ma ją napr awdę nisko. Wartości, jakie odnotowaliśmy w Krossie, Romecie, Rose, Fuji są bardzo bliskie parametrom rowerów wyczynowych. Oto one (...)


Rowery w naszym teście:

B'TWIN Ultra 900 CF, cena 6 999 zł, www.decathlon.pl


Fuji SL 3.1, cena 8699 zł, www.advancedsports.eu

Kross Vento 6.0, cena 7599 zł, www.kross.pl

Romet Huragan CRD, cena 7999 zł, www.romet.pl

Rose Xeon CRS-3000, cena 2031 Euro zł, www.rosebikes.pl

Trek Emonda SL5, cena 8799 zł, www.trekbikes.com

Cały artykuł znajdziecie w bikeBoard 4/2017. Możesz też kupić e-wydanie

Dodano: 2017-04-11

Autor: Paweł Kisielewski, foto: Tomasz Raczyński

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

29” z dużym skokiem

e-Bike

Yeti SB5.5 Carbon
Specialized Epic – Generacja Z
KTM Myroon 29 Master
GT Zaskar Carbon 29 Expert
Whyte T130C Works
Giant Reign 2 LTD
Trek Powerfly FS