Podobno drożdżowy chleb, jakim zajadamy się obecnie. powstał przez zaniedbanie piekarza, który nie dość dobrze wyczyścił dzieżę do wyrabiania ciasta. Podobno wino też zrodziło się z zapominalstwa. U podstaw tego testu także legła pomyłka. Ale ponieważ nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło, mieliśmy niepowtarzalną okazję, ażeby przyjrzeć się ewolucji pierwszego fulla XC z kolekcji Krossa.
Najpierw w nasze ręce wpadł Earth 2 z rocznika 2012, a w chwilę potem jego poprawiona wersja. Wszyscy testerzy najpierw oblatali premierową edycję i napisali swoje raporty. Zebraliśmy je i wyłonił się z nich obraz roweru cokolwiek schizofrenicznego. Specyfikacja „niemiecka” - XT z góry do dołu z kołami włącznie i komponenty zachwycające katalogowych ścigaczy XC z pierwszej dekady XXI wieku. Rower okazał się ostry jak brzytwa, trudny w sterowaniu, a ergonomią schlebiał zapatrywaniom wycinaków, ale w dziedzinie efektywności nie był dla nich dość konsekwentny. Okazał się przyciężki i nie do końca „blokowalny”. Zawodnicy w Polsce nadal uważają, że na podjazdach rower nie ma prawa ugiąć się ani o ćwierć mm, a Earth takinie jest, nawet z blokadami skoku, w jakie został wyposażony w 2012 r. Rozbudowana linia rowerów 29” w kolekcji Krossa w dużym stopniu przejmowała odbiorców, dla których powstał pierwotnie Earth - rower na trudne trasy długich wyścigów. Choć zwykle unikamy podmian komponentów, ograniczając się wyłącznie do wymiany pedałów, tak w Earthcie 2012 wszyscy testerzy po kryjomu już po pierwszych jazdach zakładali szersze kierownice. I... bawili się coraz lepiej, bo ustawiony miękko i zrelaksowany szerszym kokpitem pokazywał, czego można dokonać w dziedzinie tzw. canadian XC.

Pełen artykuł znajdziecie w papierowym wydaniu bikeBoard 5/2013 (gdzie kupić)
Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanego modelu.

Kross Earth 2.0
9 999 zł
Współczynnik bB: 100 g za 85 zł
Rama: aluminium Super Lite
Rozmiary: S, M, L
Rozmiar testowany: 460 mm – M
Baza kół: 1093 mm
Długość tylnego widelca: 425 mm
Długość górnej rury: 590 mm
Wysokość osi suportu: 315 mm
Kąt główki ramy: 69,8°
Kąt rury podsiodłowej: 73,4°
Masa kompletnego roweru: 11 850 g*
Masa ramy: 2500 g (bez dampera)
Masa przedniego koła: 1590 g
Masa tylnego koła: 2220 g
Skok amortyzacji: przód – 100 mm, tył – 93 mm
Przedni widelec: Fox 32 Float CTD Evolution Series, aluminiowa, stożkowa rura sterowa (1494 g)
Damper: Fox Float CTD Evolution Series (216 g)
Koła: Easton EA70XC X2
Opony: Schwalbe Rocket Ron Evo TLR 26x2.10” (460 g, dętka 180 g)
Korby: Shimano Deore FC-M590-10 42-32-24 z. (175 mm)
Łożyska suportu: Shimano SM-BB51 (70 mm)
Kaseta: Shimano CS-HG62-10 (11-34) 10-rz.
Łańcuch: Shimano CN-HG54
Przerzutka przód: Shimano SLX FD-M671
Przerzutka tył: Shimano XT RD-M781
Manetki: Shimano SLX SL-M670
Hamulce: Shimano SLX BL/BR-M675, tarcze Shimano SM-RT66, 160 mm
Kierownica: Ritchey Comp 2X, 31.6x720 mm
Wspornik kierownicy: Ritchey Comp, 100 mm
Łożyska sterów: VP-A45ACS2 1i1/8-1,5”
Wspornik siodełka: Ritchey Comp, 31.6x350 mm
Siodełko: Fi'zi:k Gobi
Pedały: VP-519A, aluminiowe

Zwrotny i zrywny, lubiący ostrą jazdę w trudnym terenie ale potrafiący wylądować na autopilocie

Dodano: 2013-05-13

Autor: Tekst: Miłosz Kędracki

Tagi: full, XC, Kross

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory