Wszyscy duzi producenci rowerów mają w ofercie szosowe maszyny z hamulcami tarczowymi. Większość zdecydowała się na wyposażenie w nie modeli z kategorii endurance – długodystansowych, o zrelaksowanej geometrii, przeznaczonych na gorsze drogi. Merida postanowiła pójść inną drogą i w tarcze zaopatrzyła pełnokrwistego ścigacza – Sculturę.

Masy:
Rower: 8180 g z pedałami Ultegra PD-6800 (M/L)
Koła: 1210/1530 g (przednie/tylne)

+ perfekcyjna modulacja i siła hamowania w każdych warunkach
+ bardzo dobry komfort ramy – nieodróżnialny od świetnej wersji klasycznej
- dodatkowe ¾ kg ponad masę roweru w wersji z hamulcami obręczowymi to jednak dużo

Konstrukcja
Rower Scultura Disc obdarzono tarczami 160 mm z hydraulicznymi zaciskami i wkręcanymi osiami. UCI zatwierdziło do serwisów neutralnych World Tour standard 100×12 mm z przodu a z tyłu jak w MTB 142×12 mm. Szerokość takiej piasty wynosi 135 mm, jak w rowerach z tarczówkami i klasycznymi osiami. Oprócz tych zmian o Sculturze Disc można myśleć jako o klonie klasycznej Scultury 4. generacji, która miała premierę w 2015 r. Ceną za lepsze hamulce jest większa masa roweru – konkretnie dodatkowe 740 g. Dodanie hamulców tarczowych do szosówki wymaga przeprojektowania całej ramy i widelca. Nie chodzi tylko o wbudowanie gniazd (tutaj w standardzie Flat Mount), ale odpowiednie usztywnienie konstrukcji, która musi przenosić asymetryczne siły hamowania. Pod względem geometrii rama jest prawie identyczna z klasyczną. Drobna różnica polega na (...)


Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 5/2016

Możesz też kupić e-wydanie

Pierwszą rzeczą zwracającą uwagę po zobaczeniu Scultury Disc od lewej strony jest radiator przy tylnym zacisku hamulca. Po co z tyłu? W końcu większość energii hamowania przypada na przód... Z badań Meridy wynika, że tylny hamulec ma większe problemy termiczne, bo często jest zasłonięty butem kolarza. Dodanie kilkunastu gramów aluminium rozwiązuje problem.

Dodano: 2016-05-18

Autor: Tekst: Maciek Machowski

Tagi: Merida, 2017

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory