Jakieś 7 lat temu na targowych stoiskach firm, które usiłowały zwrócić uwagę odwiedzających Eurobike widziałem pierwsze faty z pełnym zawieszeniem.

Nawet ze 4 lata temu tego typu rowery miały ciągle status dziwoląga na amerykańskich targach Interbike. Minęło kilka zim, w trakcie których fatbiki w wersjach ze sztywną ramą jakoś się już opatrzyły i znormalniały. Hejt utrzymuje się właściwie tylko w sieci. W takich warunkach Trek zdecydował, że w globalnej kolekcji jest czas i miejsce na fata z pełnym zawieszeniem. W dodatku na kołach 27,5” zamiast typowych dla takich rowerów 26”.

W Farley’u EX wykorzystano dobrze sprawdzone rozwiązania Treka. Przedni trójkąt to właściwie Remedy, lecz z nieco mniej agresywną główką dostosowaną do 120 milimetrowego skoku widelca Bluto RL. Tylne zawieszenie, oferujące taką samą wartość ugięcia, wykorzystuje rozwiązania stosowane również w innych rowerach Treka – punkt obrotu zawieszenia zintegrowany z osią tylnego koła (ABP) i w pełni pływający damper Re:aktiv opracowany wspólnie z Penske Racing. Trek poszedł ciekawą drogą z kołami – żeby osiągnąć dużą powierzchnię styku z podłożem, ale ograniczyć masę i podwijanie opon, przy niskim ciśnieniu powiększył średnicę obręczy. Zamiast typowych dla fatów 26” mają 27,5”. Za to opony są jak na ten typ roweru dość wąskie – 3,8” na obręczach 80 mm. Mimo to zewnętrzna średnica kół to 750 mm. Jeszcze do niedawna Bontrager (marka Treka) był jedynym producentem ogumienia w tym rozmiarze, ale Maxxis właśnie wypuścił kompatybilne Miniony, więc dołączą też pewnie inni.


Przesiadka z „normalnego” roweru na Farley’a EX wymaga chwili przyzwyczajenia do pedałowania po kowbojsku. Inżynierowie Treka starali się utrzymać Q-factor (szerokość rozstawienia pedałów) pod kontrolą, mimo konieczności zmieszczenia wielkich opon i zawieszenia. W fatbike’ach ten parametr dochodzi do (...)

Cały tekst znajdziecie w bikeBoard 10/2016 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie


Dla Farley’a EX im trudniejsze warunki, tym lepiej. Nie jest to rower przeznaczony do skoków, ale rewelacyjnie sprawdza się na kamiennych rąbankach, luźnym piargu, błocie, korzeniach i stromiznach - przyczepność ogromnych kół, dzięki zawieszeniu, jest w takich warunkach nawet lepsza niż w fatach.


Poniżej znajdziecie pełną specyfikację testowanego modelu

TREK FARLEY EX 8
Cena: 15 999 zł
Trek Bikes www.trekbikes.com

Rama: aluminium Alpha Platinium
Rozmiary: 15.5”, 17.5”, 19.5”, 21.5”
Masa kompletnego roweru: 16 060 g*
Masa ramy: 3040 g**
Masa przedniego koła: 3290 g
Masa tylnego koła: 3860 g
Przedni widelec: RockShox Bluto RL Solo Air, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1815 g)
Damper: Fox Float Re:Aktiv Evol XV
Piasty / Obręcze: Trek (15x150 / 12x197 mm) / SunRingle MuleFut 80 SL
Opony: Bontrager Hodag TLR 27,5x3,8” (1248 g, dętka 461 g)
Korby: RaceFace Aeffect 28 z. (175 mm)
Łożyska suportu: RaceFace PressFit
Kaseta: SRAM XG-1150 (10-42) 11-rz.
Łańcuch: SRAM PC-1110
Przerzutka tył: SRAM GX1
Manetki: SRAM GX Trigger
Hamulce: SRAM Level TL, tarcze SRAM Centerline 180 mm
Kierownica: Bontrager Line, 760 mm
Wspornik kierownicy: Bontrager Line, 70 mm
Łożyska sterów: FSA 1i1/8”-1i1/2”
Wspornik siodełka: KS Lev Integra 125 mm, 31,6 mm
Siodełko: Bontrager, pręty Cr-Mo
Pedały: -

Dodano: 2016-10-07

Autor: Tekst: Maciek Machowski, zdjęcia: Miłosz Kędracki

Tagi: Trek

Reklama


Komentarze użytkowników

Zaloguj się aby komentować

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Aktualny numer

Piszemy m.in.

Internet trenażerów

Szosowe opony na zimę

Polskie etapówki

Azory